Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Broodjes bij vergadering op de werkplek: gerichte vrijstelling?
Is het bestellen van broodjes tijdens een vergadering op de werkplek gericht vrijgesteld of geldt hiervoor het normbedrag van € 3,35 per persoon?
Bij sommige vergaderingen (met agenda) worden broodjes besteld voor de lunch. Ziet de Belastingdienst dit als meer dan bijkomstig zakelijk karakter en dus gerichte vrijstelling of hanteer je hiervoor ook de norm van € 3,35 per persoon?
Verstrekkingen van maaltijden met een meer dan bijkomstig (10%) zakelijk karakter, zijn gericht vrijgesteld.
Dit lees je in artikel 31a, lid 2, onderdeel b Wet op de loonbelasting 1964. Daarin staat het volgende:
De verschuldigde belasting met betrekking tot vergoedingen en verstrekkingen (…) wordt bepaald naar een tarief van 80%, met dien verstande dat deze vergoedingen en verstrekkingen worden verminderd, maar niet verder dan tot nihil, met het bedrag aan vrije ruimte als bedoeld in het derde lid, alsmede met vergoedingen en verstrekkingen (…) ter zake of in de vorm van:
b. tijdelijk verblijf in het kader van de dienstbetrekking, niet zijnde een tijdelijk verblijf als bedoeld in onderdeel e, alsmede maaltijden met een meer dan bijkomstig zakelijk karakter.
Een lunch met collega’s op kantoor waarbij over het werk wordt gesproken, is over het algemeen niet meer dan bijkomstig zakelijk. Maar als de vergadering duidelijk een zakelijk karakter heeft, is wel sprake van een zakelijke maaltijd. Voor een vergoeding of verstrekking van deze maaltijd geldt dan een gerichte vrijstelling.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Diana Aalderink viert 25 jaar bij Stolwijk Kelderman
Stolwijk Kelderman aangesloten bij MSI Global Alliance
Ook gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding voor dga?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De accountantscontrole komt er weer aan. Herken je dat gevoel van haast, stress en eindeloze lijstjes die je nog moet afwerken? Jan Jumelet wel. Hij studeerde Accountancy en werkte vervolgens 12 jaar aan bedrijfskant als controller. Nu hij sinds enige tijd bij ons nauw met onze accountants werkt, combineert hij al die kennis en ervaring. […]
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
Waar begin ik? Die vraag krijgen we met regelmaat van ondernemers die weten dat ze een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moeten hebben, maar niet goed weten hoe ze dit praktisch aanpakken. Sommigen zien het als een verplichte checklist waar ze vooral “aan moeten voldoen.” Anderen zien het belang wel, maar weten niet hoe ze zorgen […]
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk