Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee je nog vóór de verkoop de waarde kunt verhogen.” Ze legt het uit in haar blog.
Door Janneke Holtkuile, Manager M&A
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé vraag die ik krijg van ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. Vooral van degenen die op korte termijn hun bedrijf willen verkopen. Logisch, want bedrijfswaarde speelt een belangrijke rol. Maar het is een vraag die je jezelf als ondernemer eigenlijk veel eerder moet stellen. Want zo:
Bij dat laatste kun je denken aan het beperken van afhankelijkheden en het wel of niet aangaan van bepaalde investeringsverplichtingen. Door nu de juiste stappen te zetten, kun je nog vóór de verkoop de financiële waarde van je bedrijf verhogen én je bedrijf ook op andere vlakken aantrekkelijker maken voor een bredere groep potentiële kopers. Dit kan je een hogere prijs opleveren, maar bijvoorbeeld ook aantrekkelijkere verkoopvoorwaarden. Tijdig inzicht in de waarde van je bedrijf is dus de sleutel tot het maximale resultaat bij een verkoop.
De waarde van een bedrijf bepalen is geen exacte wetenschap. Het is een combinatie van grondige analyses, strategisch inzicht en een beetje fingerspitzengefühl. En daar laat je een rekenmethode op los. De twee meest gangbare zijn:
Pas je de multiple-methode toe, dan vergelijk je jouw bedrijf met vergelijkbare ondernemingen die recentelijk zijn verkocht of die beursgenoteerd zijn. Populair, vooral in transacties. Vaak is de EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) hierbij de basis. En dat cijfer vermenigvuldig je met een multiple die je hebt afgeleid van vergelijkbare bedrijven of transacties.
Het grote voordeel van deze methode? De eenvoud. Je hebt snel een indicatie van de waarde van je bedrijf. Maar hier zit ook direct de beperking: Multiples zijn een momentopname en houden weinig rekening met unieke kenmerken, kansen en risico’s van jouw specifieke onderneming. Een prima startpunt, maar voor diepgang en strategisch inzicht heb je meer nodig.
Waar de multiple-methode ophoudt, begint de DCF-methode. Met DCF kijk je naar de verwachte toekomstige kasstromen van een bedrijf. Je berekent wat die vandaag waard zijn en houdt daarbij rekening met eventuele risico’s.
Wat de DCF-methode zo krachtig maakt? Deze dwingt je om na te denken over onderliggende “value drivers” en de toekomst.
De kritiek? Een DCF-analyse vraagt om veel input: een integrale meerjarenprognose gebaseerd op een realistische kijk op de toekomst. En daarbij geldt absoluut ‘garbage in = garbage out’. Maar doorloop je het proces goed, dan levert een DCF-analyse je niet alleen een waarderingsuitkomst op, maar ook onmisbare inzichten voor het nemen van strategische beslissingen.
Zelf geef ik vanwege dat laatst genoemde vaak de voorkeur aan de DCF-methode. De uitkomst ervan vertaal ik vervolgens dan weer wel naar impliciete (EBITDA en/of EBIT) multiples. Waarom niet direct een multiple-analyse? Omdat de DCF-methode meer inzicht geeft in de waardebepalende factoren van een bedrijf. Je gebruikt de methode dan niet alleen als theoretische exercitie, maar ook als hulpmiddel om (strategische) keuzes te verkennen en daarmee de aantrekkelijkheid van je bedrijf te vergroten.
Ik herinner me een ondernemer die een (DCF) waardering nodig had voor de Belastingdienst. Een volgens hem zware administratieve verplichting. Hij had geen begroting, laat staan een meerjarenprognose. Maar in een aantal productieve werksessies stelden we die prognose samen op. Dit dwong hem om vooruit te denken en fundamentele vragen te beantwoorden:
Door vervolgens gevoeligheidsanalyses uit te voeren, kreeg de ondernemer niet alleen een helder beeld van de waarde van zijn bedrijf, maar ook van de knoppen waaraan hij kon draaien om die waarde te vergroten.
De gedachte “administratieve verplichting” groeide uit tot een waardevol proces. Zo waardevol, dat de ondernemer besloot de opgedane inzichten en methodieken structureel te integreren in zijn bedrijfsvoering. En het inspireerde hem om nieuwe kansen te concretiseren en doelgericht te werken aan een duurzame groei van zijn bedrijf.
Voor mij is een waardering dus veel meer dan een getal op papier. Het proces is minstens zo waardevol. Het helpt je als ondernemer om na te denken over strategie, risico’s en keuzes. Zo krijg je niet alleen antwoord op de vraag ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ maar ook op ‘Hoe maak ik mijn bedrijf nog waardevoller?’. En juist dat maakt mijn werk zo interessant!
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je eens sparren over de waarde van jouw bedrijf? Bel of mail me en laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Manager M&A T +31 (0)316 341 848 E j.holtkuile@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk