Verandering biedt kansen
Home / Blogs / WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken.
Door Wouter Keus (Accountant Mkb) en Guus Pieters (Bedrijfskundig- en herstructureringsspecialist)
De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) is sinds 2021 een krachtig instrument voor ondernemers die hun bedrijf levensvatbaar willen houden, maar worden tegengehouden door een zware schuldenlast. De WHOA geeft je de mogelijkheid om zelf weer aan de touwtjes te kunnen trekken en ‘in control’ te komen. Je kunt hiermee namelijk schuldeisers dwingen akkoord te gaan met een saneringsplan, ook als niet iedereen instemt. Je kunt zo schulden herstructureren, faillissement voorkomen en weer grip krijgen op je bedrijfsvoering.
Een WHOA-traject werkt alleen als de timing klopt. Schuldeisers verwachten dat je de afgesproken schuldreductie ook daadwerkelijk kunt afrekenen. Daarom is het belangrijk om het juiste moment te kiezen – bijvoorbeeld tijdens een seizoenspiek of vlak na een periode waarin je voorraden hebt verkocht.
Door goed te plannen laat je zien dat je in control bent en vergroot je de kans dat stakeholders vertrouwen houden in de voortzetting van jouw onderneming.
Voor elke ondernemer ligt het ideale moment anders. Een kort gesprek met een deskundige geeft vaak al snel duidelijkheid over wanneer inzet van de WHOA in jouw situatie het meest effectief is.
We zien in onze praktijk helaas nog regelmatig dat ondernemers te lang wachten met in actie komen. Signalen die je laten weten dat het hoogste tijd is:
Herken je een of meerdere van deze? Dan is het belangrijk om direct te onderzoeken of een WHOA-traject voor jouw bedrijf zinvol is.
De WHOA raakt niet alleen ondernemers die zelf in de problemen zitten. Ook als leverancier kun je ermee te maken krijgen. Zie je bijvoorbeeld dat een klant plotseling grotere bestellingen plaatst of al langere tijd moeite heeft met betalen? Dan kan dat een teken aan de wand zijn. Wees alert op signalen, ga het gesprek aan, borg je positie als leverancier en voorkom verrassingen.
In de praktijk zien we dat vooral horeca, retail en hun toeleveranciers (groothandels en transporteurs) hard zijn geraakt zijn en relatief vaak een WHOA-traject nodig hebben.
Sommige ondernemers hebben tijdens corona belastinguitstel gebruikt om verliezen te financieren. Voor deze bedrijven is een grondige herstructurering noodzakelijk om bestaansrecht te behouden. De WHOA kan dan alleen uitkomst bieden als er ook echt een gezonde kern in de onderneming zit.
De WHOA gaat verder dan juridische afspraken alleen. Het draait om kasstromen, toekomstscenario’s en het vertrouwen van stakeholders. Juist hier komt onze rol als accountant en fiscaal adviseur naar voren.
Mijn collega’s en ik kunnen je bijvoorbeeld bijstaan met:
Omdat wij dicht bij je cijfers staan, signaleren we vaak als eerste dat oude schulden je groei belemmeren. Wacht dus niet tot de jaarlijkse bespreking van de jaarrekening, maar trek eerder aan de bel. Dat doen wij andersom overigens ook. We signaleren proactief met je mee.
Resumé: de WHOA is dus geen laatste redmiddel, maar een kans om proactief in te grijpen als jouw onderneming, op de schulden na, sterk en gezond is. En hoe eerder je dan schakelt, des te groter de kans dat je faillissement voorkomt en in balans verder kunt.
Heb je vragen of wens je advies? Bel of mail gerust; we helpen je graag.
Accountant T +31 (0)314 369 111 E wouterkeus@stolwijkkelderman.nl
Adviseur T +31 (0)314 369 116 E g.pieters@stolwijkpietersberg.nl
Actueel
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Nieuwe SBI-codes per september 2025: check je registratie!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
In een eerder blog ging ik uitgebreid in op de verplichtingen die werkgevers hebben rondom de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Deze regeling, die sinds 1 juli 2024 van kracht was, verplichtte werkgevers met meer dan 100 medewerkers om jaarlijks gegevens aan te leveren over het woon-werkverkeer en zakelijke reizen van hun medewerkers. Het doel: inzicht krijgen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk