Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Heeft u als ondernemer een belastingaanslag ontvangen, maar kunt u deze door betalingsproblemen niet op tijd betalen, dan kan de Belastingdienst u uitstel van betaling verlenen. In totaal zijn er drie vormen van betalingsuitstel: regulier, bijzonder en kortlopend.
Bij regulier uitstel kunt u voor maximaal één jaar uitstel van betaling krijgen. Hiervoor moet een schriftelijk verzoek worden ingediend en moet u zekerheid kunnen geven, bijvoorbeeld met een bankgarantie of een hypotheek. Kunt u geen zekerheid geven, dan wijst de Belastingdienst uw schriftelijk verzoek om uitstel van betaling af.
Over het uitgestelde bedrag betaalt u wel rente. Hoe langer het uitstel, hoe meer rente u betaalt.
In bijzondere omstandigheden kunt u uitstel van betaling krijgen voor een periode langer dan één jaar of kan worden afgeweken van de zekerheidseis. Met een verklaring van een derdedeskundige moet aannemelijk worden gemaakt, dat:
De Belastingdienst zal ook bij deze vorm van uitstel wel zoveel mogelijk zekerheid verlangen.
Tot slot kunt u ook, zonder nader onderzoek, uitstel van betaling krijgen voor maximaal vier maanden. Dit uitstel kunt u ook telefonisch krijgen. Daarbij gelden onder meer de volgende voorwaarden:
Heeft u gebruik gemaakt van kortlopend uitstel, dan komt u niet meer in aanmerking voor een andere vorm van uitstel. Houd er ook rekening mee dat de Belastingdienst u rente in rekening brengt.
Een telefonisch verzoek om uitstel van betaling is géén melding betalingsonmacht. Is sprake van betalingsonmacht, dan moet u dat apart schriftelijk melden bij de Belastingdienst.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk