Skip to main content
22 juli 2025

Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?

Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je oplevert. Voor je mensen én je organisatie.

Door Judith Lubbers, Projectleider PAGO

PAGO of PMO: wat is het verschil?

De termen worden vaak door elkaar gebruikt. Niet zo gek, want ze gaan allebei over inzetbaarheid in relatie tot werk. Toch zit er een duidelijk verschil in doel en inhoud.

Een PAGO staat voor Periodiek ArbeidsGezondheidskundig Onderzoek. Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om dit onderzoek regelmatig aan te bieden aan werknemers. Het richt zich op risico’s die voortkomen uit het werk. Denk aan een gehoortest bij medewerkers in een lawaaiige omgeving, een visustest voor beeldschermwerkers of vragen over werkdruk, veiligheid en fysieke belasting.

Een PMO (Preventief Medisch Onderzoek) is breder van opzet en niet verplicht. Het bevat bijvoorbeeld extra checks gericht op vitaliteit en leefstijf. Zoals controle op glucose, cholesterol en BMI. Dit zijn aspecten die niet direct te relateren zijn aan het werk, maar zeker van invloed kunnen zijn op de inzetbaarheid van werknemers. Is het nu niet dan mogelijk in de toekomst.

Belangrijk om te weten: een PMO is geen vervanger van een PAGO, maar een aanvulling.

Waarom worden PAGO en PMO toch vaak door elkaar gehaald?

De termen PAGO en PMO worden regelmatig door elkaar gebruikt, waarschijnlijk omdat ze beide over gezondheid en preventie op de werkvloer gaan. Het grote verschil zit in de verplichting en de inhoud:

KenmerkPAGO       PMO
Verplicht volgens Arbowet✔️ Ja      ❌ Nee
Gebaseerd op RI&E✔️ Ja      ❌ Niet altijd
Gericht op werk gerelateerde risico’s✔️ Ja ✔️/❌ Soms
Brede gezondheidsonderzoeken❌ Nee       ✔️ Ja

Wat ben je als werkgever verplicht?

Als werkgever ben je verplicht om je medewerkers periodiek* een PAGO aan te bieden. De deelname is vrijwillig, maar het aanbod en mogelijkheid moet er zijn.

Een goed startpunt is je RI&E. Daaruit volgt welke risico’s er spelen, en dus welke onderdelen in het PAGO moeten komen. Denk aan risico’s op het gebied van geluid, fysieke belasting of psychosociale belasting.

Je arbodienst helpt je verder bij de invulling. Daarna komt de communicatie: zorg dat je medewerkers weten wat er gaat gebeuren, waarom het belangrijk is en wat ze eraan hebben.

Tip:

Organiseer vooraf een korte campagne om medewerkers te informeren en enthousiast te maken. Denk aan flyers, video’s of een mailreeks.

Wat levert het op voor je medewerkers?

Voor medewerkers is een PAGO vooral een kans om inzicht te krijgen in hun eigen gezondheid en werkbeleving.
Ze kunnen anoniem onder andere aangeven wat ze ervaren op het gebied van:

  • Werkdruk en werkplezier
  • Sociale veiligheid
  • Fysieke belasting
  • Gezichts- en gehoorproblemen

Veel medewerkers denken dat het PAGO er vooral is voor fysiek zware beroepen. Maar ook bij kantoorfuncties speelt  gezondheid  een grote rol. Denk aan gezondheidsrisico’s als gevolg van beeldschermwerk of stress. Met een PAGO kan dit worden gesignaleerd en voorkomen.

Wat levert het jou op als werkgever?

Een goed uitgevoerde PAGO biedt inzichten op groepsniveau. Het is dus nooit te herleiden naar individuele medewerkers (minimaal 15 deelnemers per groep).

Het helpt je om:

  • Knelpunten signaleren vóórdat ze leiden tot verzuim
  • Gerichte maatregelen nemen (bijvoorbeeld ergonomie of training)
  • Strategische keuzes maken over inzetbaarheid per afdeling
  • Aantonen dat je je zorgplicht serieus neemt
  • Werk maken van goed werkgeverschap

Bijvoorbeeld:

Bij een recent uitgevoerde PAGO bleek dat veel medewerkers regelmatig rug- en schouderklachten hadden door repeterende bewegingen en zwaar tillen. Dankzij deze signalen kon een ergonomisch adviseur worden ingeschakeld en zijn de werkplekken aangepast. Daardoor zijn de klachten verminderd en is de kans op verzuim afgenomen. Zo maak je met een PAGO gericht werk van duurzame inzetbaarheid.

Meer dan verplichting: een kans om te investeren in je mensen

Een goed georganiseerde PAGO (of aanvullende PMO) draagt bij aan duurzame inzetbaarheid, lagere verzuimcijfers en een vitale organisatie.

Het geeft je praktische handvatten om gericht te sturen op gezondheid, werkplezier en veiligheid. En je laat zien: ik neem verantwoordelijkheid voor mijn mensen.

Meer weten over het opzetten van PAGO of PMO?

Wil je werk maken van gezondheid op de werkvloer? Of heb je hulp nodig bij het opzetten? Bel of mail gerust. Mijn collega’s en ik helpen je graag. Van voorbereiding en communicatie tot uitvoering en terugkoppeling.

Judith Lubbers - aangepast

Judith Lubbers

Projectleider PAGO
Tel: +31 (0)316 740 115
E-mail: judithlubbers@vitaconluteijn.nl

* Hoe vaak bied je een PAGO aan?

De Arbowet schrijft voor dat je als werkgever periodiek een PAGO moet aanbieden. Hoe vaak dat precies is, hangt af van de risico’s in het werk.

In de praktijk gebeurt dit meestal eens in de vier jaar. Maar bij zwaardere risico’s kan een kortere termijn nodig zijn. Bespreek dit met je arbodienst, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Zo bepaal je samen wat past bij jouw organisatie en je mensen.

Terug

Nog niet uitgelezen?