Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Blog: Ben jij je bewust van de mentale impact van thuiswerken?
Dat we nu zo veel mogelijk moeten thuiswerken is een feit. Op deze manier proberen we met z’n allen het aantal coronabesmettingen terug te dringen. Dit thuiswerken kent een aantal voordelen: we hebben geen reistijd, geen files en minder afleiding van collega’s. Maar het kent ook zeker nadelen. Ben je je als werkgever bewust van wat thuiswerken met je werknemers kan doen? En hoe ga je hier mee om?
Thuiswerken kan heel fijn zijn, maar na een langere periode van thuiswerken wordt het vaak moeilijker en komen er ook psychische klachten uit voort. Waardoor komt dit?
Mensen zijn sociale wezens en zijn in deze tijd meer op zichzelf aangewezen. Sociale connecties zijn heel belangrijk voor je emotionele en fysieke gezondheid. Het is wetenschappelijk bewezen dat vriendschappen een grote invloed hebben op je geluk en de kwaliteit van je leven. Sociale interactie houdt je zelfs langer in leven!
Zeker voor mensen die moeilijk alleen kunnen zijn, geen partner hebben en vanuit huis moeten werken, is het nu een zware tijd. Een werkomgeving biedt niet alleen structuur maar ook verbondenheid met collega’s. Ook raken we elkaar door de coronamaatregelen niet of nauwelijks meer aan. Hierdoor ontstaat bij sommige mensen ‘huidhonger’: de intense behoefte aan lichamelijk contact. Aangeraakt worden is een primaire levensbehoefte. Het stresshormoon cortisol daalt en het ‘knuffelhormoon’ oxytocine stijgt als gevolg van contact.
Thuiswerkers hebben minder contact en delen minder met hun collega’s maar tegelijkertijd blijft wel de verantwoordelijk voor het leveren van een bepaalde output. Door de letterlijke afstand wordt er een beroep gedaan op de zelfstandigheid van medewerkers en wordt de drempel om om hulp te vragen groter. Daarnaast ligt de focus bij veel bedrijven nu op ‘het hoofd boven water houden’ waardoor de aansturing meer taakgericht wordt en minder mensgericht.
Vaak wordt gedacht dat extraverte mensen meer last hebben van het thuiswerken dan introverte mensen. Uit onderzoek blijkt nu dat het juist andersom is: introverte mensen lijden misschien wel meer dan extraverte mensen.
Dit kan te maken hebben met een hogere mate van psychologische veerkracht die bekend is bij extraverte mensen. Zij hebben meer vertrouwen dat dingen over het algemeen goed komen. Ook hebben extraverte mensen de neiging om vaker en intensere positieve emoties te ervaren. Dit maakt het gemakkelijker om in het dagelijks leven een positieve stemming te behouden. Het helpt ook om optimistisch te blijven in moeilijke omstandigheden, zoals de huidige crisis. Daarnaast hebben extraverte mensen vaak ook een groter virtueel netwerk, gebruiken ze vaker sociale mediaplatforms en hebben ze grotere online sociale netwerken. Al deze zaken kunnen het gemakkelijker maken om sociaal verbonden te blijven, zelfs als ze thuis blijven. Introverte mensen ervaren al deze positieve stimulansen minder of niet.
Leiders kunnen met hun gedrag nadrukkelijk bijdragen aan een gevoel van verbondenheid en stabiliteit onder collega’s. Met deze vier tips kun je je medewerkers helpen:
Tip 1: Blijf in gesprek met je medewerkersHeb oprechte aandacht voor de mensen door regelmatig het gesprek met ze aan te gaan. Het klinkt als een open deur, maar toch blijkt dit in de praktijk niet altijd even vanzelfsprekend te zijn. Vraag hoe het met je medewerker gaat, hoe het thuiswerken gaat, of hij/zij een goede thuiswerkplek heeft en vraag bijvoorbeeld ook eens naar de thuissituatie. Wees alert als resultaten in vergelijking met normaal niet worden gehaald, als medewerkers zich vaker ziekmelden dan normaal of als medewerkers meer afwezig of juist gejaagd zijn in een werkoverleg.
Tip 2: Gezondheid en leefstijlEen gezonde leefstijl zorgt niet alleen voor een gezonder lichaam maar ook voor mentale veerkracht. De hele dag in dezelfde houding zitten achter een pc maakt ons juist zwakker. Motiveer je medewerkers om ook vanuit huis te werken aan hun vitaliteit. Organiseer bijvoorbeeld fysieke challenges, stimuleer medewerkers om in de pauze eens een wandeling te gaan maken of een gezonde lunch voor zichzelf te bereiden.
Tip 3: Check inMeetings vinden momenteel veelal online plaats. Op zich fijn dat we niet meer naar elkaar toe hoeven te reizen, maar hier kleven ook wat valkuilen aan. Zo hebben mensen veelal de neiging om in een online meeting direct, to-the-point van start te gaan. Zeker als het gaat om een wekelijks teamoverleg is het aan te raden om te werken met een check-in vraag. Het doel hiervan is om te verbinden met elkaar en met het gezamenlijke doel. Op internet zijn tal van originele vragen te vinden. De essentie is dat er persoonlijk contact wordt gemaakt en iedereen kort kan delen hoe hij/zij zich voelt.
Tip 4: Geef leidinggevenden de juiste toolsHet is niet voor iedereen makkelijk om op afstand net zo effectief leiding te geven als wanneer je fysiek de ruimte met je team deelt. Zo wordt er nu meer op output gestuurd en worden communicatieve vaardigheden, zoals vragen stellen en luisteren met oprechte aandacht, belangrijker. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat leidinggevenden weten waar ze op moeten letten en ze de kennis en middelen hebben om medewerkers (indien nodig) te ondersteunen.
Voor leiders in crisis hebben we de volgende tips:
De coronapandemie confronteert ons allemaal met onvoorziene uitdagingen. Aandacht voor de gevolgen die dit heeft voor medewerkers is heel belangrijk. Maak je je zorgen over de gevolgen voor je medewerkers? Aarzel niet en neem telefonisch (06 1284 8773) of per mail contact op met onze collega Sanneke. Wij denken graag met je mee over kansen en oplossingen.
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk