Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Werkgeluk: klinkt leuk, maar hoe dan?!
U wilt een goede werkgever zijn en dat medewerkers met trots over uw organisatie spreken. Als goed werkgever is het belangrijk de juiste condities te scheppen waardoor medewerkers met plezier naar hun werk gaan en optimaal kunnen presteren. Er is een verschuiving te zien in wat mensen belangrijk vinden in hun werk. Het draait niet alleen maar om baanzekerheid, arbeidsvoorwaarden en salaris. Mensen willen steeds vaker daadwerkelijk iets bijdragen aan het grotere geheel en dingen doen waar ze gelukkig van worden. Maar wat is dat nou eigenlijk, werkgeluk? Vooral een hippe term of kunt u hier als werkgever ook iets mee?
Werkgeluk kan worden omschreven als het hebben van plezier op het werk, het ervaren van voldoening door groei, het benutten van uw talenten en het idee hebben dat u nuttig bezig bent voor iets groters dan uzelf. In steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt de relatie aangetoond tussen gelukkige werknemers en een lager ziekteverzuim, grotere loyaliteit, hogere productiviteit en creativiteit in de organisatie. Zo is er in 2015 een groot onderzoek gedaan naar werkgeluk onder de Nederlandse beroepsbevolking. Hieruit bleek dat vijf factoren een grote invloed hebben op geluksbeleving. Deze factoren vormen de sleutel naar meer succes als organisatie.
1. De kans krijgen te doen waar u goed in bent 2. Voldoende uitdaging hebben in uw werk 3. Het gevoel hebben zinvol werk te doen 4. Het onderhouden van goede onderlinge relaties 5. Eerlijk behandeld worden
Uiteraard hebben medewerkers zelf ook een verantwoordelijkheid voor hun eigen werkgeluk. Maar welke rol kan HR hierin spelen? Er zijn diverse manieren waarop bovenstaande factoren binnen de organisatie kunnen worden gestimuleerd. Dienend leiderschap heeft daarin een centrale plek. Een dienend leider herkent u aan de mensen om hem heen: die groeien. Medewerkers willen gezien en gewaardeerd worden. Dienende leiders begrijpen als geen ander dat mensen met hun talenten en persoonlijke betrokkenheid het belangrijkste kapitaal van een organisatie zijn. De bekende Braziliaanse ondernemer en auteur Ricardo Semler is hier een mooi voorbeeld van. Door verantwoordelijkheden laag te leggen in zijn organisatie en vertrouwen te hebben in zijn medewerkers, wist hij het werkgeluk in zijn bedrijf te vergroten en daarmee zakelijk succes te bereiken.
Benieuwd hoe het binnen uw organisatie gesteld is op het gebied van werkgeluk? Met onze survey kunnen wij dit voor u in kaart brengen en u begeleiden het werkgeluk binnen uw organisatie te vergroten. Neem voor meer informatie contact op met onze HR-specialist, Sanneke Peters.
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk