Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / WHOA: een mogelijke oplossing bij een te zware schuldenlast
De Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) is een nieuwe wet die per 1 januari 2021 van kracht is geworden. Deze wet maakt het voor ondernemingen in zwaar weer mogelijk om schulden te herstructureren door met schuldeisers en eventueel met aandeelhouders een onderhands akkoord te sluiten buiten faillissement.
Een korte uitleg over de WHOA vind je in ons eerdere artikel WHOA: je schuldenlast kwijt zónder faillissement. In dit artikel gaan we dieper in op de essentie en de toepassing van de WHOA en wat de rol van ons als accountants daarin is.
De WHOA is een aanvulling op de bestaande faillissementswet die stamt uit 1893. Met de 18 artikelen die nu toegevoegd zijn bestaat de totale faillissementswet nu uit 387 artikelen.
Ondernemingen met een te zware schuldenlast die insolvent dreigen te raken, krijgen dankzij de WHOA een mogelijkheid om hun schulden te saneren. De minimale voorwaarde daarbij is wel dat de bedrijfsactiviteiten in de basis dusdanig levensvatbaar zijn, dat ze na rechterlijke homologatie zelfstandig kunnen doorgaan. Maar ook weer dusdanig met oude schulden belast, dat een financiële reorganisatie noodzakelijk is om niet op afzienbare termijn vast te lopen. Zodoende worden de schulden gesaneerd en het vermogen van de ondernemingen versterkt.
De WHOA voorziet dus in een financiële reorganisatie van de onderneming. Als ondernemer blijf je altijd zelf de regie houden en word je door je eigen adviseurs bijgestaan. Maak je gebruik van de WHOA, dan komt er geen curator aan te pas die alles overneemt.
Waar je voorheen bij reorganisaties in feite maar twee opties had (1. crediteuren gaan akkoord met algemene instemming of 2. een faillissement met (hopelijk) doorstart) is de WHOA nu een derde optie. De gedachte achter de WHOA is, dat een bedrijf ontlast van te grote, oude schuldenlasten, interessanter is voor schuldeisers en aandeelhouders dan een bedrijf dat failliet gaat.
De WHOA is tot op heden nog slechts beperkt toegepast. Niet omdat het geen interessante regeling is, maar omdat het samenhangt met de volgende aspecten:
Duidelijk is inmiddels dat de corona-gerelateerde steun door de overheid stopt. Daarnaast moeten de ondernemingen met ingang van oktober 2022 de achterstallige belastingschulden terugbetalen. Vooralsnog in een termijn van maximaal 5 jaar. De verwachting is dat er meerdere ondernemingen zijn die vanaf dat moment, of mogelijk al eerder, in de financiële problemen gaan komen.
Voor het inzetten van de WHOA is het belangrijk dat wij als accountant de signalen vroegtijdig herkennen en weten wat de mogelijkheden en gevolgen zijn. Wij kunnen inschatten hoe groot de kans is op het succesvol inzetten van de WHOA.
Bij Stolwijk Kennisnetwerk kennen we de kansen die de WHOA biedt. Zien wij bij onze klanten signalen die passend zijn voor het inzetten van een WHOA-traject, bijvoorbeeld als de huidige schuldenlast en de toekomstige aflossingsverplichting te zwaar (gaan) drukken, dan adviseren wij hier proactief in. We vinden het belangrijk om onze klanten te adviseren over de mogelijkheden van de WHOA, maar we belichten ook de keerzijde: afnemers van onze klanten die middels de WHOA hun schulden saneren, wat ten koste gaat van onze klanten.
Wil je meer weten over de WHOA, voorzie je dat de WHOA in de (nabije) toekomst iets voor jouw onderneming kan betekenen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op, we adviseren je graag.
Binnen SKN fungeert Guus Pieters als centraal aanspreekpunt met betrekking tot de WHOA. Guus is vanuit Stolwijk Pietersberg binnen heel SKN actief met de herstructurering van bedrijven en sinds eind vorig jaar officieel benoemd tot herstructureringsdeskundige in het kader van de WHOA.
Guus is altijd bereikbaar voor je vragen over de WHOA of bijvoorbeeld om even heel praktisch te klankborden over een case waar je in de eigen, dagelijkse praktijk tegenaan loopt.
Guus Pieters T 06 2170 1239 E g.pieters@stolwijkpietersberg.nl
OOA lid Orde van Organisatiekundigen en Adviseurs NVH lid Nederlandse Vereniging voor Herstructurering
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk