Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder komt.
Misschien werk je al aan duurzaamheid in je bedrijf en bedrijfsvoering. Verstandig, want ook al hoef je er misschien (nog) niet over te rapporteren via de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), het kan zijn dat je er vragen over krijgt vanuit jouw keten. Upstream van leveranciers of downstream van zakelijke maar ook particuliere afnemers.
Hoe kun je in het mkb nou stappen zetten als het gaat om duurzamer werken en leveren? En dan niet alleen op het gebied van milieu, maar ook als het gaat om sociale en bestuurlijke aspecten, dus de 3 ESG’s van de CSRD? 10 tips voor duurzaamheid.
1. Energie-efficiëntie >> Verminder je energieverbruik met bijvoorbeeld led-verlichting, energie-efficiënte apparaten en slimme thermostaten. Dit vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar bespaart ook nog eens energiekosten. En als je dan efficiënter gaat ondernemen, zorg dan ook dat je de nieuwe data naast de oude kunt leggen. Dan kun je kijken en vergelijken.
2. Afvalbeheer en recycling >> Moedig het minimaliseren van afval aan door herbruikbare materialen te gebruiken, minder of niet te printen, digitale in plaats van papieren visitekaartjes te gebruiken en niet meer met giveaways te werken. En ga voor recycling van papier, plastic en elektronica.
3. Duurzame inkoop >> Kies voor leveranciers die duurzame producten aanbieden en let op keurmerken zoals Fairtrade of FSC voor producten zoals koffie, thee, en papier.
4. Mobilititsplan >> Stimuleer medewerkers om met de fiets, openbaar vervoer of carpoolend naar het werk of zakelijke afspraken te gaan. En maak gebruik van bijvoorbeeld subsidies, maar creëer ook faciliteiten zoals een fietsenstalling, fietsplan, fietskilometervergoeding, ov-abonnement of deelauto.
5. Diversiteit en inclusie >> Maak en leef beleid en een bedrijfscultuur waarbinnen iedereen elkaar respecteert en gelijke kansen krijgt, ongeacht geslacht, leeftijd, culturele achtergrond, of seksuele oriëntatie.
6. Medewerkersbetrokkenheid en -welzijn >> Heb oog voor de mens en kijk wat er binnen de werkzaamheden in jouw bedrijf mogelijk is qua flexibele werkuren, thuiswerken, en activiteiten voor fysiek maar ook mentaal welzijn. Dus bijvoorbeeld samen sporten of een sportschoolabonnement met korting, maar ook dingen die bijdragen aan goed kunnen ontspannen en slapen.
7. Opleiding en ontwikkeling >> Investeer in de ontwikkeling van medewerkers door regelmatige trainingen en workshops aan te bieden die gericht zijn op zowel professionele als persoonlijke groei.
8. Transparante communicatie >> Houd medewerkers op de hoogte van bedrijfsdoelen, -strategieën en -prestaties en werk aan een betrokken cultuur waarin iedereen ruimte voelt om open en eerlijk te zijn.
9. Ethiek en compliance >> Implementeer een duidelijke gedragscode en procedures voor het melden van onethisch gedrag en zorg dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn.
10. Betrokkenheid bij de gemeenschap >> Neem initiatieven die een positieve impact hebben op de lokale gemeenschap, zoals het ondersteunen van lokale goede doelen, het organiseren van vrijwilligersdagen of het sponsoren van lokale evenementen.
Waarom je tijd, energie en financiële middelen in deze tips voor duurzaamheid wilt investeren? De voordelen zijn er echt:
En ja, je draagt je steentje bij aan de wereld en samenleving. Omdat dat het juiste is om te doen.
Heb je trouwens het blog van Mkb-accountant Wouter Keus al gelezen? Hij vertelt over wat hem opvalt over duurzaamheid in het mkb in zijn dagelijkse praktijk.
Actueel
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Werkelijk rendement box 3: wet aangenomen, OWR-formulier nu beschikbaar
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
De zomer begint met een volle wetgevingsagenda. Per 1 juli 2025 gaan meerdere nieuwe regels in die impact hebben op je HR-beleid, arbeidsrelaties en duurzaamheidsrapportage. Welke veranderingen zijn belangrijk? Wat moet je als werkgever of HR-professional regelen of scherp houden? We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. 1. CO₂-rapportage: vanaf 1 juli […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk