Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Belastingvrije vergoedingen reisbesluiten beperkt!
Op grond van de reisbesluiten mocht u aan uw werknemer voor verblijfkosten aansluiten bij de vergoedingen voor ambtenaren op dienstreis. De bedragen op basis van deze regeling waren belastingvrij, zonder dat een onderbouwing met bonnetjes nodig was. Voorwaarde voor deze soepele regeling was wel dat uw werknemer vergelijkbaar was met een ambtenaar op dienstreis. Met ingang van 1 juli zijn de bedragen die een werkgever belastingvrij mag geven beperkt.
Een werkgever mag belastingvrij de kosten voor tijdelijk verblijf die onderbouwd zijn met bonnetjes vergoeden. Het gaat daarbij om hotelovernachtingen, eten en drinken en dergelijke tijdens een zakenreis.
Indien een werknemer vanuit kostenoogpunt vergelijkbaar is met een ambtenaar, mag de onderbouwing met bonnetjes achterwege blijven. Deze vergelijking geldt wanneer hij/zij (grotendeels) dezelfde kosten maakt als een ambtenaar op dienstreis, namelijk:
Met ingang van 1 juli geldt deze regeling nog steeds maar zijn de bedragen beperkt. Per reisdag mag u zonder nadere bewijzen de volgende bedragen belastingvrij geven:
Het moet wel gaan om een echte reis; bij een reis van minder dan 4 uur of bij een afstand van slechts enkele kilometers tot de standplaats geldt de reisregeling niet. Deze regeling geldt zowel onder de Werkkostenregeling als daarbuiten. Geeft een werkgever hogere vergoedingen dan de bovenstaande bedragen, dan is het meerdere belast.
Wanneer een werkgever bepaalde kosten voor zijn rekening neemt, bijvoorbeeld hotelkosten, is een belastingvrije vergoeding voor deze kosten niet mogelijk. Twijfelt u of uw werknemers vanuit kostenoogpunt mogen aansluiten bij de vergoedingen voor ambtenaren op dienstreis? Stem dit dan eerst af met de Belastingdienst.
Actueel
Verdere integratie Stolwijk Philipsen binnen Stolwijk Kennisnetwerk
Update Special Eindejaarstips 2023
Q&A Wet excessief lenen bij eigen vennootschap
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) zet per 1 januari 2024 de volgende stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). SKN wordt volledig aandeelhouder en SP-partner Roland van Boekel treedt toe als aandeelhouder binnen SKN. SP-partners Rianne Sengers en Jack van Oosterhout blijven klanten op vertrouwde wijze bijstaan als accountant en nemen deel aan […]
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk