Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Effectief omgaan met generatieverschillen op de werkvloer
Welke generaties werken er in jouw bedrijf? Baby boomers? Pragmaten? Generatie X, Y en Z? Allemaal hebben ze hun eigen specifieke eigenschappen en voorkeuren. Hoe match je die in één personeelsbeleid en maak je jouw plannen futureproof?
In jouw organisatie werk je ongetwijfeld met een diverse mix van generaties. Allemaal hebben ze hun eigen unieke kenmerken, waarden en wensen. Zaken waarmee ze een sterke invloed kunnen hebben op de werkcultuur en het functioneren van mensen in jouw teams. Om een productie en harmonieuze werkomgeving te kunnen bevorderen, is het belangrijk om de generaties te kennen en erkennen. Wie zijn ze en wat vinden ze doorgaans belangrijk?
Het motto: ‘Een baan voor het leven’
Het motto: ‘Loyaal zijn aan je werk’
Het motto: ‘De bedrijfsladder beklimmen’
Het motto: ‘Flexibel carrièrepad’
Het motto: ‘Toekomstgericht’
Wat een verschillen hè?! En dat kan zich zomaar allemaal in jouw team bevinden en moet samenwerken om enerzijds de organisatiedoelstellingen te behalen en anderzijds eigen werkgeluk te vinden en behouden. Breng in kaart wie waar werkt en vanuit welke door hun generatie (mede) bepaalde eigenschappen en waarden. En ga in gesprek. Vraag door. Wat vindt welke generatie belangrijk? Sluit dat aan bij de overall generatie-ideeën?
Zeg je ‘one size fits all’ personeelsbeleid vaarwel en maak processen en gewoonten vloeibaar(der). Weet je wie je waar in je organisatie hebt en wat diens eigenschappen, waarden en wensen zijn? Bepaal dan de gemene delers per generatie, maar stel ook vast welke zaken alle generaties in jouw organisatie belangrijk vinden. Met dat wat ze gemeen hebben kun je hun neuzen dezelfde kant op laten gaan en met dat wat hen onderscheid kun je ze verbinden. Want juist van verschillen kunnen generaties onderling veel leren en profiteren.
Breng fluïditeit in de praktijk van je personeelsbeleid. Speel in op de verschillende behoeften door (waar mogelijk) opties te geven: vrijheid in werktijden en thuiswerken bijvoorbeeld, maar ook een jaarlijks budget dat elke medewerker naar wens kan inzetten. Zo kan de een dan kiezen voor vrije dagen, de ander voor opleiding en weer een ander voor een bijdrage aan zijn vitaliteit. En bevorder intergenerationele samenwerking bijvoorbeeld met functie en afdeling overstijgende projecten maar ook mentor- of buddytrajecten waarbij meer ervaren medewerkers er voor starters zijn en andersom. Inzicht krijgen in elkaars belevingswereld en van elkaar leren bevordert namelijk begrip en maakt een team hechter.
En daarna is het natuurlijk proberen, evalueren, bijschaven, weer proberen en evalueren, strepen enzovoorts. Houd een open dialoog met gesprekken, maar bijvoorbeeld ook met regelmatige enquêtes en feedbacksessies. En betrek medewerkers van verschillende generaties op directe en persoonlijke wijze bij de implementatie van nieuwe plannen en processen. Zo wordt het een beleid ván medewerkers vóór medewerkers. Dit werkt goed voor de betrokkenheid en acceptatie.
Waarom een generatiebewust personeelsbeleid werkt voor je medewerkers maar vooral ook voor jou als werkgever? Het bevordert een positieve werkcultuur, vermindert conflicten en verhoogt de productiviteit en tevredenheid van je mensen. Bovendien kan het leiden tot een betere werving en behoud van talent. Beginnen dus. Gewoon bij het begin, stap voor stap. Elke oprechte moeite die jij doet voor jouw medewerkers is een goede start.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk