Skip to main content
26 juli 2024

‘As a Service’. De voordelen van terugkerende verdienmodellen

In de snel veranderende wereld van vandaag vragen succesvolle ondernemers zich voortdurend af of het verdienmodel van hun onderneming nog wel aan de wensen en behoeften voldoet. Een opvallende trend hierbij is de toenemende populariteit van ‘terugkerende verdienmodellen’. Deze innovatieve aanpak heeft geleid tot een verschuiving in de manier waarop bedrijven waarde creëren en klantrelaties onderhouden.

Door Peter Eskes, Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie

Terugkerende verdienmodellen draaien om het idee van regelmatige, voorspelbare inkomstenstromen. In plaats van afhankelijk te zijn van eenmalige transacties, bieden bedrijven continue toegang tot producten of diensten in ruil voor periodieke betalingen, meestal op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze periodieke betalingen worden veelal gewaarborgd door middel van abonnementsmodellen.

De software branche was een van de eerste branches waarbij de verschuiving naar een ‘terugkerend verdienmodel’ plaatsvond. Zo heeft de verkoop van (langdurige) Microsoft licenties plaatsgemaakt voor een maandelijks abonnementsmodel (“Software as a Service” – “SaaS”).

Dit voorbeeld heeft verschillende ondernemingen geïnspireerd tot nieuwe business modellen. Bekende initiatieven waarbij ‘as a Service’ modellen succesvol geïntroduceerd zijn maaltijdboxen, onderbroeken, koffie, scheermesjes en granola. Maar ook meer traditionele branches maken gebruik van dienstverlening door middel van abonnementen, waaronder de volgende voorbeelden ‘Logistics as a Service’, ‘Banking as a Service’ en ‘CFO as a Service’.  

Voordelen en meerwaarde van terugkerende verdienmodellen

Terugkerende verdienmodellen helpen je niet alleen commercieel slimmer ondernemen. Ze hebben ook een gunstig effect op de waarde van je onderneming.

  • Stabiele inkomsten: Terugkerende bedrijfsmodellen, zoals abonnementen, zorgen voor een voorspelbare en stabiele inkomstenstroom. Dit biedt bedrijven financiële stabiliteit en maakt het makkelijker om toekomstige groeiplannen te plannen en te financieren.
  • Klantloyaliteit: Bedrijven met terugkerende verdienmodellen hebben vaak sterke klantrelaties met een hoge loyaliteit. Dit komt doordat klanten periodiek ‘waarde’ ontvangen en zich daardoor meer verbonden voelen met de aangeboden producten of diensten. Tevens zorgt een doorlopend abonnement ervoor dat (bij tevredenheid) er geen nieuw aankoopmoment is waarbij de klant-leveranciersrelatie heroverwogen wordt.
  • Klantgerichtheid: Doordat bedrijven vaker in contact komen met hun klanten, krijgen ze waardevolle inzichten in klantbehoeften en -voorkeuren. Dit stelt hen in staat om hun producten en diensten voortdurend aan te passen en te verbeteren. Hetgeen resulteert in een hogere klanttevredenheid.
  • Kansen voor Cross-selling: Met terugkerende bedrijfsmodellen hebben bedrijven de mogelijkheid om aanvullende producten en/of diensten aan te bieden aan bestaande klanten. Dit verhoogt de klantwaarde.
  • Efficiëntie en schaalbaarheid: Terugkerende bedrijfsmodellen bevorderen efficiëntie en schaalbaarheid, omdat processen geoptimaliseerd kunnen worden op basis van voorspelbare vraag. Dit kan leiden tot lagere operationele kosten en een betere inzet van resources.
  • Lagere afhankelijkheid van nieuwe klanten: In traditionele verdienmodellen is het winnen van nieuwe klanten vaak een uitdaging. Terugkerende verdienmodellen verminderen de afhankelijkheid van eenmalige klantaankopen.

Grote bedrijven en investeringsfondsen (Private Equity fondsen) vinden ondernemingen met een terugkerend verdienmodel vaak aantrekkelijk en zijn daardoor ook bereid om er hogere prijzen voor te betalen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:

  • Voorspelbare inkomstenstroom: Bedrijven met terugkerende zakelijke verdienmodellen genereren regelmatige en voorspelbare inkomstenstromen. Deze voorspelbaarheid en stabiliteit is aantrekkelijk voor investeerders, omdat het hen helpt bij het inschatten van potentiële rendementen op hun investeringen.
  • Risicobeheersing: Terugkerende inkomsten verminderen het risico van onverwachte financiële tegenvallers, onder andere door de hogere klantloyaliteit (zie hiervoor). Private Equity fondsen kunnen zo hun risico’s beter beheersen en zijn minder afhankelijk van korte termijn prestaties van het bedrijf.
  • Groeipotentieel: Terugkerende verdienmodellen bieden bedrijven de mogelijkheid om geleidelijk op te schalen en hun diensten of producten aan een grotere klantenkring aan te bieden. Dit groeipotentieel is aantrekkelijk voor kopers, omdat het de kans op waardestijging van hun investering vergroot.
  • Kasstroom en liquiditeit: De consistente kasstroom die voortkomt uit terugkerende inkomsten, kan bijdragen aan een verbeterde liquiditeitspositie van het bedrijf en zorgt ervoor dat banken vaak meer financiering willen verstrekken waardoor er minder eigen vermogen hoeft te worden ingebracht. Dit is belangrijk voor zowel de bedrijfsvoering als het vermogen van de investeerders om rendement te realiseren.

Meer dan een trend

Het lijkt erop dat terugkerende verdienmodellen niet alleen een trend zijn, maar eerder een nieuwe standaard voor zakelijk succes in de moderne economie. Dit zien we ook terug in de de ‘hogere waarderingen’ van dergelijke bedrijven bij overnames.

Meer weten?

Zie jij ook kansen voor terugkerende verdienmodellen in jouw bedrijf? Kom dan eens bij mij op de lijn!

Peter Eskes

Peter Eskes

Partner Stolwijk vanWijk Waardegeneratie

T. +31 (0) 61 31 84 289

E. p.eskes@stolwijkvanwijk.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?