Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee je nog vóór de verkoop de waarde kunt verhogen.” Ze legt het uit in haar blog.
Door Janneke Holtkuile, Manager M&A
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé vraag die ik krijg van ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. Vooral van degenen die op korte termijn hun bedrijf willen verkopen. Logisch, want bedrijfswaarde speelt een belangrijke rol. Maar het is een vraag die je jezelf als ondernemer eigenlijk veel eerder moet stellen. Want zo:
Bij dat laatste kun je denken aan het beperken van afhankelijkheden en het wel of niet aangaan van bepaalde investeringsverplichtingen. Door nu de juiste stappen te zetten, kun je nog vóór de verkoop de financiële waarde van je bedrijf verhogen én je bedrijf ook op andere vlakken aantrekkelijker maken voor een bredere groep potentiële kopers. Dit kan je een hogere prijs opleveren, maar bijvoorbeeld ook aantrekkelijkere verkoopvoorwaarden. Tijdig inzicht in de waarde van je bedrijf is dus de sleutel tot het maximale resultaat bij een verkoop.
De waarde van een bedrijf bepalen is geen exacte wetenschap. Het is een combinatie van grondige analyses, strategisch inzicht en een beetje fingerspitzengefühl. En daar laat je een rekenmethode op los. De twee meest gangbare zijn:
Pas je de multiple-methode toe, dan vergelijk je jouw bedrijf met vergelijkbare ondernemingen die recentelijk zijn verkocht of die beursgenoteerd zijn. Populair, vooral in transacties. Vaak is de EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) hierbij de basis. En dat cijfer vermenigvuldig je met een multiple die je hebt afgeleid van vergelijkbare bedrijven of transacties.
Het grote voordeel van deze methode? De eenvoud. Je hebt snel een indicatie van de waarde van je bedrijf. Maar hier zit ook direct de beperking: Multiples zijn een momentopname en houden weinig rekening met unieke kenmerken, kansen en risico’s van jouw specifieke onderneming. Een prima startpunt, maar voor diepgang en strategisch inzicht heb je meer nodig.
Waar de multiple-methode ophoudt, begint de DCF-methode. Met DCF kijk je naar de verwachte toekomstige kasstromen van een bedrijf. Je berekent wat die vandaag waard zijn en houdt daarbij rekening met eventuele risico’s.
Wat de DCF-methode zo krachtig maakt? Deze dwingt je om na te denken over onderliggende “value drivers” en de toekomst.
De kritiek? Een DCF-analyse vraagt om veel input: een integrale meerjarenprognose gebaseerd op een realistische kijk op de toekomst. En daarbij geldt absoluut ‘garbage in = garbage out’. Maar doorloop je het proces goed, dan levert een DCF-analyse je niet alleen een waarderingsuitkomst op, maar ook onmisbare inzichten voor het nemen van strategische beslissingen.
Zelf geef ik vanwege dat laatst genoemde vaak de voorkeur aan de DCF-methode. De uitkomst ervan vertaal ik vervolgens dan weer wel naar impliciete (EBITDA en/of EBIT) multiples. Waarom niet direct een multiple-analyse? Omdat de DCF-methode meer inzicht geeft in de waardebepalende factoren van een bedrijf. Je gebruikt de methode dan niet alleen als theoretische exercitie, maar ook als hulpmiddel om (strategische) keuzes te verkennen en daarmee de aantrekkelijkheid van je bedrijf te vergroten.
Ik herinner me een ondernemer die een (DCF) waardering nodig had voor de Belastingdienst. Een volgens hem zware administratieve verplichting. Hij had geen begroting, laat staan een meerjarenprognose. Maar in een aantal productieve werksessies stelden we die prognose samen op. Dit dwong hem om vooruit te denken en fundamentele vragen te beantwoorden:
Door vervolgens gevoeligheidsanalyses uit te voeren, kreeg de ondernemer niet alleen een helder beeld van de waarde van zijn bedrijf, maar ook van de knoppen waaraan hij kon draaien om die waarde te vergroten.
De gedachte “administratieve verplichting” groeide uit tot een waardevol proces. Zo waardevol, dat de ondernemer besloot de opgedane inzichten en methodieken structureel te integreren in zijn bedrijfsvoering. En het inspireerde hem om nieuwe kansen te concretiseren en doelgericht te werken aan een duurzame groei van zijn bedrijf.
Voor mij is een waardering dus veel meer dan een getal op papier. Het proces is minstens zo waardevol. Het helpt je als ondernemer om na te denken over strategie, risico’s en keuzes. Zo krijg je niet alleen antwoord op de vraag ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ maar ook op ‘Hoe maak ik mijn bedrijf nog waardevoller?’. En juist dat maakt mijn werk zo interessant!
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je eens sparren over de waarde van jouw bedrijf? Bel of mail me en laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Manager M&A T +31 (0)316 341 848 E j.holtkuile@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Van functieprofielen naar groeiprofielen
Van onderbuikgevoel naar onderbouwd beleid: zo haal je meer uit HR-data en dashboards
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk