Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Een mismatch? Dat hebben we vaak in twee weken al door
Als recruiters doen we er alles aan om het te voorkomen, toch vallen nieuwe hires nog vaak tegen. En dat hebben we meestal ook wel snel door: in bijna 40 procent van de gevallen zelfs binnen twee weken, zo blijkt.
Zo’n 15 procent van de werkgevers heeft er zelfs minder dan een week voor nodig om zich te realiseren de verkeerde beslissing te hebben gemaakt, blijkt uit onderzoek dat Robert Half in december heeft laten uitvoeren in 13 landen. Een mismatch op vaardigheden (44%), ondergekwalificeerde kandidaten (42%) en sollicitanten die liegen op hun cv (37%) zijn de voornaamste redenen die werkgevers aanvoeren voor hun spijt.
Hoe ze vervolgens omgaan met zo’n betreurde beslissing? Dat blijkt te variëren. Een grote groep probeert zo snel mogelijk weer van de nieuweling af te komen en de zoektocht opnieuw te beginnen; een ongeveer even grote groep zegt vol in te zetten op training van de nieuwe medewerker. Een kleinere groep zegt af te wachten of de prestaties van de medewerker misschien toch nog uit zichzelf gaan verbeteren.
De voornaamste gevolgen van een betreurde beslissing over een kandidaat? Volgens de ondervraagde managers leidt het tot hogere werklast voor de collega’s (50%), verhoogde stress (39%) en verloren productiviteit (33%). Ook hogere wervingskosten (32%), gemiste omzet en businesskansen (24%) en een lagere moraal (24%) worden veelvuldig genoemd.
Het onderzoek onderstreept het belang van goede werving en selectie, aldus Robert Half. ‘De kosten van een verkeerde keuze kunnen significant zijn’, zegt bijvoorbeeld de Britse md Matt Weston. ‘Of je nou snel afscheid neemt van iemand of besluit hem of haar te trainen, het heeft hoe dan ook gevolgen, en niet alleen financiële. Het is daarom cruciaal om de beslissing in één keer goed te nemen, en dat in balans te zien met de ook hard nodige efficiëntie in het recruitmentproces.’
30-05-2018 Werf&
https://www.werf-en.nl/een-mismatch-dat-hebben-we-vaak-in-twee-weken-al-door/#.Ww-zWZMNdjY.email
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk