Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De vertrouwenspersoon
Pesten, discriminatie, intimidatie agressie, geweld, stalking en seksuele intimidatie oftewel ongewenste omgangsvormen kunnen in elke organisatie op ieder niveau voorkomen. De gevolgen voor zowel de werknemer maar ook voor u als werkgever kunnen groot zijn. Werknemers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen op het werk kunnen zich onveilig voelen op hun werkplek. Het kan werknemers raken in de persoonlijke levenssfeer. Ze kunnen uiteindelijk minder goed functioneren op het werk, ongelukken veroorzaken of zelfs ziek worden. Ook werknemers die getuige zijn van bijvoorbeeld pesten of discriminatie kunnen er last van krijgen. Voor u als werkgever zijn de gevolgen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer dan ook te raden.
In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) zijn ongewenste omgangsvormen opgenomen onder de psychosociale arbeidsbelasting. Op grond van de wet bent u verplicht als werkgever beleid te voeren dat gericht is deze vorm van arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken. Eén van de maatregelen waarop u dit kan doen is het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon binnen uw organisatie. Naast de verplichting vanuit de wet kan ook vanuit de cao voor uw organisatie de verplichting gelden een vertrouwenspersoon aan te stellen of maatregelen te nemen ter preventie tegen ongewenste omgangsvormen.
Vitacon HR Services kan u als werkgever ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van beleid binnen uw organisatie tegen ongewenste omgangsvormen. Wij beschikken over een ervaren en gecertificeerde vertrouwenspersoon die u binnen uw organisatie kunt aanstellen. De vertrouwenspersoon met een achtergrond in de hulpverlening is tevens geregistreerd bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.
De vertrouwenspersoon is er voor de eerste opvang van medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen. Onze vertrouwenspersoon steunt en begeleidt de medewerker in het zoeken naar mogelijke oplossingen. Geeft informatie en advies aan de medewerker over de mogelijkheden en bespreekt voor- en nadelen van een bepaalde aanpak. De medewerker beslist uiteindelijk zelf welke stappen hij wil nemen om zijn situatie te veranderen. De vertrouwenspersoon is geen bemiddelaar maar heeft een ondersteunende rol naast de medewerker.
De vertrouwenspersoon heeft ook een preventieve functie door bijvoorbeeld het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenste omgangsvormen in uw organisatie. Ook leidinggevenden en management kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht voor advies over het voorkomen van ongewenst gedrag op de werkplek. De vertrouwenspersoon kan uw organisatie helpen bij het opstellen en implementeren van beleid op het gebied van ongewenste omgangsvormen.
Wilt u meer weten over de vertrouwenspersoon dan kunt u voor informatie contact opnemen met Remco Lefering 0314-369150
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk