Skip to main content
6 november 2024

Verandering voor onbelast laadkosten auto van de zaak vergoeden

Kan een werkgever laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van de consumentenprijs, zonder dat dit als loon wordt gezien? Die vraag kreeg de ‘Kennisgroep loonheffing algemeen’ van de Belastingdienst voorgelegd. En wil het geval? De groep heeft hiertoe een nieuw standpunt gepubliceerd en het oude verworpen.

Situatie – laadkosten van een auto van de zaak

Een werkgever stelt medewerkers een elektrische auto van de zaak ter beschikking. Hij laat hiervoor laadpalen plaatsen bij de woning van medewerkers. Deze medewerkers betalen de elektriciteit voor het opladen van de auto zelf via hun eigen energiemeter aan hun eigen energieleverancier. Elke laadpaal registreert automatisch het stroomverbruik (kWh), waarna de administrerende partij dit verbruik doorgeeft aan de werkgever. De werkgever vergoedt op basis daarvan de laadkosten aan de medewerkers.

Componenten elektriciteitsprijs

De elektriciteitsprijs bestaat uit:

  1. Vast leverings- en transporttarief
  2. Variabel leveringstarief (de prijs per kWh)
  3. Opslag voor duurzame energie (ODE, een extra bedrag voor groene energie)
  4. Energiebelasting
  5. Vermindering van energiebelasting (een vast bedrag per aansluiting per jaar, omdat de overheid een deel van het verbruik ziet als basisbehoefte en je daarover geen belasting betaalt)

Verzoek gebruik consumentenprijs

Berekenen wat een medewerker betaalt, en dus wat de werkgever moet vergoeden, is complex, door de vele verschillen in energiecontracten en -prijzen. De werkgever vraagt de belastinginspecteur daarom of hij de consumentenprijs (de gemiddelde prijs voor consumenten, gepubliceerd door het CBS) mag hanteren.

Waarom de consumentenprijs? Het CBS publiceert immers ook een eindgebruikersprijs. De werkgever stelt dat het verschil tussen de consumentenprijs en eindgebruiksprijs zit in de eerdergenoemde prijscomponenten 3 tot en met 5. De werkgever wil deze kosten buiten beschouwing laten, omdat ze niet specifiek te maken hebben met het opladen van de auto.

Vraag

Kan de werkgever in deze situatie de laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van een de elektriciteitsprijs voor consumenten, zonder dat dit als loon wordt gezien?

Antwoord

Nee, dat kan niet. De werkgever laat niet zien dat de vergoeding gelijk is aan wat de werknemer echt betaalt aan elektriciteit voor het opladen van de auto (intermediaire kosten). Daarom ziet de Belastingdienst de vergoeding niet als een terugbetaling van werkelijke kosten maar als loon. Dit betekent dat de vergoeding kan worden belast.

Oud standpunt ingetrokken

De Kennisgroep heeft nu het eerdere standpunt KG:204:2022:31 over laadkosten van een auto van de zaak ingetrokken. Dit betekent niet dat je als werkgever niet meer onbelast kunt vergoeden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen aantonen hoe je laadkosten van een auto van de zaak vergoedt.

Een toelichting en voorbeeld van de nieuwe situatie lees je in ‘KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak’ van de Belastingdienst.

Alles over zakelijke mobiliteit

Meer lezen over zakelijke mobiliteit en de auto van de zaak? Op onze pagina ‘Zakelijke mobiliteit’ vind je alle actualiteiten op een rij.

Bron: Belastingdienst

Terug

Nog niet uitgelezen?