Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe dan?
Al jarenlang komen mensen naar mij toe met vragen en problemen. Letterlijk. We zitten samen aan tafel, schetsen onze ideeën en oplossingen samen op een kladblok. Letterlijk. Maar nu dus niet.
Zo werkten we al jaren. Dat is ook wat we altijd als hardste roepen: onze deuren staan altijd open, we hebben altijd tijd voor een bak koffie met onze klanten, even bijpraten en we schudden elkaar de hand. Juist dit persoonlijke contact, de onderlinge klik, de lage drempel om bij elkaar over de vloer te komen is ons visitekaartje. Maar ja… dat kan nu allemaal niet.
Nee, ik ga niet klagen over hoe lastig het is. Leven in het coronatijdperk is voor iedereen moeilijk en onwerkelijk. Ik wil je juist meenemen in onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld: hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten tóch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
De ultra korte samenvatting is: aanpassingsvermogen, flexibiliteit en persoonlijke interesse. That’s it. Maar ik hoor je denken: hoe dan??
Ik zal eerst kort schetsen hoe wij veelal werken: Veel klanten komen bij ons met een vraagstuk, waarbij een kort en simpel antwoord niet altijd bestaat. Vaak zitten we eerst met de klant om zijn situatie, wens, probleem of vraag goed in beeld te krijgen. Op dat moment beginnen de radartjes in mijn hoofd al te werken: welke opties zijn er, wat past in deze situatie en zou het haalbaar kunnen zijn? De opties ga ik uitwerken, vaak in overleg met collega’s en waar nodig met specialisten. Vervolgens gaan we weer met de klant aan tafel om de opties en de vervolgstappen te bespreken en in gang te zetten.
Maar nu dus even niet… nou ja, wél het intensieve contact met klanten en collega’s, maar niet in real-life. We kennen ondertussen alle manieren om met elkaar in contact te komen anders dan fysiek bij elkaar zijn: bellen, appen, zoom, facetime… Noem maar op. Nu we niet anders kunnen passen we ons aan en zijn we flexibel in hoe we met elkaar contact hebben. Missen we het om elkaar écht te zien? Ja zeker, maar ondanks dat werkt het wel, op een andere manier.
In de ‘normale tijd’ kom je op kantoor collega’s of klanten tegen en komt de bekende social-talk, even vragen hoe het met de ander is: hoe gaat het met de zaak? Met de familie ook alles goed? Hoe was je weekend? En dat is bij digitaal contact vaak anders, die kleine maar o zo belangrijke social talk wil er nog weleens bij inschieten. Je bent zo geneigd om meteen over te stappen naar de orde van de dag. Een echte valkuil dus, want zo verlies je (als je niet oppast) naast het fysieke contact, ook nog je binding, je persoonlijke betrokkenheid.
Nu al hoor je de media over diverse onderzoeken waaruit blijkt dat thuiswerken en online vergaderen veel efficiënter is, juist omdat je direct overgaat tot de orde van de dag. En ja, op korte termijn is dat zeker efficiënt, maar op lange termijn alles behalve. Of het nu om klanten of collega’s gaat, betrokkenheid creëer je niet als je alleen over zaken praat. Ook privé moet die klik er zijn, anders werkt het op lange termijn ook zakelijk niet.
Dus mijn geheim om in deze tijd, zonder elkaar in real-life te zien, toch het goede, persoonlijke contact te hebben en de klik? Spring niet direct in het werk, praat met elkaar over hoe het gaat, vraag naar de thuissituatie. Ja, het kost misschien een paar minuten van ieders ‘kostbare’ tijd, maar het is het dubbel en dwars waard!
Groeten, Koen Hijl MSc RBFiscalist, Stolwijk Philipsen
Actueel
10 tips voor verzuimpreventie
Wettelijk minimumuurloon – Dit verandert er
Loonadministratie 2023-2024: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk