Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verdere vertraging nieuw box 3-stelsel dreigt
De Raad van State (RvS) ziet grote struikelblokken bij het voorgestelde nieuwe box 3-stelsel en vindt dat de regering terug moet naar de tekentafel. Meer over het oordeel van de RvS en geconstateerde gebreken.
In juni 2024 presenteerde het vorige kabinet het voorstel voor de Wet werkelijk rendement box 3 aan de RvS. Snel komen tot een nieuwe opzet van de belasting op spaar- en beleggingstegoeden is belangrijk. Elk jaar uitstel kan de schatkist miljarden kosten. Maar het oordeel van de RvS is niet mals en daarmee dreigt opnieuw vertraging:
‘Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt dat het voorstel ingrijpende gevolgen heeft voor burgers en de Belastingdienst. Het zal leiden tot slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. Het stelsel wordt veel complexer.’
De RvS vindt dat de nieuwe box 3-opzet een groot beroep doet op het ‘doenvermogen’ van 1,6 miljoen belastingplichtigen. Het zou vragen om ingewikkelde vermogensvergelijkingen te maken en meer administratieverplichtingen geven.
Verder is het volgens de RvS verkeerd om budgettaire neutraliteit als uitgangspunt te nemen. Dit zou minder vrijheid geven om te kiezen voor een andere vormgeving dan nu voorgesteld.
Het advies aan de regering:
‘Dien het wetsvoorstel niet in deze vorm in en bezie de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw.’
Het wetsvoorstel voor het nieuwe box 3-stelsel moet een einde maken aan het forfaitaire stelsel in box 3. Dat stelsel is volgens de Hoge Raad namelijk in strijd met Europees recht.
Het nieuwe wetsvoorstel zou een vermogensaanwasbelasting moeten introduceren op basis van werkelijk rendement. Met:
Maar juist die uitzonderingen maken de wet volgens de RvS nodeloos complex.
Volgens de RvS is er nu een patstelling tussen wetgever, rechter en uitvoering:
En hier moet snel wat mee worden gedaan, want: “Als het belasten van vermogen niet tot een toereikende beoogde opbrengst leidt, zal de druk op het genereren van aanvullende inkomsten via de andere genoemde grondslagen toenemen en vice versa.”
Vergrijzing leidt er bovendien toe dat de overheidsuitgaven stijgen, terwijl de belastinginkomsten uit arbeid niet in gelijke mate toenemen. Dat zou kunnen leiden tot een verschuiving in de belastingmix richting consumptie en vermogen. Bij die component zouden ook opbrengsten uit vermogen in box 1 en 2 betrokken moeten worden.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk