Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Vanaf 2015 zouden de autobelastingen ingrijpend worden gewijzigd. Het kabinet heeft echter de Autobrief waarin de maatregelen zouden worden aangekondigd, uitgesteld tot medio 2015. Inmiddels zijn al wel veranderingen voor 2016 aangekondigd. Bijtellingsgrenzen worden aangescherpt en bijtellingscategorieën wijzigen. De bijtellingscategorie van 7% wordt afschaft.
Hoe milieuvriendelijker, hoe lager de bijtelling. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto, de brandstof en het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto. Elk jaar worden de normen strenger. Hoeveel bijtelling u moet betalen, hangt af van de periode wanneer voor het eerst een kenteken is afgegeven:
Overweegt u de aanschaf van een nieuwe zakelijke auto en wilt u in 2015 fiscaal voordelig rijden, dan loont het de moeite om nog dit jaar uit te kijken naar een model dat voldoet aan de CO2-normen voor de bijtelling van 4, 7, 14 of 20%. In 2015 zijn de bijtellingsgrenzen voor auto’s op diesel gelijk aan die van andere auto’s.
Tabel percentage bijtelling 2014 en 2015 voor auto’s
Bijtellingscategorieën voor 2016
De lage bijtelling gaat in op het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Wees dus op tijd met uw beslissing om een zuinige auto aan te schaffen in verband met levertijden van nieuwe auto’s. De aangeschafte auto blijft het bijtellingspercentage bij aanschaf houden voor een periode van zestig maanden. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt.
Als ondernemer in de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting kunt u een extra voordeel behalen als u een zakelijke (semi) elektrische auto aanschaft. Een dergelijke auto komt namelijk in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek.
Motorrijtuigenbelasting Voor (semi)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km geldt in 2015 een vrijstelling (nihiltarief). In 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Bpm In de bpm vervalt in 2015 het onderscheid tussen dieselauto’s en niet-dieselauto’s. De dieseltoeslag blijft wel bestaan. In 2015 is de bpm-vrijstelling er alleen voor elektrische auto’s (0 gram CO2-uitstoot). In 2016 worden de drie hoogste schijven (106-155 gr/km; 156-174 gr/km en meer dan 174 gr/km) verhoogd.
Volgend jaar stijgt een aantal brandstoffen opnieuw in prijs door inflatiecorrectie van de accijnzen.
Heeft u liever geen bijtelling voor de auto van de zaak? Dat kan, maar dan mag u op jaarbasis niet meer dan 500 km privé rijden. U kunt dit aantonen met bijvoorbeeld een rittenregistratie. In de rittenregistratie moet u niet alleen een aantal basisgegevens vermelden, maar ook de gegevens per rit. Gebruik het model dat de Belastingdienst voorschrijft om ervan verzekerd te zijn dat u de juiste gegevens registreert.
Voldoet uw rittenregistratie niet, dan krijgt u alsnog te maken met de bijtelling, tenzij u op een andere manier kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 km privé heeft gereden. De Belastingdienst legt dan een naheffingsaanslag op. Daarnaast kan de Belastingdienst ook een boete opleggen van € 4.920.
Voor de bestelauto van de onderneming die u uitsluitend zakelijk gebruikt, kunt u bij de Belastingdienst een ‘verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ indienen. U hoeft dan geen rittenregistratie bij te houden. Dat kan echter alleen als er met de bestelauto ook echt 0 km privé wordt gereden. De verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto kunt u ook namens uw werknemer indienen die met de bestelauto van de zaak niet privé rijdt.
Oldtimers vanaf 40 jaar en ouder zijn vanaf 2014 vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting (mrb).
Een jongere klassieke benzineauto vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 jaar valt in het kwarttarief in de mrb (maximaal € 120 per kalenderjaar), als u met de auto in de maanden december tot en met februari geen gebruikmaakt van de openbare weg.
Voor de jonge klassieke auto op diesel of gas bent u vanaf 1 januari 2014 het volle mrb-tarief verschuldigd.
Auto’s met een dubbele cabine en een toegestaan maximumgewicht van meer dan 3500 kg, worden vanaf 1 januari 2016 voor de bpm en de motorrijtuigenbelasting aangemerkt als een personenauto als het zitgedeelte langer is dan de laadruimte. Ook voor de bijtelling voor de auto van de zaak worden deze auto’s vanaf die datum als personenauto’s aangemerkt. Het gaat om voertuigen als de Hummer, de Ford F250/F350/F450/F650, de Dodge Ram 2500/3500, de GMC High Sierra/Yukon en de Chevrolet Crew Cab/Silverado 2500.
Overweegt u een auto met een dubbele cabine en een laadruimte aan te schaffen waarvoor nu nog een grijs kenteken wordt uitgegeven? Informeer dan bij de dealer of deze auto vanaf 1 januari 2016 ook nog een grijs kenteken behoudt.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk