Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wijzigingen no risk-polis per 1 januari 2022
Als je medewerker met een no-riskpolis uitvalt wegens ziekte, heeft hij of zij recht op ziekengeld van het UWV. Omdat UWV ziekengeld betaalt, wordt jij als werkgever financieel gecompenseerd voor het loon dat je aan jouw medewerker moet doorbetalen tijdens ziekte. Gaat het om langdurig verzuim dat tot een WIA-uitkering leidt, dan hoef je als werkgever niet de financiële risico’s te dragen.
Ben je eigenrisicodrager voor de WGA, dan betekent dit dat je de WGA-uitkering niet zelf hoeft te betalen. Ben je publiek verzekerd dan betekent dit dat hiermee een verhoging van de gedifferentieerde premie wordt voorkomen.
De regeling, zoals deze nu is, leidt ertoe dat bij een te late aanvraag het ziekengeld niet meer tot uitbetaling kan komen, omdat het ziekengeld over ten hoogste een jaar met terugwerkende kracht wordt uitbetaald. Als werkgever kun je nog wel UWV verzoeken om het recht op ziekengeld te beoordelen. Deze fictieve ziekengeldclaim kan aantrekkelijk zijn als je eigenrisicodrager bent, want dan hoef je de aansluitende WGA-uitkering niet zelf te betalen.
Ook voor de publiek verzekerde werkgever kan dit aantrekkelijk zijn, omdat hij hiermee een verhoging van de gedifferentieerde premie voorkomt.
Hierdoor is het in de huidige regeling financieel aantrekkelijk voor werkgevers om in hun administratie op zoek te gaan naar langdurig zieke medewerkers die achteraf mogelijk recht op ziekengeld zouden hebben gehad. Daardoor heeft UWV nu een toenemend aantal verzoeken van werkgevers ontvangen om vast te stellen of er in het verre verleden (soms zelfs na 7 jaar) recht zou zijn geweest op ziekengeld als tijdig een claim zou zijn gedaan.
Aangezien in dit soort situaties het ziekengeld niet meer tot uitbetaling kan komen, moet UWV in deze situaties uitsluitend voor de hierboven geschetste mogelijke WIA-gevolgen (toerekening of premielasten) een fictief recht op ziekengeld vaststellen. Mogelijk moet de verzekerde daarvoor worden onderzocht door een arts van UWV. UWV moet ook aan de verzekerde brieven sturen over een recht op ziekengeld, dat nooit tot uitbetaling kan komen. Dit is een onbedoeld en onwenselijk gevolg van de huidige redactie van de artikelen 117b, derde lid, onderdeel c, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) en artikel 82, zesde lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
Het is ongewenst en past niet in de structuur van deze wetgeving om fictieve rechten vast te stellen, terwijl het beoogde doel van de no-riskpolis (het over de streep trekken van werkgevers om iemand in dienst te nemen met een arbeidsongeschiktheidsverleden) hier niet meer mee wordt bereikt.
De voorgestelde aanpassingen van de WIA en de Wfsv zijn erop gericht om de voordelen van een fictieve claim op ziekengeld weg te nemen. Die voordelen zijn:
De voorgestelde wijzigingen in de WIA en de Wfsv hebben vooral gevolgen als de medewerker al is ingestroomd in de WIA en je als werkgever het financieel risico hier dus voor draagt; als je eigenrisicodrager bent, draag je immers de lasten van de WGA-uitkering en als je publiek verzekerd bent, betaal je immers een hogere gedifferentieerde premie.
De overheid stimuleert werkgevers op allerlei manieren om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Meer daarover lees je in het artikel “Krapte op de arbeidsmarkt? Hier liggen je kansen!”
Wil je meer informatie over wat dit voor jou betekent? Neem dan contact op met onze adviseurs, zij kijken graag met je mee.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Werkkostenregeling 2024 en 2025: Wat kan en mag je onbelast vergoeden?
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
Aanslag Vpb 2022: bedrag voort te wentelen voorheffingen per brief
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
Het succesvol laten groeien van een bedrijf vereist vaak aanzienlijke financiële middelen. Of je nu je productaanbod wilt uitbreiden, nieuwe markten wilt betreden of nieuw talent wilt aantrekken: financiële ondersteuning is van essentieel belang. Waar je in het verleden vooral geld kon lenen bij de Nederlandse grootbanken is het speelveld de laatste jaren flink veranderd. […]
Onlangs heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wet opheffing verpandingsverboden aangenomen. Binnenkort wordt het voorstel in de Eerste Kamer behandeld. Komt de wet er, dan betekent dit dat je niet meer kunt voorkomen dat jouw schuld bij een wederpartij wordt verpand aan diens financier. Jurist Claudia Herstel legt uit hoe het zit met dit verbod […]
De Raad van Toezicht (RvT) speelt een essentiële rol in veel organisaties. Soms wettelijk soms statutair bepaald. Maar wat is gebruikelijk qua vergoeding voor de Raad van Toezicht? En waar moet je fiscaal gezien rekening mee houden? Mijn collega’s en ik krijgen er regelmatig vragen over. Daarom licht ik de 3 meest voorkomende vergoedingen er […]
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk