Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De Hoge Raad heeft afgelopen vrijdag, 29 januari 2016, in twee zaken een eindoordeel gegeven over de crisisheffing 2013 en 2014. Ondanks dat deze werkgeversheffing wel wat haken en ogen kende, blijft de regeling in stand.
De crisisheffing was een heffing die in 2013 en 2014 werd geheven van werkgevers die werknemers in dienst hadden die in het daaraan voorafgaande jaar een loon genoten hoger dan € 150.000. De heffing bedroeg 16% van het deel van het loon boven € 150.000.
Er is destijds veel bezwaar gemaakt tegen de crisisheffing. Een belangrijk bezwaar was de terugwerkende kracht van de maatregel. Zo werd de crisisheffing voor 2013 aangekondigd op 25 mei 2012 terwijl deze wel betrekking had op het loon genoten over héél 2012, dus ook over de periode vóór 25 mei 2012. Dat de crisisheffing – die eenmalig zou zijn – mogelijk toch met een jaar zou worden verlengd naar 2014, werd voor het eerst aangegeven door het kabinet op 1 maart 2013 en uiteindelijk pas op Prinsjesdag 2013 definitief bevestigd. Dat terwijl de crisisheffing 2014 gold voor het genoten loon over héél 2013.
De Hoge Raad oordeelt nu dat de wetgever destijds voldoende specifieke en dringende redenen had om de crisisheffing in te voeren. Nederland kampte toen met ernstige begrotingsproblemen. Als een van de oplossingsmaatregelen heeft de wetgever gekozen voor een eenvoudig, goed uitvoerbare regeling. Daarmee is ook de terugwerkende kracht van de crisisheffing voldoende gerechtvaardigd.
Met dit eindoordeel laat de Hoge Raad de crisisheffing in stand. Dat betekent het mogelijke einde van veel gestarte proefprocedures. Het kan zijn dat in enkele individuele procedures de Hoge Raad nog tot een ander oordeel komt als de crisisheffing voor de procederende werkgever heeft geleid tot een individuele en buitensporige last.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk