Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Arbeidsmigratie: een vloek of zegen?
Het was een belangrijk thema bij de verkiezingen: arbeidsmigratie. Alle partijen willen er werk van maken om deze vorm van migratie te beperken. Waar de een het zoekt in het helemaal indammen van arbeidsmigratie, wil de ander specifieke groepen arbeidsmigranten uitsluiten of een plafond instellen.
Door Marcel Moes, Directeur/Adviseur Publiek Advies
Over welke aantallen arbeidsmigranten hebben we het nu eigenlijk? Het onderzoekbureau SEO becijfert in haar rapport ‘Arbeidsmigratie in 2030′ dat het aantal arbeidsmigranten in de afgelopen jaren is verviervoudigd van zo’n 200.000 in 2006 naar circa 850.000 in 2021. Naar verwachting zet deze groei zich bij ongewijzigd beleid door.
Welk doel dient het beperken van de arbeidsmigratie? Tot een aantal jaren geleden was dat vooral om verdringing op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Met de huidige personeelskrapte is dat argument van tafel verdwenen. Tegenwoordig noemen partijen vooral andere argumenten als uitbuiting, slechte huisvesting en daarmee gepaard gaande overlast.
Naast deze schaduwkanten van arbeidsmigratie zit er ook een andere kant aan. Zo leunen bedrijfstakken als de landbouw, groothandel, horeca, zorg, logistiek en ICT in toenemende mate op arbeidsmigranten. Dit omdat er onvoldoende Nederlandse beroepskrachten zijn om al het werk in deze bedrijfstakken gedaan te krijgen. Het beperken of terugdringen van het aantal arbeidsmigranten heeft direct consequenties voor de economische ontwikkeling van deze sectoren en de producten of diensten die ze leveren.
SEO becijfert dat in 2019 arbeidsmigranten netto 11 miljard euro bijdroegen aan het nationaal inkomen (gemiddeld € 650 netto per hoofd van de bevolking). Deze nettobijdrage stijgt volgens het onderzoek van SEO naar maximaal 22 miljard euro (gemiddeld € 1100 per hoofd van de bevolking) in 2030. Een deel hiervan komt ten goede aan de arbeidsmigranten zelf in de vorm van loon en premies. Het overige deel komt ten goede aan alle Nederlanders in de vorm van goedkopere producten, betere zorg, lagere belastingen of meer consumptieve keuzes.
Zie hier het dilemma van arbeidsmigratie. De door de politieke partijen bepleitte beperking van arbeidsmigratie leidt wellicht tot minder huisvestingsproblemen, maar heeft ook een prijs in termen van krimp in bepaalde bedrijfstakken, een duurder stukje vlees, minder zorg of een hogere belastingdruk. Het risico van een te eenzijdige benadering van het arbeidsmigratie-vraagstuk is dan ook dat het leidt tot verplaatsing in plaats van het oplossen van problemen. Een breed inhoudelijk maatschappelijk debat kan hier soelaas bieden.
Zullen we binnenkort eens sparren over economie en arbeidsmarkt en hoe je die met jouw organisatie kunt versterken?
Marcel MoesDirecteur/Adviseur Publiek AdviesTel: +31 (0)6 1985 4758E-mail: m.moes@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
Flexibele arbeidsovereenkomsten – Dit moet je weten
5 tips voor verleiden op de werkvloer
3 tips over de WAZO uit onze Masterclass
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
De minimumloon indexatie op 1 juli 2024 is 3,08%. Dit betekent dat het wettelijk minimumuurloon per die datum omhooggaat van € 13,27 naar € 13,68 bruto. Het referentiemaandloon bedraagt dan bruto € 2.133,60 per maand. De regeling tot indexatie van het wettelijk minimumloon en bekendmaking van het wettelijk minimumuurloon per 1 juli 2024 is gepubliceerd […]
De definitieve forfaitaire rendementspercentages voor bank- en spaartegoeden (box 3) en voor schulden wijken (flink) af van de voorlopige forfaitaire rendementspercentages. Daarom kan het in bepaalde situaties verstandig zijn om vóór 1 mei 2024 je voorlopige IB-aanslag 2023 aan te passen. Had je op 1 januari 2023 box 3 vermogen? Ben je van plan om […]
Eindelijk duidelijkheid voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen: Het ministerie van BZK roept op om toch een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2023 op te nemen. En wij als accountants mogen de controleverklaring 2023 verstrekken en moeten daarbij handelen alsof de wijzigingen in het BADO en BBV zijn gewijzigd. Lees meer over de aanpassingen en aandachtspunten. De […]
Het kleinprojectenfonds INDUSTR_I4.0 is gestart. Met subsidiemogelijkheden voor adoptie en implementatie van digitale technologie om innovaties en de digitale transities van het mkb in de Duits-Nederlandse grensregio versnellen. Meer over het fonds en jouw mogelijkheden voor subsidie voor digitale transitie. De afgelopen jaren zijn er grote stappen gezet op het gebied van de digitale transitie […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk