Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: de meest gemaakte valkuilen bij het aannemen van nieuwe collega’s
Al lijkt een goed sollicitatiegesprek misschien makkelijk, het is een vak op zich. Met een aantal simpele tips helpen we je de kans op een goede match flink te vergroten.
Regelmatig hoor ik van klanten dat zij achteraf spijt hebben van een zelf begeleid werving- en selectieproces, als blijkt dat de nieuwe collega niet goed uit de verf komt. Zonde, want dit brengt de nodige teleurstelling en frustratie voor beide partijen.
Behalve de teleurstelling kleven er ook kosten aan het selecteren van de ‘verkeerde’ kandidaat, zoals kosten voor de werving, inwerkperiode, opleidingskosten, begeleidingsuren, verzuimkosten en natuurlijk de vaste personeelskosten. Meer dan dubbel zonde dus.
Een sollicitatiegesprek kan behoorlijk gekleurd zijn doordat leidinggevenden op zoek gaan naar klonen van zichzelf. Je bent snel geneigd om iemand te selecteren die veel op jezelf lijkt, op dezelfde manier in het werk staat en dezelfde energie uitstraalt als jijzelf. Dit noemen we het kloonsyndroom en is één van de grootste valkuilen bij het aannemen van een nieuwe collega.
Het kloonsyndroom is een vrij simpel psychologisch verschijnsel: je doet je werk goed, dus vind je jezelf geschikt voor de baan. Als je dan iemand kiest die op jou lijkt, dan zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk ook geschikt zijn voor de functie. Je gaat dus vaak, onbewust, op zoek naar een kloon van jezelf. Dit wil alleen niet zeggen dat je daarmee de beste persoon voor de vacature kiest…
Iemand die op jou lijkt geeft je een vertrouwd gevoel, waardoor je hier sneller positieve eigenschappen aan toe kent. Dit onbewuste proces kan je nogal om de tuin leiden. Het ontstaat al door iets kleins dat je gemeen hebt met de kandidaat, zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke kennis of dat je uit hetzelfde dorp komt. Voor een goede match tussen de vacature en de kandidaat is er meer nodig dan een vertrouwd gevoel: iemand moet beschikken over de juiste competenties. De grootste uitdaging is om daar kritisch op te blijven en dat wordt lastiger als je je teveel laat leiden door de persoonlijke klik.
De kans is groot dat je een collega zoekt voor een ándere functie dan jouw functie. De sollicitant moet dus ándere dingen doen dan jij, waar andere eigenschappen voor nodig zijn. Ga jij als ondernemer voor de grote lijnen en resultaat, maar kun je ook een tikkeltje chaotisch zijn? Dan is het juist fijn als je nieuwe administratief medewerker wél van de details en structuur is. Zo houd je het geheel in balans. Als je je bewust bent van dit onbewuste gedrag, sta je meteen een stuk objectiever in het gesprek.
Om de kans op een goede match te vergroten zijn er nog veel meer technieken die je kunt toepassen tijdens een sollicitatiegesprek. Deze hebben wij voor je op een rijtje gezet en kun je gratis downloaden:
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn als je onze tips gaat gebruiken. Mail of bel me eens om je ervaringen te delen! Je mag me natuurlijk ook contacten als je andere vragen hebt. Óf als je meer wilt weten over het optimale werving- en selectieproces voor jouw organisatie.
Sanneke Peters, HR Consultant / Psycholoog
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk