Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Box 3 op basis van werkelijk rendement pas vanaf 2028
Het gaat het kabinet toch niet lukken om vanaf 2027 een nieuw box 3-stelsel in te voeren. Het nieuwe doel is om per 2028 het stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement in te laten gaan.
Het kabinet presenteerde in het voorjaar van 2022 de eerste contouren van een nieuw stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement. Na een eerste wetsvoorstel in 2023 volgden aanpassingen in 2024, maar kwam er vervolgens toch een negatief advies van de Raad van State. De staatssecretaris gaat dit advies bestuderen en informeert de Tweede Kamer hierover eind januari 2025. Ook heeft de staatsecretaris bekendgemaakt dat invoering van het nieuwe box 3-stelsel per 1 januari 2027 niet haalbaar is. Inwerkingtreding per 2028 is het nieuwe doel.
Dit betekent dat het huidige forfaitaire box 3-stelsel een jaar langer in stand blijft, namelijk tot en met 2027 in plaats van tot en met 2026. Je kunt dus ook tot en met 2027 gebruikmaken van de tegenbewijsregeling als je werkelijke rendement lager is dan het forfaitaire rendement. Deze tegenbewijsregeling komt voort uit het oordeel van de Hoge Raad in juni 2024 en neemt de wetgever op in de wet.
Voor het opgeven van je werkelijke rendement in het kader van de tegenbewijsregeling voor de belastingjaren tot en met 2024 gebruik je het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR). Dit formulier is nog niet af, maar is naar verwachting in juni 2025 op papier en digitaal beschikbaar.
Vanaf de aangifte inkomstenbelasting 2025 kun je in je aangifte al gebruikmaken van de tegenbewijsregeling om je werkelijke rendement opgeven.
Door de latere invoering van het nieuwe box 3 op basis van werkelijk rendement loopt de staat belastinginkomsten mis. Het kabinet heeft voorgesteld dit tekort te dekken met:
Voor jouw beeldvorming: Als een dergelijk verhoging al in 2025 zou plaatsvinden, zou het forfait voor overige bezittingen in 2025 uitkomen op 7,66% (5,88% + 1,78%)!
In het voorjaar van 2025 neemt het kabinet hierover een definitief besluit. Ook kan het dan nog kiezen voor alternatieve maatregelen.
Kijk voor meer informatie over box 3 en het nieuwe stelsel voor box 3 op basis van werkelijk rendement op onze eigen box 3-pagina, de box 3-pagina op de website van de Belastingdienst of bel of mail ons.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk