Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Per 1 januari 2017 vervalt de vastgestelde gewichtscorrectie van 125 kg voor hybride personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting. De gewichtscorrectie geldt dan alleen nog voor hybride bestelauto’s.
De fiscale stimulering van hybride personenauto’s wordt afgebouwd, zodat dergelijke auto’s steeds meer worden behandeld als reguliere personenauto’s. Een eerste stap in de motorrijtuigenbelasting is het einde van de gewichtscorrectie. Nu geldt voor een hybride personenauto nog een gewichtscorrectie van 125 kg als compensatie van het zware accupakket in een dergelijke auto. Die correctie vervalt per 1 januari 2017.
Let op! Voor hybride bestelauto’s blijft de gewichtscorrectie nog tot en met 2020 bestaan.
Als het goed is heeft u als eigenaar van een hybride personenauto van de Belastingdienst een brief gekregen over het verdwijnen van de gewichtscorrectie van 125 kg voor uw auto. Deze verandering gaat in vanaf uw eerstvolgende rekening van drie maanden in 2017. Vanaf dan betaalt u weer motorrijtuigenbelasting over het ledig gewicht (leeggewicht) van uw auto.
Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km (plug-in hybride) blijft de motorrijtuigenbelasting tot en met 2020 nog wel de helft van het tarief dat voor een gewone personenauto moet worden betaald. Voor een hybride auto met een CO2-uitstoot boven de 50 gr/km geldt het volledig tarief.
Tip: Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, oftewel een volledig elektrische auto, betaalt u tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk