Skip to main content
25 oktober 2024

Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?

Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om je bedrijf te verkopen? M&A-consultant Xander legt uit welke factoren je in de gaten moet houden.

Door Xander Wilbrink, Consultant M&A

Onlangs stond een klant op het punt om zijn bedrijf te verkopen, maar het moment voelde nog niet goed. Dus besloot hij te wachten. En toen gebeurde het voor hem ondenkbare: een grote concurrent verdween onverwacht uit de markt. Het geduld van de ondernemer werd dubbel en dwars beloond. Twee jaar later was zijn bedrijfsresultaat namelijk verviervoudigd, wat leidde tot een aanzienlijk hogere uiteindelijke opbrengst bij verkoop.

Timing is dus alles. Maar welke factoren maken samen dat juiste moment om je bedrijf te verkopen?

Factoren voor het juiste moment om je bedrijf te verkopen

1. Macro-economische factoren: Kansen en bedreigingen in een dynamische wereld

Grote economische verschuivingen kunnen verkoopkansen aanzienlijk beïnvloeden. Denk aan rentestanden, economische groei of recessie en inflatie.

Lagere rentestanden

Lagere rentes maken dat:

  • Kopers makkelijker een aantrekkelijke financiering kunnen verkrijgen > Dat leidt tot meer vraag en hogere biedingen > En dat biedt jou als verkoper weer een betere onderhandelingspositie en kan resulteren in een hogere bedrijfswaardering.
  • Bovendien maakt een lagere rente het voor jou als ondernemer goedkoper om te investeren in verdere groei. Dit kan op termijn dan weer leiden tot betere resultaten en een waardevollere propositie.

2. Externe, sectorspecifieke factoren – Invloedrijke trends en ontwikkelingen

Nieuwe of veranderende wetten of regels, zoals subsidies of importtarieven, kunnen kansen maar ook risico’s creëren. En wat te denken van technologische veranderingen of verschuivingen in de vraag? Die beïnvloeden de waarde van je sector en dus van je bedrijf.

Verhoogde importtarieven Chinese automerken

Werk je met internationale klanten en leveranciers, dan zijn handelsconflicten en veranderende import- en exporttarieven van directe invloed. Denk aan de onlangs fors verhoogde importtarieven voor elektrische auto’s van Chinese makelij. De EU introduceerde deze om Europese productie en verkoop te beschermen. In die zin dus een kans, maar – met het risico van een Chinese tegenreactie – nadelig voor Europese bedrijven die exporteren naar China.

Afbouw salderingsregeling

Jarenlang waren zonnepanelen door subsidie en de salderingsregeling niet aan te slepen. Maar nu met de afbouw van de salderingsregeling in Nederland voor zonnepanelen moeten bedrijven in de zonne-energiesector inschatten of en hoe ze nog kunnen en willen profiteren van de huidige vraag of wachten op een mogelijke terugval. Wat is dan het juiste moment om je bedrijf te verkopen?

3. Onverwachte gebeurtenissen: Anticiperen op het onvoorspelbare

Sommige gebeurtenissen komen totaal onverwacht, zoals de coronapandemie, en kunnen grote gevolgen hebben voor verschillende sectoren. Negatief, maar ook positief. Want terwijl sommige sectoren door de pandemie zwaar werden getroffen, vanwege dalende vraag naar hun producten maar bijvoorbeeld ook door verstoring in de toeleveringsketens, zagen anderen juist een enorme vraagstijging. Denk aan de flitsbezorgdiensten en fietsbranche die tijdens de pandemie veel succes genoten. Beide werden daarna echter geconfronteerd met een daling van consumenteninteresse. Dat vraagt nogal wat van je anticiperend vermogen.

4. Micro-economische factoren: Jouw bedrijf en groeipad

Naast de bredere economie is de interne ontwikkeling van je bedrijf cruciaal. Waar staat je bedrijf nu, en waar zie je het naartoe groeien? Een onderneming die net een sterke groeifase heeft doorgemaakt of stabiele winstcijfers laat zien, is aantrekkelijker voor kopers. Ook meer ‘mature’ ondernemingen met beperkte concurrentie en stabiele winstmarges wekken al snel hoge interesse. Om je bedrijf ‘verkoopklaar’ te maken, is het essentieel om het vroegtijdig te optimaliseren. Dit kan onder andere inhouden dat je financiële rapportages verbetert, processen stroomlijnt en de bedrijfsvoering professionaliseert.

Tip: Ga met tijdige voorbereiding voor maximale verkoopwaarde

Ik zie in de praktijk dat dat vroegtijdig optimaliseren en verkoopklaar maken van je bedrijf nog weleens wordt onderschat. Zonde, want het op tijd inzetten van voorbereidingen verhoogt de kans op een geslaagde verkoop en maximale verkoopwaarde aanzienlijk. Een interne optimalisatie kan je een veel hogere waardering opleveren, simpelweg omdat je professioneler en transparanter overkomt bij potentiële kopers.

5. Persoonlijke timing: Wanneer is voor jou het juiste moment om je bedrijf te verkopen?

Naast de markt en je bedrijf zelf speelt jouw persoonlijke situatie een grote rol. Misschien heb je een nieuwe uitdaging op het oog, wil je met pensioen of ben je simpelweg toe aan iets anders. Wat je reden ook is: handel niet te snel op basis van emotie. Je eigen persoonlijke timing is namelijk net zo belangrijk als de timing van je bedrijf.

Weet je, een verkooptraject duurt vaak langer dan je denkt en verwacht. Sommige trajecten nemen wel twee jaar in beslag. Het proces loopt naast je normale bedrijfsvoering en kan, afhankelijk van de complexiteit, intensief zijn. Om jouw juiste moment om je bedrijf te verkopen te bepalen moet je zakelijke afwegingen naast persoonlijke doelen en toekomstplannen zetten. Wanneer ben jíj er klaar voor om afscheid te nemen van wat je jarenlang hebt opgebouwd?

Sparren over het juiste moment om je bedrijf te verkopen?

Je ziet, er spelen nogal wat factoren een rol als het gaat om het juiste moment om je bedrijf te verkopen. Het is een complex proces waarin ervaring en marktinzicht essentieel zijn en het is vaak prettig om toch een onafhankelijke buitenstaander mee te laten kijken en denken. Juist omdat er vaak ook zoveel emoties bij komen kijken. Heb jij verkoopplannen, zullen we dan eens sparren? Mijn collega’s en ik helpen je graag.

En wil je nu alvast meer weten over do’s en don’ts en hoe zo’n proces werkt? Je leest er meer over op onze pagina ‘Bedrijf verkopen’.

Xander Wilbrink

Xander Wilbrink

Consultant M&A
T +31 (0)314 369 115
E x.wilbrink@stolwijkvanwijk.nl

Peter Eskes

Peter Eskes

Partner M&A
T +31 (0)314 369 115
E p.eskes@stolwijkvanwijk.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?