Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe dan?
Al jarenlang komen mensen naar mij toe met vragen en problemen. Letterlijk. We zitten samen aan tafel, schetsen onze ideeën en oplossingen samen op een kladblok. Letterlijk. Maar nu dus niet.
Zo werkten we al jaren. Dat is ook wat we altijd als hardste roepen: onze deuren staan altijd open, we hebben altijd tijd voor een bak koffie met onze klanten, even bijpraten en we schudden elkaar de hand. Juist dit persoonlijke contact, de onderlinge klik, de lage drempel om bij elkaar over de vloer te komen is ons visitekaartje. Maar ja… dat kan nu allemaal niet.
Nee, ik ga niet klagen over hoe lastig het is. Leven in het coronatijdperk is voor iedereen moeilijk en onwerkelijk. Ik wil je juist meenemen in onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld: hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten tóch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
De ultra korte samenvatting is: aanpassingsvermogen, flexibiliteit en persoonlijke interesse. That’s it. Maar ik hoor je denken: hoe dan??
Ik zal eerst kort schetsen hoe wij veelal werken: Veel klanten komen bij ons met een vraagstuk, waarbij een kort en simpel antwoord niet altijd bestaat. Vaak zitten we eerst met de klant om zijn situatie, wens, probleem of vraag goed in beeld te krijgen. Op dat moment beginnen de radartjes in mijn hoofd al te werken: welke opties zijn er, wat past in deze situatie en zou het haalbaar kunnen zijn? De opties ga ik uitwerken, vaak in overleg met collega’s en waar nodig met specialisten. Vervolgens gaan we weer met de klant aan tafel om de opties en de vervolgstappen te bespreken en in gang te zetten.
Maar nu dus even niet… nou ja, wél het intensieve contact met klanten en collega’s, maar niet in real-life. We kennen ondertussen alle manieren om met elkaar in contact te komen anders dan fysiek bij elkaar zijn: bellen, appen, zoom, facetime… Noem maar op. Nu we niet anders kunnen passen we ons aan en zijn we flexibel in hoe we met elkaar contact hebben. Missen we het om elkaar écht te zien? Ja zeker, maar ondanks dat werkt het wel, op een andere manier.
In de ‘normale tijd’ kom je op kantoor collega’s of klanten tegen en komt de bekende social-talk, even vragen hoe het met de ander is: hoe gaat het met de zaak? Met de familie ook alles goed? Hoe was je weekend? En dat is bij digitaal contact vaak anders, die kleine maar o zo belangrijke social talk wil er nog weleens bij inschieten. Je bent zo geneigd om meteen over te stappen naar de orde van de dag. Een echte valkuil dus, want zo verlies je (als je niet oppast) naast het fysieke contact, ook nog je binding, je persoonlijke betrokkenheid.
Nu al hoor je de media over diverse onderzoeken waaruit blijkt dat thuiswerken en online vergaderen veel efficiënter is, juist omdat je direct overgaat tot de orde van de dag. En ja, op korte termijn is dat zeker efficiënt, maar op lange termijn alles behalve. Of het nu om klanten of collega’s gaat, betrokkenheid creëer je niet als je alleen over zaken praat. Ook privé moet die klik er zijn, anders werkt het op lange termijn ook zakelijk niet.
Dus mijn geheim om in deze tijd, zonder elkaar in real-life te zien, toch het goede, persoonlijke contact te hebben en de klik? Spring niet direct in het werk, praat met elkaar over hoe het gaat, vraag naar de thuissituatie. Ja, het kost misschien een paar minuten van ieders ‘kostbare’ tijd, maar het is het dubbel en dwars waard!
Groeten, Koen Hijl MSc RBFiscalist, Stolwijk Philipsen
Actueel
Hoe weet je of nieuw talent een perfecte match kan worden?
Renting or purchasing a holiday home in the Netherlands – 4 tax issues to watch out for
Effectieve re-integratie vraagt om samenwerking casemanager, bedrijfsarts en arbeidsdeskundige
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
De versobering van de 30%-regeling wordt teruggedraaid. Het belastingvoordeel voor expats blijft bestaan, maar gaat terug naar 27% van het loon. De Tweede Kamer besloot in 2023 het fiscale voordeel van expats te versoberen. Het belastingvoordeel zou in eerste instantie stapsgewijs van 30% naar 10% worden bijgesteld. Nu zetten het kabinet en de coalitiepartijen toch […]
Stel je hebt vóór 2024 met de voormalige vrijstelling eigen woning (de ‘jubelton’) je kind belastingvrij geschonken. Mag je dan ook nog eenmalig verhoogd vrijgesteld schenken aan je kind? Dit zeggen de Belastingdienst en rechtbank daarover. Jaarlijks mag je belastingvrij schenken. Voor schenken aan je kind geldt in 2024 een maximumbedrag van € 6.633. Ook […]
Is er in jouw organisatie sprake van langdurige uitval door ziekte, dan ga je voor effectieve re-integratie: een proces dat ervoor zorgt dat een medewerker blijvend herstelt en duurzaam terugkeert in het werk. Daar maak ik me als casemanager hard voor, samen met een bedrijfsarts maar ook met een arbeidsdeskundige. Wie van ons doet wat? […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk