Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
(image) Lenen bij de eigen bv komt onder dga’s veelvuldig voor. In 2017 ging het in totaal om € 58 miljard. Op deze manier kan belastingheffing namelijk worden uitgesteld en soms zelfs geheel voorkomen. Het kabinet vindt dit ongewenst en gaat excessief lenen bij de eigen bv daarom belasten.
Het tarief van de nieuwe heffing is het tarief in box 2 en dus hetzelfde als voor bijvoorbeeld dividend. Dit tarief bedraagt nu nog 26,25%, maar als het wetsvoorstel ingaat is dit tarief gestegen naar 26,9%.
Naast genoemde € 500.000, blijft ook een lening ten behoeve van de eigen woning buiten schot. Aan deze lening is geen maximum gesteld.
Het wetsvoorstel is na de internetconsultatie herzien op het punt van de dubbele heffing. Dit betekent dat wanneer een dga eenmaal belasting heeft betaald over het excessieve deel van zijn lening, over dit deel niet nogmaals heffing plaats kan vinden. Dit zou kunnen gebeuren bij bijvoorbeeld aflossing van de schuld bij de bv of bij verkoop van de aandelen. In het oorspronkelijke wetsvoorstel was dit nog wel het geval.
Let op! Deze plannen zijn opgenomen in een wetsvoorstel. De Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog akkoord mee gaan.
Heeft u vragen over het wetsvoorstel inzake excessief lenen, neem dan contact met ons op.
Actueel
Maximale transitievergoeding verhoogd naar € 98.000
Hoge Raad vult werkelijke rendement onroerende zaken in box 3 verder in
Box 3 vertraging: Kabinet wil hoger forfait overige bezittingen en lager heffingvrij vermogen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017. Op 6 juni […]
Nu de invoering van de nieuwe Wet werkelijk rendement box 3 vertraging heeft, loopt de overheid in 2027 belastinginkomsten mis. Ter compensatie wil het kabinet twee belangrijke aanpassingen doorvoeren in de huidige wet- en regelgeving: verhoging van het forfait voor overige bezittingen en verlaging van het heffingvrij vermogen. Compensatiemaatregelen Deze maatregelen zouden moeten gelden totdat […]
De Eerste Kamer heeft het pakket Belastingplannen 2025 aangenomen. Eerder stemde ook de Tweede Kamer al in. We hebben een aantal belangrijke en opvallende belastingwijzigingen in 2025 en komende jaren voor je op een rij gezet en toegelicht. Belastingwijzigingen in 2025 Belastingwijzigingen in 2025 en 2026 Belastingwijzigingen in 2025 en 2027 Belastingwijzigingen in 2026 Belastingwijzigingen […]
Het gaat het kabinet toch niet lukken om vanaf 2027 een nieuw box 3-stelsel in te voeren. Het nieuwe doel is om per 2028 het stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement in te laten gaan. Het kabinet presenteerde in het voorjaar van 2022 de eerste contouren van een nieuw stelsel voor box […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk