Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bereid je voor op de (verwachte) wijziging reiskosten- en thuiswerkvergoeding 2022
In 2021 kun je nog een vaste reiskostenvergoeding verstrekken die gebaseerd is op 214 werkdagen per jaar, als je medewerker ten minste 128 dagen per jaar naar de vaste werkplek reist.
Indien je medewerkers een vaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer krijgen, dan hoef je die niet aan te passen als er, vanwege de coronacrisis, thuis gewerkt wordt. Tot en met 31 december 2021 mag je blijven uitgaan van de feiten waarop de vaste vergoeding was gebaseerd. Voorwaarde hierbij is wel dat het recht op de vaste vergoeding uiterlijk op 12 maart 2020 vaststond.
Vanaf 2022 kun je gebruikmaken van de nieuwe faciliteit inzake thuiswerken. Hierdoor kun je thuiswerkende medewerkers een onbelaste vergoeding geven van € 2 per dag.
De regeling reiskosten wordt in 2022 versoberd, wat erop neerkomt dat de vaste reiskostenvergoeding bij minder reisdagen naar rato berekend moet worden. Per saldo betekent dit dat de nieuwe thuiswerkregeling in combinatie met de bestaande vaste reiskostenvergoeding alleen gunstig uitvalt voor medewerkers die minder dan 6 kilometer van het werk wonen.
Let op: je kunt op één dag niet zowel een onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer geven als de thuiswerkvergoeding.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit? We geven je een paar voorbeelden:
Voorbeeld 1: Medewerker A werkt 5 dagen per week: hij is 3 dagen op kantoor en de andere 2 dagen werkt hij thuis. Zijn enkele reisafstand van thuis naar kantoor is 20 km. Je mag hem de volgende vergoeding geven:
– Reiskostenvergoeding: 3/5e van 214 dagen* = 129 dagen. 129 dagen x (40 km x € 0,19)/12 = € 82 – Thuiswerkkostenvergoeding: 2/5e van 214 dagen = 86 dagen. (86 dagen x € 2)/12 = € 14
Totale vergoeding per maand: € 82 + € 14 = € 96
Voorbeeld 2: Medewerker B werkt 4 dagen per week: zij is 2 dagen op kantoor en de andere 2 dagen werkt zij thuis. De enkele reisafstand van thuis naar kantoor is 12 km. Je mag haar de volgende vergoeding geven:
– Reiskostenvergoeding: 2/5e van 214 dagen* = 86 dagen. 86 dagen x (24 km x € 0,19)/12 = € 33 – Thuiswerkkostenvergoeding: 2/5e van 214 dagen = 86 dagen. (86 dagen x € 2)/12 = € 14
Totale vergoeding per maand: € 33 + € 14 = € 47
Voorbeeld 3: Medewerker C werkt 3 dagen per week: zij is 2 dagen op kantoor en 1 dag thuis aan het werk. De enkele reisafstand van thuis naar kantoor is 3 km. Je mag haar de volgende vergoeding geven:
– Reiskostenvergoeding: 2/5e van 214 dagen* = 86 dagen. 86 dagen x (6 km x € 0,19)/12 = € 8 – Thuiswerkkostenvergoeding: 1/5e van 214 dagen = 43 dagen. (43 dagen x € 2)/12 = € 7
Totale vergoeding per maand: € 8 + € 7 = € 15
Bovenstaande is nog afhankelijk van goedkeuring van het Belastingplan 2022. Wil je meer weten over de verwachte wijzigingen en wat dit betekent voor de vergoedingen die jij aan jouw medewerkers verstrekt? Neem dan contact op met onze adviseurs. Zij geven je graag advies, passend bij jouw persoonlijke situatie.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk