Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verandering voor onbelast laadkosten auto van de zaak vergoeden
Kan een werkgever laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van de consumentenprijs, zonder dat dit als loon wordt gezien? Die vraag kreeg de ‘Kennisgroep loonheffing algemeen’ van de Belastingdienst voorgelegd. En wil het geval? De groep heeft hiertoe een nieuw standpunt gepubliceerd en het oude verworpen.
Een werkgever stelt medewerkers een elektrische auto van de zaak ter beschikking. Hij laat hiervoor laadpalen plaatsen bij de woning van medewerkers. Deze medewerkers betalen de elektriciteit voor het opladen van de auto zelf via hun eigen energiemeter aan hun eigen energieleverancier. Elke laadpaal registreert automatisch het stroomverbruik (kWh), waarna de administrerende partij dit verbruik doorgeeft aan de werkgever. De werkgever vergoedt op basis daarvan de laadkosten aan de medewerkers.
Componenten elektriciteitsprijs
De elektriciteitsprijs bestaat uit:
Verzoek gebruik consumentenprijs
Berekenen wat een medewerker betaalt, en dus wat de werkgever moet vergoeden, is complex, door de vele verschillen in energiecontracten en -prijzen. De werkgever vraagt de belastinginspecteur daarom of hij de consumentenprijs (de gemiddelde prijs voor consumenten, gepubliceerd door het CBS) mag hanteren.
Waarom de consumentenprijs? Het CBS publiceert immers ook een eindgebruikersprijs. De werkgever stelt dat het verschil tussen de consumentenprijs en eindgebruiksprijs zit in de eerdergenoemde prijscomponenten 3 tot en met 5. De werkgever wil deze kosten buiten beschouwing laten, omdat ze niet specifiek te maken hebben met het opladen van de auto.
Kan de werkgever in deze situatie de laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van een de elektriciteitsprijs voor consumenten, zonder dat dit als loon wordt gezien?
Nee, dat kan niet. De werkgever laat niet zien dat de vergoeding gelijk is aan wat de werknemer echt betaalt aan elektriciteit voor het opladen van de auto (intermediaire kosten). Daarom ziet de Belastingdienst de vergoeding niet als een terugbetaling van werkelijke kosten maar als loon. Dit betekent dat de vergoeding kan worden belast.
De Kennisgroep heeft nu het eerdere standpunt KG:204:2022:31 over laadkosten van een auto van de zaak ingetrokken. Dit betekent niet dat je als werkgever niet meer onbelast kunt vergoeden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen aantonen hoe je laadkosten van een auto van de zaak vergoedt.
Een toelichting en voorbeeld van de nieuwe situatie lees je in ‘KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak’ van de Belastingdienst.
Meer lezen over zakelijke mobiliteit en de auto van de zaak? Op onze pagina ‘Zakelijke mobiliteit’ vind je alle actualiteiten op een rij.
Bron: Belastingdienst
Actueel
Update Special Lonen 2025
SDE++ subsidie 2025: voor duurzame energieprojecten in 2025 en 2026
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk