Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Hoe dan?
Al jarenlang komen mensen naar mij toe met vragen en problemen. Letterlijk. We zitten samen aan tafel, schetsen onze ideeën en oplossingen samen op een kladblok. Letterlijk. Maar nu dus niet.
Zo werkten we al jaren. Dat is ook wat we altijd als hardste roepen: onze deuren staan altijd open, we hebben altijd tijd voor een bak koffie met onze klanten, even bijpraten en we schudden elkaar de hand. Juist dit persoonlijke contact, de onderlinge klik, de lage drempel om bij elkaar over de vloer te komen is ons visitekaartje. Maar ja… dat kan nu allemaal niet.
Nee, ik ga niet klagen over hoe lastig het is. Leven in het coronatijdperk is voor iedereen moeilijk en onwerkelijk. Ik wil je juist meenemen in onze nieuwe (en hopelijk tijdelijke) wereld: hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten tóch het beste krijgen? Hoe krijgen zij tóch het persoonlijke contact, de betrokkenheid?
De ultra korte samenvatting is: aanpassingsvermogen, flexibiliteit en persoonlijke interesse. That’s it. Maar ik hoor je denken: hoe dan??
Ik zal eerst kort schetsen hoe wij veelal werken: Veel klanten komen bij ons met een vraagstuk, waarbij een kort en simpel antwoord niet altijd bestaat. Vaak zitten we eerst met de klant om zijn situatie, wens, probleem of vraag goed in beeld te krijgen. Op dat moment beginnen de radartjes in mijn hoofd al te werken: welke opties zijn er, wat past in deze situatie en zou het haalbaar kunnen zijn? De opties ga ik uitwerken, vaak in overleg met collega’s en waar nodig met specialisten. Vervolgens gaan we weer met de klant aan tafel om de opties en de vervolgstappen te bespreken en in gang te zetten.
Maar nu dus even niet… nou ja, wél het intensieve contact met klanten en collega’s, maar niet in real-life. We kennen ondertussen alle manieren om met elkaar in contact te komen anders dan fysiek bij elkaar zijn: bellen, appen, zoom, facetime… Noem maar op. Nu we niet anders kunnen passen we ons aan en zijn we flexibel in hoe we met elkaar contact hebben. Missen we het om elkaar écht te zien? Ja zeker, maar ondanks dat werkt het wel, op een andere manier.
In de ‘normale tijd’ kom je op kantoor collega’s of klanten tegen en komt de bekende social-talk, even vragen hoe het met de ander is: hoe gaat het met de zaak? Met de familie ook alles goed? Hoe was je weekend? En dat is bij digitaal contact vaak anders, die kleine maar o zo belangrijke social talk wil er nog weleens bij inschieten. Je bent zo geneigd om meteen over te stappen naar de orde van de dag. Een echte valkuil dus, want zo verlies je (als je niet oppast) naast het fysieke contact, ook nog je binding, je persoonlijke betrokkenheid.
Nu al hoor je de media over diverse onderzoeken waaruit blijkt dat thuiswerken en online vergaderen veel efficiënter is, juist omdat je direct overgaat tot de orde van de dag. En ja, op korte termijn is dat zeker efficiënt, maar op lange termijn alles behalve. Of het nu om klanten of collega’s gaat, betrokkenheid creëer je niet als je alleen over zaken praat. Ook privé moet die klik er zijn, anders werkt het op lange termijn ook zakelijk niet.
Dus mijn geheim om in deze tijd, zonder elkaar in real-life te zien, toch het goede, persoonlijke contact te hebben en de klik? Spring niet direct in het werk, praat met elkaar over hoe het gaat, vraag naar de thuissituatie. Ja, het kost misschien een paar minuten van ieders ‘kostbare’ tijd, maar het is het dubbel en dwars waard!
Groeten, Koen Hijl MSc RBFiscalist, Stolwijk Philipsen
Actueel
5 tips voor verleiden op de werkvloer
3 tips over de WAZO uit onze Masterclass
Loonsanctie: Wat als iemand niet meewerkt aan zijn re-integratie?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vier keer per jaar komen we samen als HR Kenniskring. Een groep van HR-professionals met gedeelde interesse in actuele HR-thema’s. Om nieuwe kennis op te doen maar zeker ook ervaringen uit te wisselen en zo met en van elkaar te leren. De bijeenkomst op 12 maart 2024 stond in het teken van organisatieverandering en de […]
28 maart start onze CSRD Leerkring. In eerste instantie voor bedrijven die per 2025 rapportageplichtig zijn. Maar wist je dat de principes en vereisten van de CSRD ook voor kleinere bedrijven erg relevant zijn? Lees waarom ook jij er vroeg of laat mee te maken krijgt. En ben je (in 2025) controleplichtig? Meld je dan […]
Heb je nog niet alle btw over 2023 op de juiste wijze afgedragen aan de Belastingdienst? Je kunt je btw 2023 corrigeren met een ‘suppletie btw’. Doe dit vóór 1 april 2024, zodat de Belastingdienst je geen rente in rekening brengt. Een suppletie btw dien je in als je in de btw-aangiften 2023 te weinig […]
In 2022 is de Gemeentewet aangepast, met gevolgen voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Hoe nu om te gaan met rechtmatigheid in de controleverklaring? Definitief uitsluitsel daarover volgt na aanpassingen in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden en Besluit begroting en verantwoording. Het ministerie vraagt gemeenten en gemeenschappelijke regelingen om tot nader bericht een rechtmatigheidsverantwoording in […]
De Wet arbeid en zorg (WAZO) omvat verschillende betaalde en onbetaalde verlofregelingen voor medewerkers. Omdat de verschillende verlofregelingen deels verschillende voorwaarden kennen en het daarmee voor jou soms complex kan zijn, organiseerden mijn collega Melanie Wesdorp en ik onlangs de Masterclass WAZO. Met meer informatie over de voorwaarden, maar ook over het verwerken van WAZO-uitkeringen […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk