Skip to main content
20 januari 2025

Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’

‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee je nog vóór de verkoop de waarde kunt verhogen.” Ze legt het uit in haar blog.

Door Janneke Holtkuile, Manager M&A

‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé vraag die ik krijg van ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen. Vooral van degenen die op korte termijn hun bedrijf willen verkopen. Logisch, want bedrijfswaarde speelt een belangrijke rol. Maar het is een vraag die je jezelf als ondernemer eigenlijk veel eerder moet stellen. Want zo:

  1. Krijg je een beter begrip van wat jouw bedrijf waardevol maakt
  2. Heb je nog tijd om actief te werken aan het vergroten van die waarde

Bij dat laatste kun je denken aan het beperken van afhankelijkheden en het wel of niet aangaan van bepaalde investeringsverplichtingen. Door nu de juiste stappen te zetten, kun je nog vóór de verkoop de financiële waarde van je bedrijf verhogen én je bedrijf ook op andere vlakken aantrekkelijker maken voor een bredere groep potentiële kopers. Dit kan je een hogere prijs opleveren, maar bijvoorbeeld ook aantrekkelijkere verkoopvoorwaarden. Tijdig inzicht in de waarde van je bedrijf is dus de sleutel tot het maximale resultaat bij een verkoop.

Hoeveel is mijn bedrijf waard – de rekenmethodes

De waarde van een bedrijf bepalen is geen exacte wetenschap. Het is een combinatie van grondige analyses, strategisch inzicht en een beetje fingerspitzengefühl. En daar laat je een rekenmethode op los. De twee meest gangbare zijn:

  1. Multiple-methode
  2. Discounted Cash Flow (DCF)-methode

1. Multiples: een snelle, praktische aanpak

Pas je de multiple-methode toe, dan vergelijk je jouw bedrijf met vergelijkbare ondernemingen die recentelijk zijn verkocht of die beursgenoteerd zijn. Populair, vooral in transacties. Vaak is de EBITDA (winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) hierbij de basis. En dat cijfer vermenigvuldig je met een multiple die je hebt afgeleid van vergelijkbare bedrijven of transacties.

Het grote voordeel van deze methode? De eenvoud. Je hebt snel een indicatie van de waarde van je bedrijf. Maar hier zit ook direct de beperking: Multiples zijn een momentopname en houden weinig rekening met unieke kenmerken, kansen en risico’s van jouw specifieke onderneming. Een prima startpunt, maar voor diepgang en strategisch inzicht heb je meer nodig.

2. Discounted Cash Flow: een diepgaande benadering

Waar de multiple-methode ophoudt, begint de DCF-methode. Met DCF kijk je naar de verwachte toekomstige kasstromen van een bedrijf. Je berekent wat die vandaag waard zijn en houdt daarbij rekening met eventuele risico’s.

Wat de DCF-methode zo krachtig maakt? Deze dwingt je om na te denken over onderliggende “value drivers” en de toekomst.

De kritiek? Een DCF-analyse vraagt om veel input: een integrale meerjarenprognose gebaseerd op een realistische kijk op de toekomst. En daarbij geldt absoluut ‘garbage in = garbage out’. Maar doorloop je het proces goed, dan levert een DCF-analyse je niet alleen een waarderingsuitkomst op, maar ook onmisbare inzichten voor het nemen van strategische beslissingen.

Waarom ik kies ik voor de DCF-methode

Zelf geef ik vanwege dat laatst genoemde vaak de voorkeur aan de DCF-methode. De uitkomst ervan vertaal ik vervolgens dan weer wel naar impliciete (EBITDA en/of EBIT) multiples. Waarom niet direct een multiple-analyse? Omdat de DCF-methode meer inzicht geeft in de waardebepalende factoren van een bedrijf. Je gebruikt de methode dan niet alleen als theoretische exercitie, maar ook als hulpmiddel om (strategische) keuzes te verkennen en daarmee de aantrekkelijkheid van je bedrijf te vergroten.

Een verhaal uit de praktijk

Ik herinner me een ondernemer die een (DCF) waardering nodig had voor de Belastingdienst. Een volgens hem zware administratieve verplichting. Hij had geen begroting, laat staan een meerjarenprognose. Maar in een aantal productieve werksessies stelden we die prognose samen op. Dit dwong hem om vooruit te denken en fundamentele vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de belangrijkste trends in jouw markt?
  • Waarmee onderscheid jij je van de concurrentie?
  • Welke groei kan je op ‘stand alone’ basis realiseren en wat is hiervoor nodig? Denk hierbij aan investeringen in personeel, activa, werkkapitaal, et cetera.
  • Hoe winstgevend is je bedrijf nu en hoe kan dit verder verbeterd worden? Zijn er processen die efficiënter kunnen? Zijn er andere mogelijkheden om kosten per eenheid te verlagen?
  • In hoeverre kan het werkkapitaal geoptimaliseerd worden? Kun je bijvoorbeeld voorraadbeheer of debiteurenbeleid verbeteren? Wat is hiervoor nodig?
  • Wat zijn de grootste risico’s en hoe kan je deze verkleinen? Denk hierbij aan marktrisico’s, afhankelijkheid van de ondernemer zelf, afhankelijkheid van grote klanten of leveranciers, et cetera.

Door vervolgens gevoeligheidsanalyses uit te voeren, kreeg de ondernemer niet alleen een helder beeld van de waarde van zijn bedrijf, maar ook van de knoppen waaraan hij kon draaien om die waarde te vergroten.

De gedachte “administratieve verplichting” groeide uit tot een waardevol proces. Zo waardevol, dat de ondernemer besloot de opgedane inzichten en methodieken structureel te integreren in zijn bedrijfsvoering. En het inspireerde hem om nieuwe kansen te concretiseren en doelgericht te werken aan een duurzame groei van zijn bedrijf.

Je bedrijf nog waardevoller maken

Voor mij is een waardering dus veel meer dan een getal op papier. Het proces is minstens zo waardevol. Het helpt je als ondernemer om na te denken over strategie, risico’s en keuzes. Zo krijg je niet alleen antwoord op de vraag ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ maar ook op ‘Hoe maak ik mijn bedrijf nog waardevoller?’. En juist dat maakt mijn werk zo interessant!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je eens sparren over de waarde van jouw bedrijf? Bel of mail me en laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Janneke-Holtkuile

Janneke Holtkuile

Manager M&A
T +31 (0)316 341 848
E j.holtkuile@stolwijkvanwijk.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?