Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De deadline voor de Brexit is nu 31 oktober. Wat er precies staat te gebeuren, is onduidelijk. Zal het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) stappen met of zonder deal met de EU? In het VK ontspint zich een ware soap over de Brexit.
Welke acties kunt u ondernemen om de gevolgen van een Brexit bij een no deal zo goed als mogelijk te ondervangen? Op het Brexit-loket voor ondernemers vindt u meer informatie over de naderende Brexit. Waar moet u bijvoorbeeld rekening mee houden?
Bij een no deal maakt het VK geen onderdeel meer uit van de interne markt en de douane-unie. Het VK wordt dan een zogeheten ‘derde land’, waarmee geen handelsafspraken zijn gemaakt. Voor goederen die u in- of uitvoert, betaalt u dan dezelfde heffingen als ondernemers uit andere landen, waarmee geen extra afspraken zijn gemaakt. Deze heffingen zijn per product bepaald en kunnen erg hoog zijn.
Ook de procedures voor de btw zullen bij een no deal veranderen. U kunt bij de Belastingdienst of bij de Douane nagaan welke btw-regelingen dan voor u gelden en wanneer en aan wie u in dit scenario btw moet afdragen.
U krijgt bij een no deal veel meer met de Douane te maken dan voorheen als u zakendoet met het VK. De Douane heeft daarom een stappenplan ontwikkeld dat inzichtelijk maakt wat u moet doen. Zorg bijvoorbeeld dat u tijdig een EORI-nummer heeft.
Dit zijn enkele voorbeelden waarmee u te maken krijgt als het VK de EU zonder een deal verlaat. Voor meer informatie kunt u ons altijd bellen.
Als het Britse parlement alsnog voor 31 oktober instemt met het Brexit-akkoord, dan gaat een overgangsfase in werking tot 31 december 2020. In deze periode blijven alle EU-regels en -wetten voor het VK van kracht. Voor burgers en bedrijven verandert er vrijwel niets, zo staat te lezen op de site van het Brexit-loket.
Tip! Vul de Brexit Impact Scan van de Rijksoverheid in. Met dit hulpmiddel brengt u voor uzelf in kaart wat de gevolgen van de Brexit zijn.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk