Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Effectief omgaan met generatieverschillen op de werkvloer
Welke generaties werken er in jouw bedrijf? Baby boomers? Pragmaten? Generatie X, Y en Z? Allemaal hebben ze hun eigen specifieke eigenschappen en voorkeuren. Hoe match je die in één personeelsbeleid en maak je jouw plannen futureproof?
In jouw organisatie werk je ongetwijfeld met een diverse mix van generaties. Allemaal hebben ze hun eigen unieke kenmerken, waarden en wensen. Zaken waarmee ze een sterke invloed kunnen hebben op de werkcultuur en het functioneren van mensen in jouw teams. Om een productie en harmonieuze werkomgeving te kunnen bevorderen, is het belangrijk om de generaties te kennen en erkennen. Wie zijn ze en wat vinden ze doorgaans belangrijk?
Het motto: ‘Een baan voor het leven’
Het motto: ‘Loyaal zijn aan je werk’
Het motto: ‘De bedrijfsladder beklimmen’
Het motto: ‘Flexibel carrièrepad’
Het motto: ‘Toekomstgericht’
Wat een verschillen hè?! En dat kan zich zomaar allemaal in jouw team bevinden en moet samenwerken om enerzijds de organisatiedoelstellingen te behalen en anderzijds eigen werkgeluk te vinden en behouden. Breng in kaart wie waar werkt en vanuit welke door hun generatie (mede) bepaalde eigenschappen en waarden. En ga in gesprek. Vraag door. Wat vindt welke generatie belangrijk? Sluit dat aan bij de overall generatie-ideeën?
Zeg je ‘one size fits all’ personeelsbeleid vaarwel en maak processen en gewoonten vloeibaar(der). Weet je wie je waar in je organisatie hebt en wat diens eigenschappen, waarden en wensen zijn? Bepaal dan de gemene delers per generatie, maar stel ook vast welke zaken alle generaties in jouw organisatie belangrijk vinden. Met dat wat ze gemeen hebben kun je hun neuzen dezelfde kant op laten gaan en met dat wat hen onderscheid kun je ze verbinden. Want juist van verschillen kunnen generaties onderling veel leren en profiteren.
Breng fluïditeit in de praktijk van je personeelsbeleid. Speel in op de verschillende behoeften door (waar mogelijk) opties te geven: vrijheid in werktijden en thuiswerken bijvoorbeeld, maar ook een jaarlijks budget dat elke medewerker naar wens kan inzetten. Zo kan de een dan kiezen voor vrije dagen, de ander voor opleiding en weer een ander voor een bijdrage aan zijn vitaliteit. En bevorder intergenerationele samenwerking bijvoorbeeld met functie en afdeling overstijgende projecten maar ook mentor- of buddytrajecten waarbij meer ervaren medewerkers er voor starters zijn en andersom. Inzicht krijgen in elkaars belevingswereld en van elkaar leren bevordert namelijk begrip en maakt een team hechter.
En daarna is het natuurlijk proberen, evalueren, bijschaven, weer proberen en evalueren, strepen enzovoorts. Houd een open dialoog met gesprekken, maar bijvoorbeeld ook met regelmatige enquêtes en feedbacksessies. En betrek medewerkers van verschillende generaties op directe en persoonlijke wijze bij de implementatie van nieuwe plannen en processen. Zo wordt het een beleid ván medewerkers vóór medewerkers. Dit werkt goed voor de betrokkenheid en acceptatie.
Waarom een generatiebewust personeelsbeleid werkt voor je medewerkers maar vooral ook voor jou als werkgever? Het bevordert een positieve werkcultuur, vermindert conflicten en verhoogt de productiviteit en tevredenheid van je mensen. Bovendien kan het leiden tot een betere werving en behoud van talent. Beginnen dus. Gewoon bij het begin, stap voor stap. Elke oprechte moeite die jij doet voor jouw medewerkers is een goede start.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk