Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De wettelijke aansprakelijkheid van aannemers in de bouw wordt per 1 januari 2018 aangescherpt. Zij worden eindverantwoordelijk voor de complete bouwkwaliteit. Tevens wordt de aannemer het aanspreekpunt namens alle partijen die betrokken zijn bij de bouw.
Dit staat in het wetsvoorstel Kwaliteitsborging dat door het ministerie van Binnenlandse Zaken is ingediend. Het huidige systeem van kwaliteitsborging was toe aan vernieuwing.
De complexiteit in de bouw is toegenomen en er is sprake van onduidelijke verdeling van verantwoordelijkheden. In het nieuwe voorstel krijgt de aannemer deze naar zich toegeschoven. Aannemers krijgen daarom de plicht om consumenten te informeren hoe zij verzekerd zijn voor risico’s bij faillissement en voor gebreken tijdens de bouw en na oplevering. De sector wordt namelijk ook verantwoordelijk voor verborgen gebreken die na oplevering van een bouwwerk worden ontdekt. Dit lag tot nu toe bij de consument.
Omdat de aannemer hét aanspreekpunt wordt, is de verwachting dat ook de controle op de bouwkwaliteit sneller en goedkoper kan. De gemeente moet controleren of het bedrijf met een goedgekeurde methode voor kwaliteitsbewaking conform het Bouwbesluit 2012 werkt. Besloten is dat private partijen dergelijke methodes mogen ontwikkelen en dat een onafhankelijke publieke toelatingsorganisatie oordeelt of ze voldoen aan de eisen. In het nieuwe wetsvoorstel is tevens besloten dat kleine bouwwerken en verbouwingen vrij zijn van de toets Bouwbesluit 2012. Tevens vervalt de gemeentelijke toetsing bij de vergunningverlening van nieuwbouw en verbouw aan het Bouwbesluit 2012.
Het nieuwe stelsel zal vanaf 2018 stapsgewijs ingevoerd worden. De toepassing van de nieuwe werkwijze geldt dan eerst voor de bouw van eenvoudige nieuwbouw en verbouw. Na evaluatie zullen meer complexe bouwwerken worden toegevoegd aan de nieuwe werkwijze.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk