Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verandering voor onbelast laadkosten auto van de zaak vergoeden
Kan een werkgever laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van de consumentenprijs, zonder dat dit als loon wordt gezien? Die vraag kreeg de ‘Kennisgroep loonheffing algemeen’ van de Belastingdienst voorgelegd. En wil het geval? De groep heeft hiertoe een nieuw standpunt gepubliceerd en het oude verworpen.
Een werkgever stelt medewerkers een elektrische auto van de zaak ter beschikking. Hij laat hiervoor laadpalen plaatsen bij de woning van medewerkers. Deze medewerkers betalen de elektriciteit voor het opladen van de auto zelf via hun eigen energiemeter aan hun eigen energieleverancier. Elke laadpaal registreert automatisch het stroomverbruik (kWh), waarna de administrerende partij dit verbruik doorgeeft aan de werkgever. De werkgever vergoedt op basis daarvan de laadkosten aan de medewerkers.
Componenten elektriciteitsprijs
De elektriciteitsprijs bestaat uit:
Verzoek gebruik consumentenprijs
Berekenen wat een medewerker betaalt, en dus wat de werkgever moet vergoeden, is complex, door de vele verschillen in energiecontracten en -prijzen. De werkgever vraagt de belastinginspecteur daarom of hij de consumentenprijs (de gemiddelde prijs voor consumenten, gepubliceerd door het CBS) mag hanteren.
Waarom de consumentenprijs? Het CBS publiceert immers ook een eindgebruikersprijs. De werkgever stelt dat het verschil tussen de consumentenprijs en eindgebruiksprijs zit in de eerdergenoemde prijscomponenten 3 tot en met 5. De werkgever wil deze kosten buiten beschouwing laten, omdat ze niet specifiek te maken hebben met het opladen van de auto.
Kan de werkgever in deze situatie de laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van een de elektriciteitsprijs voor consumenten, zonder dat dit als loon wordt gezien?
Nee, dat kan niet. De werkgever laat niet zien dat de vergoeding gelijk is aan wat de werknemer echt betaalt aan elektriciteit voor het opladen van de auto (intermediaire kosten). Daarom ziet de Belastingdienst de vergoeding niet als een terugbetaling van werkelijke kosten maar als loon. Dit betekent dat de vergoeding kan worden belast.
De Kennisgroep heeft nu het eerdere standpunt KG:204:2022:31 over laadkosten van een auto van de zaak ingetrokken. Dit betekent niet dat je als werkgever niet meer onbelast kunt vergoeden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen aantonen hoe je laadkosten van een auto van de zaak vergoedt.
Een toelichting en voorbeeld van de nieuwe situatie lees je in ‘KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak’ van de Belastingdienst.
Meer lezen over zakelijke mobiliteit en de auto van de zaak? Op onze pagina ‘Zakelijke mobiliteit’ vind je alle actualiteiten op een rij.
Bron: Belastingdienst
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk