Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Vertrouwenspersoon: een must voor iedere goede werkgever
Een vertrouwenspersoon is van grote waarde in je organisatie en helaas wordt steeds meer duidelijk dat het een must is. Je kunt kiezen voor een interne vertrouwenspersoon, maar het is wellicht beter om een externe vertrouwenspersoon in te huren.
Volgens de Arbowet hebben medewerkers recht op een veilige en gezonde werkomgeving. Een professionele vertrouwenspersoon draagt hieraan bij. Hij of zij is hét aanspreekpunt voor medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Een professionele vertrouwenspersoon ondersteunt, volledig vertrouwelijk, medewerkers die ongewenste omgangsvormen willen aankaarten.
Maar wat zijn nou ‘ongewenste omgangsvormen’? Dat is een vraag die de gemoederen van heel Nederland bezighoudt. Wat voor de ene ‘een geintje’ is, gaat voor een ander zijn of haar grenzen mijlenver voorbij. De scheidingslijn tussen een grapje en ongewenst gedrag is dan ook flinterdun. Mijn mening hierin? Zodra het de grenzen van één van de betrokkenen overschrijdt, spreek je van ongewenste gedrag.
Pesten, agressie, intimidatie, discriminatie en seksuele intimidatie… allemaal voorbeelden van ongewenst gedrag. Gebeurt dit op de werkvloer, dan valt het onder psychosociale arbeidsbelasting en kan het leiden tot (langdurig) verzuim.
Waar pesten vaak geassocieerd wordt met basisscholen en pubers, blijkt dat het pesten juist erger wordt naarmate we ouder worden. Op de werkvloer worden relatief meer mensen gepest dan op een basisschool. En in verzorgingshuizen voor ouderen blijkt dit aantal nog hoger te liggen.
Onderschat het dus niet. Hoe fijn en vertrouwd het in jouw organisatie ook voelt, ongewenst gedrag komt vaker voor dan je denkt, omdat het vaak buiten het zicht van het management of de directie plaatsvindt. Bij een vertrouwenspersoon kunnen medewerkers hun verhaal kwijt. En alleen dat al, is een heel belangrijke stap. Daarnaast biedt een vertrouwenspersoon ondersteuning, denkt hij of zij mee over mogelijke (in)formele oplossingen, geeft voorlichting en adviseert.
Waarom zou je een externe vertrouwenspersoon inhuren? Je kunt toch ook een medewerker die rol toebedelen? Ja zeker, dat kan. Kies dan voor een medewerker die empathisch vermogen heeft, goed communicatiefvaardig is en kennis heeft van juridische procedures. Maar, een interne vertrouwenspersoon kent ook nadelen…
Vaak is de drempel om te praten met een interne vertrouwenspersoon hoger. Het blijft namelijk altijd een collega bij wie je een heel persoonlijke, nare en misschien wel intieme gebeurtenis moet bespreken. Een gebeurtenis waarbij vaak ook nog een andere collega betrokken was. De informele banden tussen collega’s kunnen ervoor zorgen dat de betrouwbaarheid van de vertrouwenspersoon betwijfeld wordt, de onderlinge banden kunnen gaan knellen. En wil je, als interne vertrouwenspersoon, wel alles weten wat er tussen je collega’s gebeurt?
Kies je ervoor om een externe vertrouwenspersoon in te huren, dan bied je je medewerkers onafhankelijkheid en objectiviteit. Een externe vertrouwenspersoon is geen collega en heeft daardoor meer afstand. Hij kent de collega’s niet, waardoor zijn mening over de gebeurtenis niet bij voorbaat al gekleurd is. Een externe vertrouwenspersoon zal ook nooit uit het belang van de organisatie praten, maar altijd in het belang van een veilige werkomgeving.
In 2020 is een wetsvoorstel voor aanpassing van de Arbeidsomstandighedenwet ingediend. Door deze aanpassing krijgt iedere medewerker recht op toegang tot een vertrouwenspersoon. Op deze manier wil de overheid dat het aantal medewerkers dat te maken krijgt met ongewenste omgangsvormen daalt. Meer hierover lees je in het artikel dat wij eerder publiceerden Vertrouwenspersoon verplicht voor iedere medewerker?.
Recht op toegang tot een vertrouwenspersoon is nu dus nog geen wettelijke plicht. Maar het is wel je verantwoordelijkheid om jouw werknemers een gezonde en veilige werkomgeving te bieden. Het hebben van een vertrouwenspersoon is daarin onmisbaar. Dus heb je nog geen vertrouwenspersoon, regel het dan. Het is een kleine moeite, maar biedt zowel je medewerkers als jou als werkgever enorm veel voordelen.
Wil je meer weten over wat een (externe) vertrouwenspersoon voor jouw organisatie kan doen? Je vindt hier meer informatie. Of bel of mail me, ik vertel je er graag alles over.
Ellen te Winkel, extern vertrouwenspersoonT 0316 740 115E vertrouwenspersoon@vitaconluteijn.nl
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk