Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Gaat uw werknemer fluitend naar het werk?
Goed, gemotiveerd en gezond werken tot aan je pensioen is belangrijk. Investeren in duurzame inzetbaarheid is een must. Maar hoe doe je dat?
De komende jaren wordt u als werkgever in toenemende mate geconfronteerd met een ‘ouder’ personeelsbestand en krapte op de regionale arbeidsmarkt. Levensfasebewust personeelsbeleid levert een concrete bijdrage aan het boeien en binden van uw medewerkers.
Bij levensfasebewust personeelsbeleid houdt u als werkgever rekening met de verschillende levensfasen waarin uw medewerkers verkeren. U houdt rekening met het feit dat de wensen en behoeften van ouderen anders zijn dan die van jonge starters die net beginnen met werken. Elke levensfase kent zo zijn eigen mogelijkheden, aandachtspunten en uitdagingen. Door daar rekening mee te houden, blijven uw medewerkers langer gezond, gemotiveerd, productief en betrokken.
Een goed levensfasebewust personeelsbeleid kan de volgende veranderingen binnen uw bedrijf opleveren: 1. Het voorkomt voortijdige uitval van uw medewerkers en ziekteverzuim. 2. Doordat uw medewerkers langer ‘aan boord’ blijven, wordt voorkomen dat kennis, ervaring en competenties voortijdig verloren gaan voor uw bedrijf. 3. Het creëert condities voor de permanente ontwikkeling van kennis, kunde en competenties, waardoor uw medewerker optimaal inzetbaar is en kan blijven. 4. Het creëert condities, op basis waarvan uw medewerker zelf ook verantwoordelijkheid kan gaan nemen, om de ontwikkeling van de eigen loopbaan waar te maken. 5. Door het effectief inzetten van levensfasebewust personeelsbeleid zullen uw medewerkers gemotiveerder zijn en met plezier werken. Dit zal bijdragen aan de geleverde productiviteit en het uiteindelijke bedrijfsresultaat. 6. De zorg voor het ontwikkelen, en gedurende alle levensfasen in stand houden van de inzetbaarheid van de medewerker, komt de flexibiliteit van uw bedrijf ten goede. 7. Het vergroot de arbeidstevredenheid van uw medewerkers, wat een positieve invloed heeft op de arbeidsverhoudingen.
Uiteraard denken wij graag met u mee hoe u dit kunt vormgeven voor uw bedrijf.
Actueel
Workation: slim idee of recept voor gedoe? Wat jij als werkgever echt moet weten
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Te oud om te leren? Zo ondersteun je de ontwikkeling van oudere medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk