Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om je bedrijf te verkopen? M&A-consultant Xander legt uit welke factoren je in de gaten moet houden.
Door Xander Wilbrink, Consultant M&A
Onlangs stond een klant op het punt om zijn bedrijf te verkopen, maar het moment voelde nog niet goed. Dus besloot hij te wachten. En toen gebeurde het voor hem ondenkbare: een grote concurrent verdween onverwacht uit de markt. Het geduld van de ondernemer werd dubbel en dwars beloond. Twee jaar later was zijn bedrijfsresultaat namelijk verviervoudigd, wat leidde tot een aanzienlijk hogere uiteindelijke opbrengst bij verkoop.
Timing is dus alles. Maar welke factoren maken samen dat juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Grote economische verschuivingen kunnen verkoopkansen aanzienlijk beïnvloeden. Denk aan rentestanden, economische groei of recessie en inflatie.
Lagere rentes maken dat:
Nieuwe of veranderende wetten of regels, zoals subsidies of importtarieven, kunnen kansen maar ook risico’s creëren. En wat te denken van technologische veranderingen of verschuivingen in de vraag? Die beïnvloeden de waarde van je sector en dus van je bedrijf.
Werk je met internationale klanten en leveranciers, dan zijn handelsconflicten en veranderende import- en exporttarieven van directe invloed. Denk aan de onlangs fors verhoogde importtarieven voor elektrische auto’s van Chinese makelij. De EU introduceerde deze om Europese productie en verkoop te beschermen. In die zin dus een kans, maar – met het risico van een Chinese tegenreactie – nadelig voor Europese bedrijven die exporteren naar China.
Jarenlang waren zonnepanelen door subsidie en de salderingsregeling niet aan te slepen. Maar nu met de afbouw van de salderingsregeling in Nederland voor zonnepanelen moeten bedrijven in de zonne-energiesector inschatten of en hoe ze nog kunnen en willen profiteren van de huidige vraag of wachten op een mogelijke terugval. Wat is dan het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Sommige gebeurtenissen komen totaal onverwacht, zoals de coronapandemie, en kunnen grote gevolgen hebben voor verschillende sectoren. Negatief, maar ook positief. Want terwijl sommige sectoren door de pandemie zwaar werden getroffen, vanwege dalende vraag naar hun producten maar bijvoorbeeld ook door verstoring in de toeleveringsketens, zagen anderen juist een enorme vraagstijging. Denk aan de flitsbezorgdiensten en fietsbranche die tijdens de pandemie veel succes genoten. Beide werden daarna echter geconfronteerd met een daling van consumenteninteresse. Dat vraagt nogal wat van je anticiperend vermogen.
Naast de bredere economie is de interne ontwikkeling van je bedrijf cruciaal. Waar staat je bedrijf nu, en waar zie je het naartoe groeien? Een onderneming die net een sterke groeifase heeft doorgemaakt of stabiele winstcijfers laat zien, is aantrekkelijker voor kopers. Ook meer ‘mature’ ondernemingen met beperkte concurrentie en stabiele winstmarges wekken al snel hoge interesse. Om je bedrijf ‘verkoopklaar’ te maken, is het essentieel om het vroegtijdig te optimaliseren. Dit kan onder andere inhouden dat je financiële rapportages verbetert, processen stroomlijnt en de bedrijfsvoering professionaliseert.
Ik zie in de praktijk dat dat vroegtijdig optimaliseren en verkoopklaar maken van je bedrijf nog weleens wordt onderschat. Zonde, want het op tijd inzetten van voorbereidingen verhoogt de kans op een geslaagde verkoop en maximale verkoopwaarde aanzienlijk. Een interne optimalisatie kan je een veel hogere waardering opleveren, simpelweg omdat je professioneler en transparanter overkomt bij potentiële kopers.
Naast de markt en je bedrijf zelf speelt jouw persoonlijke situatie een grote rol. Misschien heb je een nieuwe uitdaging op het oog, wil je met pensioen of ben je simpelweg toe aan iets anders. Wat je reden ook is: handel niet te snel op basis van emotie. Je eigen persoonlijke timing is namelijk net zo belangrijk als de timing van je bedrijf.
Weet je, een verkooptraject duurt vaak langer dan je denkt en verwacht. Sommige trajecten nemen wel twee jaar in beslag. Het proces loopt naast je normale bedrijfsvoering en kan, afhankelijk van de complexiteit, intensief zijn. Om jouw juiste moment om je bedrijf te verkopen te bepalen moet je zakelijke afwegingen naast persoonlijke doelen en toekomstplannen zetten. Wanneer ben jíj er klaar voor om afscheid te nemen van wat je jarenlang hebt opgebouwd?
Je ziet, er spelen nogal wat factoren een rol als het gaat om het juiste moment om je bedrijf te verkopen. Het is een complex proces waarin ervaring en marktinzicht essentieel zijn en het is vaak prettig om toch een onafhankelijke buitenstaander mee te laten kijken en denken. Juist omdat er vaak ook zoveel emoties bij komen kijken. Heb jij verkoopplannen, zullen we dan eens sparren? Mijn collega’s en ik helpen je graag.
En wil je nu alvast meer weten over do’s en don’ts en hoe zo’n proces werkt? Je leest er meer over op onze pagina ‘Bedrijf verkopen’.
Consultant M&A T +31 (0)314 369 115 E x.wilbrink@stolwijkvanwijk.nl
Partner M&A T +31 (0)314 369 115 E p.eskes@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
De belastingrente is vanaf 1 januari 2025 hoogstwaarschijnlijk lager dan in 2024. De percentages zijn nog niet officieel gepubliceerd, maar voor onder meer de vennootschapsbelasting daalt het percentage waarschijnlijk van 10% in 2024 naar 9% in 2025. Voor vrijwel alle andere belastingen is de kans ook reëel dat de belastingrente lager wordt. Waarschijnlijk van 7,5% […]
In januari 2025 moet je je laatste btw-aangifte van 2024 indienen. Zo’n laatste aangifte kan een aantal bijzonderheden bevatten. We hebben voor je samengevat waar je op moet letten. 1. Btw privégebruik auto De btw-afdracht die je verschuldigd bent over het privégebruik van auto’s van de zaak moet je aangeven in je laatste btw-aangifte van […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk