Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Einde thuiswerken; inrichting werkkamer terug naar kantoor?
Het advies om thuis te werken vanwege corona is voorbij. Betekent dit dat je medewerkers de inrichting van de werkkamer thuis weer terug naar kantoor moeten brengen?
Op grond van de Arbowet ben je als werkgever verplicht voor de inrichting van de werkplek thuis te zorgen als de medewerker thuis moet werken. In die gevallen kun je onder meer een bureau, een bureaustoel en verlichting belastingvrij ter beschikking stellen, verstrekken of vergoeden.
Werkt je medewerker niet meer thuis, dan moeten genoemde zaken weer geretourneerd worden. Het maakt hierbij niet uit of je de spullen aan je medewerker hebt uitgeleend of dat je destijds bijvoorbeeld een bedrag hebt uitgekeerd waar je medewerker zelf spullen voor kon aanschaffen.
Je kunt er echter ook voor kiezen je medewerker de spullen te laten houden. In dat geval moet er belasting betaald worden over de restwaarde van de spullen.
Je kunt dit voorkomen door je medewerker de spullen tegen de restwaarde over te laten nemen. Die waarde is uiteraard lager dan de nieuwprijs, want het betreft gebruikte goederen. Wil je je medewerker niet belasten voor de restwaarde? Overnemen van de spullen kan ook belastingvrij, als je de restwaarde onderbrengt in de werkkostenregeling.
De waarde van de spullen is via de werkkostenregeling belastingvrij voor je medewerker. Je betaalt als werkgever echter wel 80% belasting via de eindheffing als je dit jaar met je vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen over de vrije ruimte heen schiet.
De vrije ruimte is in 2022 lager dan in 2021 en bedraagt 1,7% van de loonsom tot € 400.000. Over het meerdere van de loonsom is de vrije ruimte nog 1,18%.
Let op Mag je medewerker de spullen houden en breng je ze niet onder in de werkkostenregeling, dan is de restwaarde belast als loon in natura bij de medewerker. Dit heeft tot gevolg dat je hiervoor loonbelasting inhoudt op het loon van je medewerker.
Wil je meer weten over hoe je dit voor jouw medewerker(s) aan moet pakken? Neem contact op met onze specialisten, zij adviseren je graag.
Actueel
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk