Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wat zijn uw re-integratieverplichtingen tijdens de corona crisis?
Op grond van de Wet verbetering poortwachter bent u verplicht om arbeidsongeschikte werknemers te re-integreren. Maar wat doet u als dat nu niet kan, omdat het werk stilligt?
Het UWV controleert middels de poortwachtertoets of u er als werkgever alles aan doet om een zieke werknemer te re-integreren. Het uitgangspunt daarbij is dat zowel werkgever als werknemer alles moeten doen wat mogelijk is.
Er wordt altijd gekeken of het re-integratieverslag (RIV) compleet is. Dit mag digitaal worden aangeleverd, indien u beschikt over de portal. Indien u hier niet over beschikt, dan kunt u de documenten post toezenden. Normaliter dient het dossier 3-5 dagen na het indienen van de WIA-aanvraag volledig bij het UWV te zijn, maar door de Corona crisis hanteert het UWV enkele dagen coulance. De stukken die aanwezig dienen te zijn in het RIV staan omschreven op de website van het UWV en bij de WIA-aanvraag.
Het RIV wordt inhoudelijk zoveel mogelijk beoordeeld op basis van de bevindingen van de bedrijfsarts. Indien nodig neemt de verzekeringsarts contact op met de bedrijfsarts. Vindt de verzekeringsarts een fysiek spreekuur noodzakelijk, dan zal het UWV uitgaan van de belastbaarheid zoals beschreven door de bedrijfsarts.
Van werkgevers wordt in het kader van de re-integratie inspanningen enige creativiteit verwacht. Het vinden van werkervaringsplekken of herplaatsingsplekken is lastig, maar dit ontslaat u niet van uw inspanningsverplichting om bijvoorbeeld het tweede spoor re-integratietraject in te zetten. Alle aanwezige kansen dienen te worden benut.
Bij het beoordelen van de inspanningen voor re-integratie (in het kader van de RIV-toets) moet u als werkgever beschrijven hoe de situatie in uw bedrijf ten tijde van de Corona crisis van invloed is geweest op het re-integratieproces. Indien van toepassing, omschrijft u waarom en gedurende welke periode de re-integratie is gestagneerd. Is het mogelijk om de werknemer na de bedrijfssluiting te herplaatsen in passend werk? Dan dient er sprake te zijn van een onherroepelijke toezegging dat deze herplaatsing gerealiseerd wordt na heropening van uw bedrijf.
Dreigende betalingsonmacht is geen reden om van loondoorbetalingsverplichting af te zien. Kunt u niet aan uw betalingsverplichtingen voldoen, dan betekent dat niet dat de re-integratie-inspanningen als voldoende worden aangemerkt. Het is evenmin een deugdelijke grond voor die onvoldoende inspanningen. Het UWV verwijst daarbij ook naar de tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW). De overheid heeft, door garanties te geven voor bedrijfskredieten, voorzien in de bekostiging van bijvoorbeeld het arbeidsdeskundig onderzoek en andere verplichtingen voor de werkgever.
Heeft u een loonsanctie gekregen en kunt u de gesignaleerde tekortkomingen niet herstellen? Dan adviseert het UWV u een bekortingsverzoek te doen. Daarin zult u moeten motiveren waarom – en gedurende welke periode – de re-integratie is gestagneerd.
Werkgevers en werknemers kunnen nog steeds bij het UWV deskundigenoordelen aanvragen. Het UWV zal deze op basis van de stukken en op afstand uitvoeren. Is een inhoudelijk oordeel niet mogelijk omdat een fysiek spreekuur bij de verzekeringsarts nodig is? Dan kan de werkgever bij latere RIV-beoordelingen niet worden verweten dat hij bij stagnerende re-integratie geen deskundigenoordeel heeft aangevraagd.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze specialist Ricardo Tesink, per mail r.tesink@vitaconluteijn.nl of telefonisch via 0316 – 740 115
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk