Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Per 1 januari 2017 vervalt de vastgestelde gewichtscorrectie van 125 kg voor hybride personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting. De gewichtscorrectie geldt dan alleen nog voor hybride bestelauto’s.
De fiscale stimulering van hybride personenauto’s wordt afgebouwd, zodat dergelijke auto’s steeds meer worden behandeld als reguliere personenauto’s. Een eerste stap in de motorrijtuigenbelasting is het einde van de gewichtscorrectie. Nu geldt voor een hybride personenauto nog een gewichtscorrectie van 125 kg als compensatie van het zware accupakket in een dergelijke auto. Die correctie vervalt per 1 januari 2017.
Let op! Voor hybride bestelauto’s blijft de gewichtscorrectie nog tot en met 2020 bestaan.
Als het goed is heeft u als eigenaar van een hybride personenauto van de Belastingdienst een brief gekregen over het verdwijnen van de gewichtscorrectie van 125 kg voor uw auto. Deze verandering gaat in vanaf uw eerstvolgende rekening van drie maanden in 2017. Vanaf dan betaalt u weer motorrijtuigenbelasting over het ledig gewicht (leeggewicht) van uw auto.
Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km (plug-in hybride) blijft de motorrijtuigenbelasting tot en met 2020 nog wel de helft van het tarief dat voor een gewone personenauto moet worden betaald. Voor een hybride auto met een CO2-uitstoot boven de 50 gr/km geldt het volledig tarief.
Tip: Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, oftewel een volledig elektrische auto, betaalt u tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk