Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: de meest gemaakte valkuilen bij het aannemen van nieuwe collega’s
Al lijkt een goed sollicitatiegesprek misschien makkelijk, het is een vak op zich. Met een aantal simpele tips helpen we je de kans op een goede match flink te vergroten.
Regelmatig hoor ik van klanten dat zij achteraf spijt hebben van een zelf begeleid werving- en selectieproces, als blijkt dat de nieuwe collega niet goed uit de verf komt. Zonde, want dit brengt de nodige teleurstelling en frustratie voor beide partijen.
Behalve de teleurstelling kleven er ook kosten aan het selecteren van de ‘verkeerde’ kandidaat, zoals kosten voor de werving, inwerkperiode, opleidingskosten, begeleidingsuren, verzuimkosten en natuurlijk de vaste personeelskosten. Meer dan dubbel zonde dus.
Een sollicitatiegesprek kan behoorlijk gekleurd zijn doordat leidinggevenden op zoek gaan naar klonen van zichzelf. Je bent snel geneigd om iemand te selecteren die veel op jezelf lijkt, op dezelfde manier in het werk staat en dezelfde energie uitstraalt als jijzelf. Dit noemen we het kloonsyndroom en is één van de grootste valkuilen bij het aannemen van een nieuwe collega.
Het kloonsyndroom is een vrij simpel psychologisch verschijnsel: je doet je werk goed, dus vind je jezelf geschikt voor de baan. Als je dan iemand kiest die op jou lijkt, dan zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk ook geschikt zijn voor de functie. Je gaat dus vaak, onbewust, op zoek naar een kloon van jezelf. Dit wil alleen niet zeggen dat je daarmee de beste persoon voor de vacature kiest…
Iemand die op jou lijkt geeft je een vertrouwd gevoel, waardoor je hier sneller positieve eigenschappen aan toe kent. Dit onbewuste proces kan je nogal om de tuin leiden. Het ontstaat al door iets kleins dat je gemeen hebt met de kandidaat, zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke kennis of dat je uit hetzelfde dorp komt. Voor een goede match tussen de vacature en de kandidaat is er meer nodig dan een vertrouwd gevoel: iemand moet beschikken over de juiste competenties. De grootste uitdaging is om daar kritisch op te blijven en dat wordt lastiger als je je teveel laat leiden door de persoonlijke klik.
De kans is groot dat je een collega zoekt voor een ándere functie dan jouw functie. De sollicitant moet dus ándere dingen doen dan jij, waar andere eigenschappen voor nodig zijn. Ga jij als ondernemer voor de grote lijnen en resultaat, maar kun je ook een tikkeltje chaotisch zijn? Dan is het juist fijn als je nieuwe administratief medewerker wél van de details en structuur is. Zo houd je het geheel in balans. Als je je bewust bent van dit onbewuste gedrag, sta je meteen een stuk objectiever in het gesprek.
Om de kans op een goede match te vergroten zijn er nog veel meer technieken die je kunt toepassen tijdens een sollicitatiegesprek. Deze hebben wij voor je op een rijtje gezet en kun je gratis downloaden:
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn als je onze tips gaat gebruiken. Mail of bel me eens om je ervaringen te delen! Je mag me natuurlijk ook contacten als je andere vragen hebt. Óf als je meer wilt weten over het optimale werving- en selectieproces voor jouw organisatie.
Sanneke Peters, HR Consultant / Psycholoog
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk