Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verandering voor onbelast laadkosten auto van de zaak vergoeden
Kan een werkgever laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van de consumentenprijs, zonder dat dit als loon wordt gezien? Die vraag kreeg de ‘Kennisgroep loonheffing algemeen’ van de Belastingdienst voorgelegd. En wil het geval? De groep heeft hiertoe een nieuw standpunt gepubliceerd en het oude verworpen.
Een werkgever stelt medewerkers een elektrische auto van de zaak ter beschikking. Hij laat hiervoor laadpalen plaatsen bij de woning van medewerkers. Deze medewerkers betalen de elektriciteit voor het opladen van de auto zelf via hun eigen energiemeter aan hun eigen energieleverancier. Elke laadpaal registreert automatisch het stroomverbruik (kWh), waarna de administrerende partij dit verbruik doorgeeft aan de werkgever. De werkgever vergoedt op basis daarvan de laadkosten aan de medewerkers.
Componenten elektriciteitsprijs
De elektriciteitsprijs bestaat uit:
Verzoek gebruik consumentenprijs
Berekenen wat een medewerker betaalt, en dus wat de werkgever moet vergoeden, is complex, door de vele verschillen in energiecontracten en -prijzen. De werkgever vraagt de belastinginspecteur daarom of hij de consumentenprijs (de gemiddelde prijs voor consumenten, gepubliceerd door het CBS) mag hanteren.
Waarom de consumentenprijs? Het CBS publiceert immers ook een eindgebruikersprijs. De werkgever stelt dat het verschil tussen de consumentenprijs en eindgebruiksprijs zit in de eerdergenoemde prijscomponenten 3 tot en met 5. De werkgever wil deze kosten buiten beschouwing laten, omdat ze niet specifiek te maken hebben met het opladen van de auto.
Kan de werkgever in deze situatie de laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van een de elektriciteitsprijs voor consumenten, zonder dat dit als loon wordt gezien?
Nee, dat kan niet. De werkgever laat niet zien dat de vergoeding gelijk is aan wat de werknemer echt betaalt aan elektriciteit voor het opladen van de auto (intermediaire kosten). Daarom ziet de Belastingdienst de vergoeding niet als een terugbetaling van werkelijke kosten maar als loon. Dit betekent dat de vergoeding kan worden belast.
De Kennisgroep heeft nu het eerdere standpunt KG:204:2022:31 over laadkosten van een auto van de zaak ingetrokken. Dit betekent niet dat je als werkgever niet meer onbelast kunt vergoeden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen aantonen hoe je laadkosten van een auto van de zaak vergoedt.
Een toelichting en voorbeeld van de nieuwe situatie lees je in ‘KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak’ van de Belastingdienst.
Meer lezen over zakelijke mobiliteit en de auto van de zaak? Op onze pagina ‘Zakelijke mobiliteit’ vind je alle actualiteiten op een rij.
Bron: Belastingdienst
Actueel
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk