Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 11 tips voor gezonde en productievere werknemers
Veel werknemers zijn te zwaar, en gezonde medewerkers verzuimen minder en zijn productiever. Ook werkgevers proberen overgewicht te verminderen, maar hoever mogen zij daarin gaan? 11 tips voor een gezonder personeelsbestand en dus productievere werknemers!
Steeds meer organisaties richten hun kantines gezond in, zo meldt de Volkskrant. Deze verandering illustreert de toegenomen aandacht voor gezondheid en het gewicht van de Nederlandse werknemer. Uit de recentste cijfers van het CBS blijkt dat meer dan de helft van de mannen (53 procent) in 2012 overgewicht had en maar liefst 11 procent obesitas. Voor vrouwen lagen de percentages respectievelijk op 42 en 13 procent. Een BMI boven de 25 geldt als overgewicht, boven de 30 geldt als obesitas.
Eric Janssen van cateraar Sodexo uit Capelle aan den IJssel in de Volkskrant: “Er wordt anders over gezondheid gedacht. Wij serveren elke dag 400.000 lunchklanten, dus hebben een vrij aardig beeld. De klant wil steeds vaker een gezonde lunch. Misschien omdat steeds duidelijker wordt dat een gezonde werknemer goedkoper en productiever is”.
Janssen vertelt ook dat gezonde maaltijden steeds goedkoper worden. Cateraars realiseren dit door samen te werken met de klant. De klant subsidieert vaak gezond eten en compenseert dat met duurdere ongezonde snacks.
Hoever mogen werkgevers gaan bij het stimuleren van de gezondheid van werknemers? HRM-manager Adriaan Heuzinkveld van fietsenbouwer Gazelle: “Een gezonde catering, sportactiviteiten en fietsen naar het werk; ons beleid is langzaam uitgebreid. Inmiddels hebben we ook een heel actieve bedrijfsarts. Die pikt signalen vanuit werknemers op, maar heeft ook een open spreekuur”. Daarnaast biedt Gazelle tweejarige healthchecks aan.
Handvatten voor de werkgever om invloed uit te oefenen op de leefstijl van werknemers met overgewicht! Overgewicht is economisch gewicht. Nederland is een land met welvaart, maar welvaart brengt ook problemen met zich mee. De gevolgen hiervan zijn een stijgende trend in overgewicht en obesitas.
Bron: hrpraktijk.nl
Actueel
10 tips voor verzuimpreventie
Wettelijk minimumuurloon – Dit verandert er
Loonadministratie 2023-2024: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Een goed (preventief) verzuimbeleid is essentieel voor iedere organisatie. Je kunt er het werkgeluk en de productiviteit van medewerkers een boost mee geven en uitval die toch ontstaat effectief begeleiden. Maar hoe kun je jouw beleid nu inzetten op verzuimpreventie en het terugdringen van (ziekte)verzuim? 10 tips van casemanager Willeke. Door Willeke Kraus, Casemanager Ziekteverzuim […]
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk