Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Thuiswerken over de grens: zo zit het met belasting en sociale zekerheid
Werken jouw medewerkers (deels) thuis in België of Duitsland? Of woon je zelf in het buitenland terwijl je in Nederland werkt? Dan krijg je te maken met complexe regelgeving over belastingheffing, sociale zekerheid en vaste inrichting. Gelukkig komt er steeds meer duidelijkheid. De Benelux-landen en de EU werken aan nieuwe afspraken die het thuiswerken over de grens makkelijker moeten maken.
Het Benelux-Parlement heeft 15 aanbevelingen gedaan om grensoverschrijdend telewerken juridisch en fiscaal beter te reguleren. Onder meer:
Die 40%-drempel komt niet uit de lucht vallen: Frankrijk en Zwitserland hanteren deze al in hun gezamenlijke afspraken.* Binnen de Benelux is het nu wachten op implementatie van deze aanbevelingen.
Een belangrijk knelpunt bij thuiswerken over de grens is de vraag of een thuiswerkplek in het woonland van de medewerker kan leiden tot een vaste inrichting van de werkgever in dat land. Dit heeft namelijk gevolgen voor de vennootschapsbelasting.
Nederland en België hebben inmiddels verduidelijkt dat een vaste inrichting bij thuiswerk alleen aan de orde is als de werkgever de werkplek ter beschikking stelt én er sprake is van een zekere duurzaamheid. De medewerker moet dan structureel vanuit die plek activiteiten uitvoeren voor het bedrijf.
Met Duitsland zijn ook stappen gezet. Er is overeenstemming over het opnemen van een zogeheten drempelregeling in het belastingverdrag. Daarmee blijft het heffingsrecht volledig in het werkland (waar de werkgever is gevestigd) als een grenswerker jaarlijks maximaal 34 dagen thuiswerkt in het woonland. De wijziging zit nog in de goedkeuringsprocedure en moet per 1 januari 2026 ingaan. Ook het Duitse parlement moet nog formeel akkoord gaan.
Nederland werkt daarnaast aan het structureel opnemen van thuiswerkregelingen in belastingverdragen met buurlanden. Doel is om de fiscale gevolgen van hybride werken te beperken, met name voor grensarbeiders die regelmatig vanuit huis werken. De beoogde afspraken moeten voorkomen dat het heffingsrecht onbedoeld verschuift of dat deze medewerkers dubbel worden belast.
Per 1 juli 2023 geldt een nieuwe Europese kaderovereenkomst over sociale zekerheid bij grensoverschrijdend thuiswerken. Die maakt het mogelijk om tot 50% van de arbeidstijd thuis te werken in het woonland, zonder dat de sociale zekerheidswetgeving verschuift naar dat land.* Voorwaarde is wel dat werkgever en werknemer gezamenlijk kiezen voor toepassing van het werklandrecht via een A1-verklaring.
Nederland, België en Luxemburg hebben deze kaderovereenkomst ondertekend, samen met 16 andere EU-lidstaten. Duitsland heeft de overeenkomst (nog) niet ondertekend.
Werk jij met grensarbeiders of overweeg je medewerkers meer vrijheid te geven in waar ze werken? Dan is het slim om het volgende te doen:
De ontwikkelingen rondom thuiswerken over de grens kunnen directe gevolgen hebben voor je loonadministratie, belastingafdracht en sociale zekerheidsverplichtingen. Heb je hierover vragen of wil je dat we met je meedenken in beleid en opvolging? We helpen je graag.
* De 40%-drempel gaat over belastingheffing. Voor sociale zekerheid geldt in de EU een aparte regeling waarbij tot 50% thuiswerken is toegestaan.
Bron: Taxence
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk