Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Als de bedrijfsresultaten van een onderneming achteruit gaan moet het bestuur vaak moeilijke keuzes maken, zoals wie er al dan niet wordt betaald. Kiest men na melding van betalingsonmacht ervoor om andere schuldeisers maar niet de fiscus te betalen, dan is in dat geval niet per definitie sprake van onbehoorlijk bestuur.
De ontvanger van de Belastingdienst had de bestuurder en medebestuurder van een bv aansprakelijk gesteld voor onbetaald gebleven loonheffingen en omzetbelasting van de bv. Nu de melding van betalingsonmacht tijdig was gedaan, moest de ontvanger aannemelijk maken dat sprake was van kennelijk onbehoorlijk bestuur. Maar volgens het hof was hij niet daarin geslaagd.
Het hof stelde voorop dat slechts van kennelijk onbehoorlijk bestuur kan worden gesproken bij in het oog springende onbehoorlijkheid van de taakvervulling, die als onverantwoordelijk, roekeloos, verregaand onnadenkend en onbezonnen kan worden aangemerkt. Dat was in dit geval niet aan de orde. Het feit dat de bv de door haar ontvangen bedragen had gebruikt voor de betaling van nettolonen en andere schulden maar niet voor de belastingschulden, maakte dat niet anders.
Het hof wees de ontvanger erop dat een redelijk denkend bestuurder in het geval van liquiditeitskrapte rekening moet houden met de belangen van alle bij de onderneming betrokken derden. Volgens het hof zal een redelijk handelend bestuurder, zolang hij redelijkerwijs kan en mag menen dat de perspectieven voor de onderneming rooskleurig zijn, beslissingen nemen en maatregelen treffen die erop gericht zijn de continuïteit van de onderneming zolang mogelijk te waarborgen. In dat kader kan een redelijk handelend ondernemer ervoor kiezen schuldeisers, waaronder de ontvanger, later te betalen dan hem strikt genomen is toegestaan, op voorwaarde dat hij de gerechtvaardigde verwachting koestert en mag koesteren dat in de nabije toekomst de ontstane betalingsachterstanden zullen worden ingelopen.
Bron: Taxence
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk