Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Bedrijfsmiddelen die zowel zakelijk als privé gebruikt worden, behoren voor ondernemers in de inkomstenbelasting tot het zogenaamde keuzevermogen. Dit betekent dat de ondernemer in beginsel de keuze heeft het bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te merken. Deze keuze moet blijken uit de administratie.
Bij de keuze om een bedrijfsmiddel als privé- of ondernemingsvermogen aan te wijzen, moet de ondernemer wel redelijk blijven. Uitgangspunt hierbij is dat er bij een bedrijfsmiddel dat minder dan 10% zakelijk of privé wordt gebruikt, geen keuzevrijheid is.
Let op! Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.
In de uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland wordt op dit uitgangspunt echter een uitzondering gemaakt voor auto’s. Dit hangt samen met de bijtelling inzake het privégebruik van een ter beschikking gestelde auto, die ligt bij 500 kilometer.
In de betreffende zaak had een ondernemer zijn auto tot het ondernemingsvermogen gerekend, hoewel hij volgens de inspecteur minder dan 10% zakelijke kilometers had gereden. Het aantal zakelijke kilometers bedroeg echter wel meer dan 500 en dus vond de rechtbank dat de ondernemer kon kiezen om de auto al dan niet als ondernemingsvermogen aan te merken.
Omdat het een elektrische auto betrof waarvoor een lage bijtelling geldt, had de ondernemer de auto als ondernemingsvermogen aangemerkt. Daardoor kwamen alle kosten ten laste van de winst. Alleen de lage bijtelling had de ondernemer hierop in mindering gebracht.
De rechter ging hiermee akkoord omdat naar zijn mening uit de wetsgeschiedenis blijkt dat het absolute aantal kilometers beslissend is voor de keuze privé of zakelijk. Volgens de uitspraak kan ervoor gekozen worden een auto tot het ondernemingsvermogen te rekenen als er met die auto minstens 500 kilometer zakelijk wordt gereden.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk