Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Per 1 januari 2017 vervalt de vastgestelde gewichtscorrectie van 125 kg voor hybride personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting. De gewichtscorrectie geldt dan alleen nog voor hybride bestelauto’s.
De fiscale stimulering van hybride personenauto’s wordt afgebouwd, zodat dergelijke auto’s steeds meer worden behandeld als reguliere personenauto’s. Een eerste stap in de motorrijtuigenbelasting is het einde van de gewichtscorrectie. Nu geldt voor een hybride personenauto nog een gewichtscorrectie van 125 kg als compensatie van het zware accupakket in een dergelijke auto. Die correctie vervalt per 1 januari 2017.
Let op! Voor hybride bestelauto’s blijft de gewichtscorrectie nog tot en met 2020 bestaan.
Als het goed is heeft u als eigenaar van een hybride personenauto van de Belastingdienst een brief gekregen over het verdwijnen van de gewichtscorrectie van 125 kg voor uw auto. Deze verandering gaat in vanaf uw eerstvolgende rekening van drie maanden in 2017. Vanaf dan betaalt u weer motorrijtuigenbelasting over het ledig gewicht (leeggewicht) van uw auto.
Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km (plug-in hybride) blijft de motorrijtuigenbelasting tot en met 2020 nog wel de helft van het tarief dat voor een gewone personenauto moet worden betaald. Voor een hybride auto met een CO2-uitstoot boven de 50 gr/km geldt het volledig tarief.
Tip: Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km, oftewel een volledig elektrische auto, betaalt u tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk