Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee je nog vóór de verkoop de waarde kunt verhogen.” Ze legt het uit in haar blog.
Door Janneke Holtkuile, Manager M&A
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé vraag die ik krijg van ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. Vooral van degenen die op korte termijn hun bedrijf willen verkopen. Logisch, want bedrijfswaarde speelt een belangrijke rol. Maar het is een vraag die je jezelf als ondernemer eigenlijk veel eerder moet stellen. Want zo:
Bij dat laatste kun je denken aan het beperken van afhankelijkheden en het wel of niet aangaan van bepaalde investeringsverplichtingen. Door nu de juiste stappen te zetten, kun je nog vóór de verkoop de financiële waarde van je bedrijf verhogen én je bedrijf ook op andere vlakken aantrekkelijker maken voor een bredere groep potentiële kopers. Dit kan je een hogere prijs opleveren, maar bijvoorbeeld ook aantrekkelijkere verkoopvoorwaarden. Tijdig inzicht in de waarde van je bedrijf is dus de sleutel tot het maximale resultaat bij een verkoop.
De waarde van een bedrijf bepalen is geen exacte wetenschap. Het is een combinatie van grondige analyses, strategisch inzicht en een beetje fingerspitzengefühl. En daar laat je een rekenmethode op los. De twee meest gangbare zijn:
Pas je de multiple-methode toe, dan vergelijk je jouw bedrijf met vergelijkbare ondernemingen die recentelijk zijn verkocht of die beursgenoteerd zijn. Populair, vooral in transacties. Vaak is de EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) hierbij de basis. En dat cijfer vermenigvuldig je met een multiple die je hebt afgeleid van vergelijkbare bedrijven of transacties.
Het grote voordeel van deze methode? De eenvoud. Je hebt snel een indicatie van de waarde van je bedrijf. Maar hier zit ook direct de beperking: Multiples zijn een momentopname en houden weinig rekening met unieke kenmerken, kansen en risico’s van jouw specifieke onderneming. Een prima startpunt, maar voor diepgang en strategisch inzicht heb je meer nodig.
Waar de multiple-methode ophoudt, begint de DCF-methode. Met DCF kijk je naar de verwachte toekomstige kasstromen van een bedrijf. Je berekent wat die vandaag waard zijn en houdt daarbij rekening met eventuele risico’s.
Wat de DCF-methode zo krachtig maakt? Deze dwingt je om na te denken over onderliggende “value drivers” en de toekomst.
De kritiek? Een DCF-analyse vraagt om veel input: een integrale meerjarenprognose gebaseerd op een realistische kijk op de toekomst. En daarbij geldt absoluut ‘garbage in = garbage out’. Maar doorloop je het proces goed, dan levert een DCF-analyse je niet alleen een waarderingsuitkomst op, maar ook onmisbare inzichten voor het nemen van strategische beslissingen.
Zelf geef ik vanwege dat laatst genoemde vaak de voorkeur aan de DCF-methode. De uitkomst ervan vertaal ik vervolgens dan weer wel naar impliciete (EBITDA en/of EBIT) multiples. Waarom niet direct een multiple-analyse? Omdat de DCF-methode meer inzicht geeft in de waardebepalende factoren van een bedrijf. Je gebruikt de methode dan niet alleen als theoretische exercitie, maar ook als hulpmiddel om (strategische) keuzes te verkennen en daarmee de aantrekkelijkheid van je bedrijf te vergroten.
Ik herinner me een ondernemer die een (DCF) waardering nodig had voor de Belastingdienst. Een volgens hem zware administratieve verplichting. Hij had geen begroting, laat staan een meerjarenprognose. Maar in een aantal productieve werksessies stelden we die prognose samen op. Dit dwong hem om vooruit te denken en fundamentele vragen te beantwoorden:
Door vervolgens gevoeligheidsanalyses uit te voeren, kreeg de ondernemer niet alleen een helder beeld van de waarde van zijn bedrijf, maar ook van de knoppen waaraan hij kon draaien om die waarde te vergroten.
De gedachte “administratieve verplichting” groeide uit tot een waardevol proces. Zo waardevol, dat de ondernemer besloot de opgedane inzichten en methodieken structureel te integreren in zijn bedrijfsvoering. En het inspireerde hem om nieuwe kansen te concretiseren en doelgericht te werken aan een duurzame groei van zijn bedrijf.
Voor mij is een waardering dus veel meer dan een getal op papier. Het proces is minstens zo waardevol. Het helpt je als ondernemer om na te denken over strategie, risico’s en keuzes. Zo krijg je niet alleen antwoord op de vraag ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ maar ook op ‘Hoe maak ik mijn bedrijf nog waardevoller?’. En juist dat maakt mijn werk zo interessant!
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je eens sparren over de waarde van jouw bedrijf? Bel of mail me en laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Manager M&A T +31 (0)316 341 848 E j.holtkuile@stolwijkvanwijk.nl
Actueel
VSME – verfrissend voorjaar voor duurzaam ondernemen
Voorbereiding accountantscontrole: zonder stress richting de controle
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
Per 16 mei 2025 treedt een wijziging van de Successiewet 1956 in werking. Deze aanpassing moet dubbele belastingheffing voorkomen bij internationale schenkingen en nalatenschappen. Ontvang je een schenking of erfenis uit het buitenland? Dan biedt de nieuwe regeling fiscale verlichting. Wanneer je een erfenis ontvangt uit het buitenland, kun je te maken krijgen met erfbelasting […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk