Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Een ondernemer die zijn zakelijke reizen verricht met het openbaar vervoer, kan de kosten van dit openbaar vervoer in zijn onderneming in aftrek brengen. Maar hoe zit het met eventuele btw? Op een openbaar vervoersbewijs is over het algemeen geen btw vermeld. Betekent dit dat geen btw in aftrek kan worden gebracht?
Een openbaar vervoersdienst is een dienst die belast is met 6% btw. Voor openbaar vervoer dat verricht wordt volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of via een geleidesysteem voortbewogen voertuig gelden wettelijk eenvoudigere factuureisen. Dit betekent dat het vervoersbewijs van deze vervoersdiensten wordt aangemerkt als een juiste factuur. U kunt de btw in aftrek brengen, ondanks dat deze btw niet apart op het vervoersbewijs vermeld staat.
Tip: Deze uitzondering geldt ook voor taxivervoer. Ook hier kunt u de btw in aftrek brengen, ondanks dat de btw niet apart op het vervoersbewijs vermeld staat.
Of u de btw op het vervoersbewijs volledig in aftrek kunt brengen, is afhankelijk van de leveringen of diensten die u verricht. Zijn deze volledig belast met btw, dan kunt u uw voorbelasting volledig in aftrek brengen. Bij volledig vrijgestelde leveringen of diensten, kunt u uw voorbelasting niet in aftrek brengen. Bij gemengde leveringen of diensten kunt u uw voorbelasting deels in aftrek brengen. Neem voor meer informatie over uw eigen situatie contact met ons op.
Let op! De btw op een vervoersbewijs dat volledig wordt gebruikt voor woon-werkverkeer is niet aftrekbaar. Voor de btw wordt woon-werkverkeer namelijk aangemerkt als privé.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk