Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Effectief omgaan met generatieverschillen op de werkvloer
Welke generaties werken er in jouw bedrijf? Baby boomers? Pragmaten? Generatie X, Y en Z? Allemaal hebben ze hun eigen specifieke eigenschappen en voorkeuren. Hoe match je die in één personeelsbeleid en maak je jouw plannen futureproof?
In jouw organisatie werk je ongetwijfeld met een diverse mix van generaties. Allemaal hebben ze hun eigen unieke kenmerken, waarden en wensen. Zaken waarmee ze een sterke invloed kunnen hebben op de werkcultuur en het functioneren van mensen in jouw teams. Om een productie en harmonieuze werkomgeving te kunnen bevorderen, is het belangrijk om de generaties te kennen en erkennen. Wie zijn ze en wat vinden ze doorgaans belangrijk?
Het motto: ‘Een baan voor het leven’
Het motto: ‘Loyaal zijn aan je werk’
Het motto: ‘De bedrijfsladder beklimmen’
Het motto: ‘Flexibel carrièrepad’
Het motto: ‘Toekomstgericht’
Wat een verschillen hè?! En dat kan zich zomaar allemaal in jouw team bevinden en moet samenwerken om enerzijds de organisatiedoelstellingen te behalen en anderzijds eigen werkgeluk te vinden en behouden. Breng in kaart wie waar werkt en vanuit welke door hun generatie (mede) bepaalde eigenschappen en waarden. En ga in gesprek. Vraag door. Wat vindt welke generatie belangrijk? Sluit dat aan bij de overall generatie-ideeën?
Zeg je ‘one size fits all’ personeelsbeleid vaarwel en maak processen en gewoonten vloeibaar(der). Weet je wie je waar in je organisatie hebt en wat diens eigenschappen, waarden en wensen zijn? Bepaal dan de gemene delers per generatie, maar stel ook vast welke zaken alle generaties in jouw organisatie belangrijk vinden. Met dat wat ze gemeen hebben kun je hun neuzen dezelfde kant op laten gaan en met dat wat hen onderscheid kun je ze verbinden. Want juist van verschillen kunnen generaties onderling veel leren en profiteren.
Breng fluïditeit in de praktijk van je personeelsbeleid. Speel in op de verschillende behoeften door (waar mogelijk) opties te geven: vrijheid in werktijden en thuiswerken bijvoorbeeld, maar ook een jaarlijks budget dat elke medewerker naar wens kan inzetten. Zo kan de een dan kiezen voor vrije dagen, de ander voor opleiding en weer een ander voor een bijdrage aan zijn vitaliteit. En bevorder intergenerationele samenwerking bijvoorbeeld met functie en afdeling overstijgende projecten maar ook mentor- of buddytrajecten waarbij meer ervaren medewerkers er voor starters zijn en andersom. Inzicht krijgen in elkaars belevingswereld en van elkaar leren bevordert namelijk begrip en maakt een team hechter.
En daarna is het natuurlijk proberen, evalueren, bijschaven, weer proberen en evalueren, strepen enzovoorts. Houd een open dialoog met gesprekken, maar bijvoorbeeld ook met regelmatige enquêtes en feedbacksessies. En betrek medewerkers van verschillende generaties op directe en persoonlijke wijze bij de implementatie van nieuwe plannen en processen. Zo wordt het een beleid ván medewerkers vóór medewerkers. Dit werkt goed voor de betrokkenheid en acceptatie.
Waarom een generatiebewust personeelsbeleid werkt voor je medewerkers maar vooral ook voor jou als werkgever? Het bevordert een positieve werkcultuur, vermindert conflicten en verhoogt de productiviteit en tevredenheid van je mensen. Bovendien kan het leiden tot een betere werving en behoud van talent. Beginnen dus. Gewoon bij het begin, stap voor stap. Elke oprechte moeite die jij doet voor jouw medewerkers is een goede start.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk