Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De vertrouwenspersoon
Pesten, discriminatie, intimidatie agressie, geweld, stalking en seksuele intimidatie oftewel ongewenste omgangsvormen kunnen in elke organisatie op ieder niveau voorkomen. De gevolgen voor zowel de werknemer maar ook voor u als werkgever kunnen groot zijn. Werknemers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen op het werk kunnen zich onveilig voelen op hun werkplek. Het kan werknemers raken in de persoonlijke levenssfeer. Ze kunnen uiteindelijk minder goed functioneren op het werk, ongelukken veroorzaken of zelfs ziek worden. Ook werknemers die getuige zijn van bijvoorbeeld pesten of discriminatie kunnen er last van krijgen. Voor u als werkgever zijn de gevolgen van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer dan ook te raden.
In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) zijn ongewenste omgangsvormen opgenomen onder de psychosociale arbeidsbelasting. Op grond van de wet bent u verplicht als werkgever beleid te voeren dat gericht is deze vorm van arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken. Eén van de maatregelen waarop u dit kan doen is het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon binnen uw organisatie. Naast de verplichting vanuit de wet kan ook vanuit de cao voor uw organisatie de verplichting gelden een vertrouwenspersoon aan te stellen of maatregelen te nemen ter preventie tegen ongewenste omgangsvormen.
Vitacon HR Services kan u als werkgever ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van beleid binnen uw organisatie tegen ongewenste omgangsvormen. Wij beschikken over een ervaren en gecertificeerde vertrouwenspersoon die u binnen uw organisatie kunt aanstellen. De vertrouwenspersoon met een achtergrond in de hulpverlening is tevens geregistreerd bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.
De vertrouwenspersoon is er voor de eerste opvang van medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen. Onze vertrouwenspersoon steunt en begeleidt de medewerker in het zoeken naar mogelijke oplossingen. Geeft informatie en advies aan de medewerker over de mogelijkheden en bespreekt voor- en nadelen van een bepaalde aanpak. De medewerker beslist uiteindelijk zelf welke stappen hij wil nemen om zijn situatie te veranderen. De vertrouwenspersoon is geen bemiddelaar maar heeft een ondersteunende rol naast de medewerker.
De vertrouwenspersoon heeft ook een preventieve functie door bijvoorbeeld het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenste omgangsvormen in uw organisatie. Ook leidinggevenden en management kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht voor advies over het voorkomen van ongewenst gedrag op de werkplek. De vertrouwenspersoon kan uw organisatie helpen bij het opstellen en implementeren van beleid op het gebied van ongewenste omgangsvormen.
Wilt u meer weten over de vertrouwenspersoon dan kunt u voor informatie contact opnemen met Remco Lefering 0314-369150
Actueel
Ondernemen in Nederland als buitenlandse onderneming? Let hierop
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk