Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Zo werk je met ChatGPT als je nieuwe HR-collega
Werk jij nog niet of weinig met ChatGPT? Wees gerust: dan ben je niet de enige. Velen hebben het erover, maar nog lang niet iedereen gebruikt de handige taalsoftware. Maar ik leg je kort uit waarom het de moeite waard is om toch eens te proberen. Als je ChatGPT namelijk de juiste opdrachten geeft, werk je makkelijk en snel met ChatGPT als je nieuwe HR-collega. Zo krijg je nieuwe ideeën en bespaar je tijd.
Door Zhané van Limburg, HR-consultant
ChatGPT is zoveel meer dan een schrijfhulp. Zo kun je de software niet alleen nieuwe teksten voor je laten schrijven, maar ook bestaande stukken of ideeën laten redigeren en omvormen tot jouw gewenste resultaat. En met hetzelfde gemak kun je ChatGPT als je nieuwe HR-collega vragen om bijvoorbeeld:
Ideeën voor beleids(her)vorming en het doorvoeren van veranderingen in de praktijk.
Teksten voor e-mails, presentaties en intranet.
Meedenken over en formuleren van functieomschrijvingen, vacatureteksten en zelfs de voorbereiding voor een sollicitatiegesprek.
Bepalen van inhoud die het beste past bij een leerthema maar ook bij het niveau en de leerbehoefte van je collega’s.
In de tijd dat ChatGPT standaard plannen en teksten uitwerkt of digitale input voor je analyseert, kun jij andere taken uitvoeren.
Ik heb het ook even gevraagd aan ChatGPT zelf . Lees de uitkomst.
Een opdracht die je in ChatGPT ingeeft noem je een prompt. Mijn prompt van zojuist was kort en simpel. Maar weet: hoe gerichter en gedetailleerder de prompt, hoe beter het eindresultaat aansluit bij jouw wensen en verwachtingen. Ik raad je daarom aan om in ieder geval de volgende zaken in jouw prompt op te nemen:
Maar lees ook wat ChatGTP antwoordde toen ik deze vraag daar ingaf.
En hieronder een voorbeeld van zo’n uitgebreidere ChatGPT-prompt.
Je werkt als HR-specialist voor een mkb-bedrijf in Nederland. Onderdeel van jouw werkzaamheden is de salarisadministratie. Over dit thema volgde je onlangs een webinar bij jullie leverancier voor salarisverwerking en -advies. Je wilt jouw HR-collega’s graag een goede, overzichtelijke samenvatting geven van de inhoud van het webinar. Dit zodat jullie samen kunnen zorgen voor goede salarisstroken en correcte informatie voor de salarisverwerking voor alle collega’s van jullie organisatie. Schrijf de samenvatting. Je gebruikt daarvoor de tekst van de webinarpresentatie en jouw eigen aantekeningen, die hieronder volgen na ‘Webinar-input en aantekeningen:’.
Deel de samenvatting op in een titel, daarna een introtekst van maximaal 7 of 8 zinnen waarin je het de hoofdpunten extra kort samenvat en triggert om verder te lezen, daarna losse korte alinea’s met elke alinea voorzien van een tussenkop die zegt waar de alinea over gaat. De hele samenvatting mag maximaal 650 woorden lang worden. Gebruik een actieve schrijfstijl met zo min mogelijk lijdende vorm, spreek de lezer direct aan en tutoyeer de lezer. Verwerk tips en voorbeelden in opsommingen met bullits. Andere informatie mag je als lopende tekst weergeven.
Webinar-input en aantekeningen:
En hier voeg je vervolgens de tekst van de webinar-presentatie en jouw aantekeningen in. Waarna je op de genereren-button klikt en ChatGPT voor je aan de slag gaat.
Het ziet er tot nu toe rooskleurig uit en misschien heb je tijdens het lezen ChatGPT al aan geslingerd. Ik wil echter wel wat kanttekeningen plaatsen. ChatGPT:
ChatGPT genereert antwoorden aan de hand van kansberekening. Hoe groot is de kans dat dit het exacte antwoord is wat jij zoekt? Het is onbekend waarop een eindresultaat is gebaseerd; bronnen zijn niet te controleren.
Het systeem heeft geen menselijk begrip van de wereld en kent alleen de informatie waarmee het is getraind en gevuld. Dit kan leiden tot foute en/of te zwart-wit geredeneerde uitkomsten.
De huidige, onbetaalde versie van ChatGPT bevat informatie van vóór 2021 en de betaalde versie werkt met informatie van tot eind 2023.
Kijk uit voor een datalek! De informatie die in ChatGPT gaat is openbaar. Het systeem werkt niet volgens onze AVG-wetgeving en de AI Act vanuit Brussel dekt onvoldoende. Voer dus nooit namen, cijfers en andere gevoelige informatie in.
De trainingsinput waarmee ChatGPT is ontwikkeld omvat niet alleen feiten maar ook opinie en vooroordelen. Het gegenereerde eindresultaat dus ook.
Wat ChatGPT zelf zegt als je naar de nadelen vraagt? Lees maar.
ChatGPT kan dus enorm veel, maar… Wees zorgvuldig met informatie je invoert in ChatGPT invoert en check grondig wat je terugkrijgt. De kritische slag, het toetsen en het in context plaatsen zijn onmisbare dingen die alleen de mens kan. Wees dus niet bang: ChatGPT zal jou niet zomaar vervangen.
Laat je niet weerhouden door eventuele nadelen. Zolang je je bewust bent van de risico’s – en er een ‘go’ is vanuit jouw organisatie – kun je met ChatGPT als je nieuwe HR-collega flink wat inspiratie ophalen en tijd besparen. Ermee leren werken doe je door het te doen. Dus ga naar openai.com, maak een (gratis) account aan en test eens met een van de to do’s van jouw huidige takenlijst.
Tip: Wil je AI introduceren in jouw organisatie? Goed idee! Als HR-specialist kun jij een goede voorloper zijn. Zorg dan wel ook voor duidelijke richtlijnen voor het gebruik ervan. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.
HR-consultant T: +31 (0)316 740 115 E: z.v.limburg@vitaconluteijn.nl
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk