Skip to main content
5 november 2020

Blog: Ben jij je bewust van de mentale impact van thuiswerken?

Dat we nu zo veel mogelijk moeten thuiswerken is een feit. Op deze manier proberen we met z’n allen het aantal coronabesmettingen terug te dringen. Dit thuiswerken kent een aantal voordelen: we hebben geen reistijd, geen files en minder afleiding van collega’s. Maar het kent ook zeker nadelen. Ben je je als werkgever bewust van wat thuiswerken met je werknemers kan doen? En hoe ga je hier mee om?

De impact

Thuiswerken kan heel fijn zijn, maar na een langere periode van thuiswerken wordt het vaak moeilijker en komen er ook psychische klachten uit voort. Waardoor komt dit?

Mensen zijn sociale wezens en zijn in deze tijd meer op zichzelf aangewezen. Sociale connecties zijn heel belangrijk voor je emotionele en fysieke gezondheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat vriendschappen een grote invloed hebben op je geluk en de kwaliteit van je leven. Sociale interactie houdt je zelfs langer in leven!

Zeker voor mensen die moeilijk alleen kunnen zijn, geen partner hebben en vanuit huis moeten werken, is het nu een zware tijd. Een werkomgeving biedt niet alleen structuur maar ook verbondenheid met collega’s. Ook raken we elkaar door de coronamaatregelen niet of nauwelijks meer aan. Hierdoor ontstaat bij sommige mensen ‘huidhonger’: de intense behoefte aan lichamelijk contact. Aangeraakt worden is een primaire levensbehoefte. Het stresshormoon cortisol daalt en het ‘knuffelhormoon’ oxytocine stijgt als gevolg van contact.

Thuiswerkers hebben minder contact en delen minder met hun collega’s maar tegelijkertijd blijft wel de verantwoordelijk voor het leveren van een bepaalde output. Door de letterlijke afstand wordt er een beroep gedaan op de zelfstandigheid van medewerkers en wordt de drempel om om hulp te vragen groter. Daarnaast ligt de focus bij veel bedrijven nu op ‘het hoofd boven water houden’ waardoor de aansturing meer taakgericht wordt en minder mensgericht.

Extravert of introvert?

Vaak wordt gedacht dat extraverte mensen meer last hebben van het thuiswerken dan introverte mensen. Uit onderzoek blijkt nu dat het juist andersom is: introverte mensen lijden misschien wel meer dan extraverte mensen.

Dit kan te maken hebben met een hogere mate van psychologische veerkracht die bekend is bij extraverte mensen. Zij hebben meer vertrouwen dat dingen over het algemeen goed komen. Ook hebben extraverte mensen de neiging om vaker en intensere positieve emoties te ervaren. Dit maakt het gemakkelijker om in het dagelijks leven een positieve stemming te behouden. Het helpt ook om optimistisch te blijven in moeilijke omstandigheden, zoals de huidige crisis. Daarnaast hebben extraverte mensen vaak ook een groter virtueel netwerk, gebruiken ze vaker sociale mediaplatforms en hebben ze grotere online sociale netwerken. Al deze zaken kunnen het gemakkelijker maken om sociaal verbonden te blijven, zelfs als ze thuis blijven. Introverte mensen ervaren al deze positieve stimulansen minder of niet.

Wat kun je als werkgever doen?

Leiders kunnen met hun gedrag nadrukkelijk bijdragen aan een gevoel van verbondenheid en stabiliteit onder collega’s. Met deze vier tips kun je je medewerkers helpen:

Tip 1: Blijf in gesprek met je medewerkers
Heb oprechte aandacht voor de mensen door regelmatig het gesprek met ze aan te gaan. Het klinkt als een open deur, maar toch blijkt dit in de praktijk niet altijd even vanzelfsprekend te zijn. Vraag hoe het met je medewerker gaat, hoe het thuiswerken gaat, of hij/zij een goede thuiswerkplek heeft en vraag bijvoorbeeld ook eens naar de thuissituatie. Wees alert als resultaten in vergelijking met normaal niet worden gehaald, als medewerkers zich vaker ziekmelden dan normaal of als medewerkers meer afwezig of juist gejaagd zijn in een werkoverleg.

Tip 2: Gezondheid en leefstijl
Een gezonde leefstijl zorgt niet alleen voor een gezonder lichaam maar ook voor mentale veerkracht. De hele dag in dezelfde houding zitten achter een pc maakt ons juist zwakker. Motiveer je medewerkers om ook vanuit huis te werken aan hun vitaliteit. Organiseer bijvoorbeeld fysieke challenges, stimuleer medewerkers om in de pauze eens een wandeling te gaan maken of een gezonde lunch voor zichzelf te bereiden.

Tip 3: Check in
Meetings vinden momenteel veelal online plaats. Op zich fijn dat we niet meer naar elkaar toe hoeven te reizen, maar hier kleven ook wat valkuilen aan. Zo hebben mensen veelal de neiging om in een online meeting direct, to-the-point van start te gaan. Zeker als het gaat om een wekelijks teamoverleg is het aan te raden om te werken met een check-in vraag. Het doel hiervan is om te verbinden met elkaar en met het gezamenlijke doel. Op internet zijn tal van originele vragen te vinden. De essentie is dat er persoonlijk contact wordt gemaakt en iedereen kort kan delen hoe hij/zij zich voelt.

Tip 4: Geef leidinggevenden de juiste tools
Het is niet voor iedereen makkelijk om op afstand net zo effectief leiding te geven als wanneer je fysiek de ruimte met je team deelt. Zo wordt er nu meer op output gestuurd en worden communicatieve vaardigheden, zoals vragen stellen en luisteren met oprechte aandacht, belangrijker. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat leidinggevenden weten waar ze op moeten letten en ze de kennis en middelen hebben om medewerkers (indien nodig) te ondersteunen.

Voor leiders in crisis hebben we de volgende tips:

  • Toon waardering voor iemands werk, toewijding, inspanning en bijdragen.
  • Bied ondersteuning op maat passend bij iemands persoonlijke omstandigheden.
  • Betrek medewerkers bij het maken van beslissingen waardoor zij vertrouwen en betrokkenheid ervaren.
  • Geef medewerkers tijdelijk nieuwe verantwoordelijkheden zodat ook in deze crisistijd doelen met elkaar worden bereikt.
  • Maak tijd en ruimte voor teambinding binnen de virtuele mogelijkheden. Organiseer virtuele koffiemomenten of een online pubquiz.

Tot slot…

De coronapandemie confronteert ons allemaal met onvoorziene uitdagingen. Aandacht voor de gevolgen die dit heeft voor medewerkers is heel belangrijk. Maak je je zorgen over de gevolgen voor je medewerkers? Aarzel niet en neem telefonisch (06 1284 8773) of per mail contact op met onze collega Sanneke. Wij denken graag met je mee over kansen en oplossingen. 

Terug

Nog niet uitgelezen?