Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Werkgeverslasten: De 3 belangrijkste leerpunten uit onze masterclass
Weet jij precies hoe het zit met de werkgeverslasten op een salarisstrook? Weet je wat er onder de werkgeverslasten valt en wat de onderdelen betekenen? Onlangs gaf ik er een masterclass over. Ik leg de 3 belangrijkste punten nog eens kort voor je uit.
Door Anita Prooij, Salarisadministrateur
Een van de meest complexe aspecten van de salarisstrook is het ‘bijzonder tarief’, dat wordt gebruikt voor het belasten van speciale uitkeringen zoals bonussen en vakantiegeld. Dit tarief is afgeleid van het fiscale jaarloon van het voorgaande jaar. Het is essentieel dat je het jaarloon van het huidige jaar accuraat inschat om te voorkomen dat je werknemers geconfronteerd worden met onverwachte naheffingen.
Personeelskosten zijn veelomvattender dan vaak wordt aangenomen. Naast de werkgeverslasten, zoals directe belastingen en premies die op de salarisstrook verschijnen, heb je ook te maken met kosten van bijvoorbeeld (verzuim)verzekeringen en andere personeelsgerelateerde uitgaven. Deze kosten kunnen een flink aandeel hebben in de totale personeelskosten en beïnvloeden daarmee direct de bedrijfsvoering.
Er wordt nog weleens gedacht dat loonheffingen onder de werkgeverslasten vallen. Toch is dat niet zo. Loonheffingen worden namelijk ingehouden van het brutoloon van medewerkers. Deze voorheffingen op de inkomstenbelasting zijn cruciaal voor een correcte salarisadministratie.
En natuurlijk hebben we tijdens de masterclass ook veel gestelde vragen beantwoord over de salarisstrook, de verschillen tussen bruto- en nettoloon en meer. 7 ervan heb ik je voor je samengevat in mijn blog met een Q&A over salarisstrookvragen van medewerkers en hoe je die kunt beantwoorden.
Het zijn stuk voor stuk vragen om ook met jouw medewerkers te bespreken. En neem daarbij de tijd voor de materie. Het zijn immers niet voor niets veel gestelde vragen. Medewerkers willen er graag duidelijkheid over, maar de materie is complex en ze weten vaak niet wat er allemaal qua wet- en regelgeving speelt. Hoe je dat abstracte en complexe makkelijker maakt? Door zaken uit te leggen met voorbeelden uit jullie eigen dagelijkse praktijk. Die spreken tot de verbeelding.
Heb je zelf nog vragen? Aarzel niet en bel of mail mij of een van mijn collega’s. We helpen je graag.
Salarisadministrateur T +31 (0)316 740 115 E a.prooij@vitaconluteijn.nl
Actueel
Wat werkstress je écht kost (en wat je ertegen kunt doen)
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress is al jaren één van de grootste oorzaken van verzuim in Nederland. Volgens TNO kost psychosociale arbeidsbelasting werkgevers jaarlijks miljarden euro’s. Toch gaat het niet alleen over geld. Werkstress heeft vaak al veel eerder invloed: op motivatie, samenwerking en de sfeer binnen teams. In de Week Zonder Werkstress 2025 staat arbeidspsycholoog Maxime Profijt stil […]
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk