Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Thuiswerken: wat zijn de mogelijkheden voor een vergoeding?
Nu er meer dan ooit wordt thuisgewerkt, rijst de vraag: welke mogelijkheden zijn er om jouw medewerkers tegemoet te komen in de kosten, en kan dat ook nog eens fiscaal vriendelijk? De beantwoording op deze vraag is helaas niet zo eenvoudig. Vanuit de overheid wordt op dit moment gewerkt aan mogelijkheden voor een onbelaste vergoeding, maar hierover is nog niets concreet. De mogelijkheden die er nu zijn hebben wij hieronder voor je uitgewerkt.
Een onbelaste vergoeding (vallend onder de nihilwaardering) is alleen mogelijk indien de werkruimte van de medewerker een zelfstandig gedeelte van de woning betreft(bv. een eigen opgang en eigen sanitair). Daarnaast dien je als werkgever een reële (zakelijke) huurovereenkomst te hebben met de medewerker. Je beschikt dan over de werkruimte en de medewerker die hierin werkzaam is. Echter zal dit in de praktijk niet snel voorkomen. De onbelaste vergoeding valt daardoor in de vrije ruimte.
Wel bestaat er een gerichte vrijstelling voor wat betreft arbovoorzieningen. Te denken valt aan stoel, bureau, monitor en verlichting.
Voorwaarden hierbij zijn:
Verder is er een gerichte vrijstelling voor hulpmiddelen zoals internet thuis, computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur, dit indien voldaan wordt aan het noodzakelijkheidscriterium:
Voldoen hulpmiddelen niet aan het noodzakelijkheidscriterium? Dan hoef je ze misschien toch niet mee te tellen bij het belastbaar loon. Dat is zo als de medewerker deze hulpmiddelen ook buiten zijn werkplek kan gebruiken, maar ze voor ten minste 90% zakelijk gebruikt. Let op: De werkruimte thuis geldt níet als een werkplek.
Heeft de medewerker een 3-in-1-pakket (internet, vaste telefoon en televisie), dan dient te worden vastgesteld welk deel van de factuur ziet op de internetaansluiting (bijvoorbeeld door na te gaan wat de provider rekent voor een apart abonnement voor internet). Dat gedeelte kan dan gericht vrijgesteld worden vergoed (uiteraard indien voldaan wordt aan het noodzakelijkheidscriterium).
Heb je de intentie een kostenvergoeding te verstrekken, dan is het goed om te weten dat het Nibud onlangs heeft uitgerekend dat thuiswerken € 1,99 per dag aan kosten met zich mee brengt (G/W/E, koffie/thee, wc-papier en afschrijving werkplek).
Heb je over dit onderwerp vragen of wil je bekijken of er andere vormen van beloning mogelijk zijn, dan vernemen wij dit graag. Neem vrijblijvend contact op met specialist Laura van Alst | l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk