Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Werkgeluk: klinkt leuk, maar hoe dan?!
U wilt een goede werkgever zijn en dat medewerkers met trots over uw organisatie spreken. Als goed werkgever is het belangrijk de juiste condities te scheppen waardoor medewerkers met plezier naar hun werk gaan en optimaal kunnen presteren. Er is een verschuiving te zien in wat mensen belangrijk vinden in hun werk. Het draait niet alleen maar om baanzekerheid, arbeidsvoorwaarden en salaris. Mensen willen steeds vaker daadwerkelijk iets bijdragen aan het grotere geheel en dingen doen waar ze gelukkig van worden. Maar wat is dat nou eigenlijk, werkgeluk? Vooral een hippe term of kunt u hier als werkgever ook iets mee?
Werkgeluk kan worden omschreven als het hebben van plezier op het werk, het ervaren van voldoening door groei, het benutten van uw talenten en het idee hebben dat u nuttig bezig bent voor iets groters dan uzelf. In steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt de relatie aangetoond tussen gelukkige werknemers en een lager ziekteverzuim, grotere loyaliteit, hogere productiviteit en creativiteit in de organisatie. Zo is er in 2015 een groot onderzoek gedaan naar werkgeluk onder de Nederlandse beroepsbevolking. Hieruit bleek dat vijf factoren een grote invloed hebben op geluksbeleving. Deze factoren vormen de sleutel naar meer succes als organisatie.
1. De kans krijgen te doen waar u goed in bent 2. Voldoende uitdaging hebben in uw werk 3. Het gevoel hebben zinvol werk te doen 4. Het onderhouden van goede onderlinge relaties 5. Eerlijk behandeld worden
Uiteraard hebben medewerkers zelf ook een verantwoordelijkheid voor hun eigen werkgeluk. Maar welke rol kan HR hierin spelen? Er zijn diverse manieren waarop bovenstaande factoren binnen de organisatie kunnen worden gestimuleerd. Dienend leiderschap heeft daarin een centrale plek. Een dienend leider herkent u aan de mensen om hem heen: die groeien. Medewerkers willen gezien en gewaardeerd worden. Dienende leiders begrijpen als geen ander dat mensen met hun talenten en persoonlijke betrokkenheid het belangrijkste kapitaal van een organisatie zijn. De bekende Braziliaanse ondernemer en auteur Ricardo Semler is hier een mooi voorbeeld van. Door verantwoordelijkheden laag te leggen in zijn organisatie en vertrouwen te hebben in zijn medewerkers, wist hij het werkgeluk in zijn bedrijf te vergroten en daarmee zakelijk succes te bereiken.
Benieuwd hoe het binnen uw organisatie gesteld is op het gebied van werkgeluk? Met onze survey kunnen wij dit voor u in kaart brengen en u begeleiden het werkgeluk binnen uw organisatie te vergroten. Neem voor meer informatie contact op met onze HR-specialist, Sanneke Peters.
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk