Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Bedrijfsmiddelen die zowel zakelijk als privé gebruikt worden, behoren voor ondernemers in de inkomstenbelasting tot het zogenaamde keuzevermogen. Dit betekent dat de ondernemer in beginsel de keuze heeft het bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te merken. Deze keuze moet blijken uit de administratie.
Bij de keuze om een bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te wijzen, moet de ondernemer wel redelijk blijven. Uitgangspunt hierbij is dat er bij een bedrijfsmiddel dat minder dan 10% zakelijk of privé wordt gebruikt, geen keuzevrijheid is.
Let op! Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.
In de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland wordt op dit uitgangspunt echter een uitzondering gemaakt voor auto’s. Dit hangt samen met de bijtelling inzake het privégebruik van een ter beschikking gestelde auto, die ligt bij 500 kilometer.
In de betreffende zaak had een ondernemer zijn auto tot het ondernemingsvermogen gerekend, hoewel hij volgens de inspecteur minder dan 10% zakelijke kilometers had gereden. Het aantal zakelijke kilometers bedroeg echter wel meer dan 500 en dus vond de rechtbank dat de ondernemer kon kiezen om de auto al dan niet als ondernemingsvermogen aan te merken.
Omdat het een elektrische auto betrof waarvoor een lage bijtelling geldt, had de ondernemer de auto als ondernemingsvermogen aangemerkt. Daardoor kwamen alle kosten ten laste van de winst. Alleen de lage bijtelling had de ondernemer hierop in mindering gebracht.
De rechter ging hiermee akkoord omdat naar zijn mening uit de wetsgeschiedenis blijkt dat het absolute aantal kilometers beslissend is voor de keuze privé of zakelijk. Volgens de uitspraak kan ervoor gekozen worden een auto tot het ondernemingsvermogen te rekenen als er met die auto minstens 500 kilometer zakelijk wordt gereden.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk