Verandering biedt kansen
Home / Blogs / De disfunctionerende medewerker
U herkent het vast wel, een medewerker waar u als werkgever niet (helemaal) tevreden over bent qua functioneren. Door de jaren heen heeft u dit al een aantal malen besproken met de medewerker, maar om het niet “te zwaar” te maken is er nauwelijks iets vastgelegd. U vertrouwde erop dat het allemaal wel goed zou komen.
Maar wederom heeft zich een situatie voorgedaan die voor u niet acceptabel is, de maat is vol! Wat nu te doen? Uw medewerker heeft ruimschoots kansen gehad om zich te verbeteren, maar dit is niet (voldoende) gelukt. U denkt zelfs aan afscheid van elkaar te nemen. Maar kan dat wel?
Met medewerking van de medewerker kunt u uiteraard de dienstbetrekking “in goed overleg” beëindigen. Waarbij de voorwaarden in een vaststellingsoverkomst kunnen worden opgenomen. Als dit op de juiste manier gebeurt, worden WW-rechten van de medewerker niet in gevaar gebracht door in te stemmen met een beëindiging van het dienstverband. Vaak helpt het als een derde persoon dit proces begeleidt, zodat onnodige strijd wordt voorkomen en de kans wordt vergroot dat u er met uw medewerker uit komt.
Komt u er samen met uw medewerker niet uit, dan rest het formele traject: de ontbindingsprocedure. Bij een ontslag wegens disfunctioneren is het sinds juli 2015 alleen nog mogelijk een ontbindingsverzoek aan de kantonrechter voor te leggen. Ook dient u hierbij beter beslagen ten ijs te komen. Waar het voorheen nog mogelijk was om met een beperkt dossier de kantonrechter te verzoeken om te ontbinden, ligt de lat nu hoger. Bij onvoldoende functioneren dient u bij de kantonrechter aannemelijk maken dat de werknemer niet geschikt is voor zijn functie. U dient hiervoor aantoonbaar goede redenen te hebben, die geen gevolg zijn van ziekte, een beperking, de arbeidsomstandigheden of (gebrek aan) scholing van de werknemer. In geval van twijfel is het verstandig om een van onze adviseurs het dossier te laten toetsen, zodat u weet hoe sterk u staat. Ook kunnen wij het ontbindingsverzoek voor u opstellen en de gehele ontbindingsprocedure begeleiden.
Het kan zijn dat u de conclusie trekt dat het dossier te beperkt is voor een gang naar de kantonrechter. Met deze informatie op zak voert u een gesprek met de medewerker. Waarbij u aangeeft dat het disfunctioneren niet langer acceptabel is, er moet nu ècht iets gebeuren: structurele verbetering van het functioneren of afscheid nemen.
Het inzetten op herstel van functioneren wordt ook wel een verbetertraject genoemd. Vastleggen is hierbij een must. Een verbeterplan heeft geen vastomlijnde vorm, maar is meestal een document waarin beschreven staat op welke concrete punten de medewerker zijn functioneren dient te verbeteren. Het plan heeft een begin- en einddatum en beschrijft ook op welke wijze u uw medewerker zult ondersteunen om hem of haar in staat te stellen om binnen het afgesproken tijdpad naar behoren te gaan functioneren. In het verbeterplan worden ook tussentijdse evaluatiemomenten opgenomen en wordt op voorhand afgesproken wat de gevolgen zijn van het wel of niet behalen van de doelstelling. Ofwel, u zet in op herstel maar als dit niet lukt dan zal het een beëindiging van het dienstverband tot gevolg hebben.
Het spreekt voor zich dat een dergelijk traject zorgvuldig ingezet en doorlopen moet worden. Heeft u vragen en/of wenst u begeleiding bij een dergelijk vraagstuk: wij zijn u graag van dienst.
Ilse Kleijn Winkel
Tel. 0316 – 740 115 of per mail: info@vitaconluteijn.nl
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk