Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 5 tips voor meer werkplezier
Elk jaar is er de Dag van het werkplezier in de zorg. Maar natuurlijk is werkplezier belangrijk voor alle werkende mensen in alle sectoren en branches. Daarom 5 tips voor meer werkplezier, waarmee jij bouwt aan jouw organisatie.
Werkplezier maakt mensen gemotiveerder en meer tevreden, vermindert uitval door stress en zorgt er vaak voor dat mensen meer openstaan voor persoonlijke ontwikkeling. En dat zorgt vervolgens weer voor een betere teamdynamiek, hogere productiviteit, lager verloop en sterker bedrijfsimago. Alleen maar do’s dus om te zorgen voor werkplezier op jouw werkvloer. 5 tips voor meer werkplezier:
Een aangename werkomgeving draagt bij aan het werkplezier. Denk hierbij aan een kantoor dat niet alleen functioneel is, maar ook inspirerend. Zorg voor voldoende natuurlijk licht, comfortabele werkplekken en ruimtes waar medewerkers kunnen ontspannen. Een creatieve en open inrichting stimuleert samenwerking en zorgt ervoor dat medewerkers zich thuis voelen.
Medewerkers die de kans krijgen zich te ontwikkelen, ervaren meer werkplezier. Bied daarom regelmatig trainingen en workshops aan. Moedig hen ook aan om eigen initiatieven te nemen voor hun professionele groei. Dit kan variëren van het bijwonen van seminars tot het volgen van een cursus. Persoonlijke ontwikkeling zorgt voor meer betrokkenheid.
Een simpel ‘dankjewel’ kan wonderen doen. Laat je medewerkers regelmatig weten dat je hun inzet waardeert. Dit kan door middel van complimenten, maar ook door bijvoorbeeld een medewerker van de maand te benoemen of successen te vieren. Een cultuur van waardering verhoogt het goede gevoel en de motivatie.
In onze snel veranderende wereld is flexibiliteit essentieel. Door flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken aan te bieden, kunnen medewerkers werk en privé beter balanceren. Dit geeft ze rust en leidt tot meer tevredenheid.
Vraag regelmatig feedback en luister naar de behoeften van je medewerkers. Organiseer bijvoorbeeld maandelijkse feedbacksessies. Door medewerkers te betrekken bij besluitvorming, voelen ze zich gewaardeerd en serieus genomen. Dit versterkt het gevoel van betrokkenheid en verhoogt het werkplezier.
Deze tips zijn vast niet nieuw voor je. Het goede nieuws is dan ook: Werken aan meer werkplezier kunnen we allemaal! Je moet je alleen wel realiseren dat het een proces is dat nooit klaar is, het heeft continu je aandacht en inspanning nodig. Houd de 5 tips voor meer werkplezier aan als leidraad en blijf bouwen aan die positieve en stimulerende werkomgeving waarin iedereen zich kan ontplooien. Het werkgeluk dat daarin zit werkt aanstekelijk en positief voor de hele organisatie.
Wist je dat werken aan werkplezier helemaal past bij de HR-trends van 2024? Lees het HR-trends blog van HR-specialist Zhané.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk