Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 5 tips voor meer werkplezier
Elk jaar is er de Dag van het werkplezier in de zorg. Maar natuurlijk is werkplezier belangrijk voor alle werkende mensen in alle sectoren en branches. Daarom 5 tips voor meer werkplezier, waarmee jij bouwt aan jouw organisatie.
Werkplezier maakt mensen gemotiveerder en meer tevreden, vermindert uitval door stress en zorgt er vaak voor dat mensen meer openstaan voor persoonlijke ontwikkeling. En dat zorgt vervolgens weer voor een betere teamdynamiek, hogere productiviteit, lager verloop en sterker bedrijfsimago. Alleen maar do’s dus om te zorgen voor werkplezier op jouw werkvloer. 5 tips voor meer werkplezier:
Een aangename werkomgeving draagt bij aan het werkplezier. Denk hierbij aan een kantoor dat niet alleen functioneel is, maar ook inspirerend. Zorg voor voldoende natuurlijk licht, comfortabele werkplekken en ruimtes waar medewerkers kunnen ontspannen. Een creatieve en open inrichting stimuleert samenwerking en zorgt ervoor dat medewerkers zich thuis voelen.
Medewerkers die de kans krijgen zich te ontwikkelen, ervaren meer werkplezier. Bied daarom regelmatig trainingen en workshops aan. Moedig hen ook aan om eigen initiatieven te nemen voor hun professionele groei. Dit kan variëren van het bijwonen van seminars tot het volgen van een cursus. Persoonlijke ontwikkeling zorgt voor meer betrokkenheid.
Een simpel ‘dankjewel’ kan wonderen doen. Laat je medewerkers regelmatig weten dat je hun inzet waardeert. Dit kan door middel van complimenten, maar ook door bijvoorbeeld een medewerker van de maand te benoemen of successen te vieren. Een cultuur van waardering verhoogt het goede gevoel en de motivatie.
In onze snel veranderende wereld is flexibiliteit essentieel. Door flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden, kunnen medewerkers werk en privé beter balanceren. Dit geeft ze rust en leidt tot meer tevredenheid.
Vraag regelmatig feedback en luister naar de behoeften van je medewerkers. Organiseer bijvoorbeeld maandelijkse feedbacksessies. Door medewerkers te betrekken bij besluitvorming, voelen ze zich gewaardeerd en serieus genomen. Dit versterkt het gevoel van betrokkenheid en verhoogt het werkplezier.
Deze tips zijn vast niet nieuw voor je. Het goede nieuws is dan ook: Werken aan meer werkplezier kunnen we allemaal! Je moet je alleen wel realiseren dat het een proces is dat nooit klaar is, het heeft continu je aandacht en inspanning nodig. Houd de 5 tips voor meer werkplezier aan als leidraad en blijf bouwen aan die positieve en stimulerende werkomgeving waarin iedereen zich kan ontplooien. Het werkgeluk dat daarin zit werkt aanstekelijk en positief voor de hele organisatie.
Wist je dat werken aan werkplezier helemaal past bij de HR-trends van 2024? Lees het HR-trends blog van HR-specialist Zhané.
Actueel
Doe vóór 1 februari 2025 je opgaaf UBD 2024
Maximale transitievergoeding verhoogd naar € 98.000
Hoge Raad vult werkelijke rendement onroerende zaken in box 3 verder in
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
Hoe kijken spelers in de accountancysector terug op 2024 en wat wensen zij voor 2025? Ook onze eigen Joost Kelderman kreeg deze en meer vragen van Accountancy Vanmorgen. Hij schreef zijn eigen blog voor het vakmagazine. ‘We maken het thema duurzaamheid te groot en te vaktechnisch’ Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen […]
Ondanks eerdere aanwijzingen leefden in de praktijk nog vragen over de invulling van het werkelijke rendement. Bijvoorbeeld als het gaat om onroerend goed. De Hoge Raad heeft specifiek daarover op 20 december 2024 verdere aanwijzingen gegeven; gericht op het berekenen van het werkelijke rendement van onroerende zaken in box 3 vanaf 2017. Op 6 juni […]
Nu de invoering van de nieuwe Wet werkelijk rendement box 3 vertraging heeft, loopt de overheid in 2027 belastinginkomsten mis. Ter compensatie wil het kabinet twee belangrijke aanpassingen doorvoeren in de huidige wet- en regelgeving: verhoging van het forfait voor overige bezittingen en verlaging van het heffingvrij vermogen. Compensatiemaatregelen Deze maatregelen zouden moeten gelden totdat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk