Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘Soft skills’ geen modewoord, maar de sleutel tot succes
Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je er dus in wilt investeren.
Door Maxime Profijt, Organisatiepsycholoog
Steeds vaker word ik gevraagd om soft skills trainingen te geven. Niet zo vreemd, want de manier waarop we ons werk benaderen verandert snel. Digitalisering, automatisering en nieuwe technologieën maar ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor een verschuiving van traditionele functieomschrijvingen naar een meer flexibele manier van werken. Bij dat ‘skills based werken’ zijn capaciteiten en potentieel van medewerkers leidend.
Hard skills, specifieke met bijvoorbeeld diploma’s en ervaring meetbare vaardigheden, evolueren continu. Ze zijn vakinhoudelijk. En in jouw vak en branche ben jij zelf de expert. Naast de hard skills staan echter de soft skills; persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die nodig zijn voor samenwerken, communiceren en problemen oplossen.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die investeren in soft skills trainingen vaak hoger scoren op klanttevredenheid, productiviteit en medewerkerbetrokkenheid. Daarnaast laten studies zien dat teams met sterke interpersoonlijke vaardigheden beter in staat zijn om veranderingen door te voeren; cruciaal in tijden van transitie.
Met de juiste soft skills zorg je dat medewerkers:
Zo heb je een sterke voedingsbodem voor een positieve en veerkrachtige werkcultuur en maak je jouw organisatie toekomstproof.
Niet alleen technologieën evolueren, ook onze werkplek verandert. Hybride werkvormen met combinaties van thuiswerken blijken bijvoorbeeld onverminderd populair. Hierdoor is er minder face-to-face contact en zijn sterke soft skills zijn nóg belangrijker. Je wilt immers dat medewerkers onderling duidelijk en empathisch communiceren, zowel digitaal als in persoon, en zo samen effectief samenwerken.
De hard skills (diploma, werkervaring etc) die een medewerker voor een specifieke functie nodig heeft, heb je waarschijnlijk vrij helder. Maar hoe zit het met de soft skills? Heb je die al in kaart? Dit kun je doen met:
Vaststellen wat je met jouw medewerkers al aan soft skills in huis hebt kan met zelfevaluaties, enquêtes, observaties van leidinggevenden, maar bijvoorbeeld ook assessments. Signaleer je een verschil tussen wat je hebt en wat je nódig hebt, dan adviseer ik je om daar gericht op te trainen.
Waarom gericht en niet breed of algemeen? Omdat ik in de praktijk zie dat medewerkers steeds vaker worden ingezet op projectbasis. Daarbij stel je teams samen op basis van de specifieke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor dát ene thema of doel. Met de ideale combinatie van soft skills bij elkaar zodat je kunt gaan voor effectief leren, samenwerken en problemen oplossen.
Wil je over naar een skills based werkomgeving en jouw medewerkers helpen hun persoonlijke eigenschappen optimaal in te zetten en sociale vaardigheden te verbeteren? Dan kun je onder andere inzetten op:
Heb je een vraag over soft skills? Wil je weten hoe jouw organisatie kan overstappen naar een skills based aanpak of hoe je persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden kunt trainen en ontwikkelen? Bel of mail me. En kijk zeker ook alvast op onze pagina met trainingen. We helpen en inspireren je graag!
Organisatiepsycholoog T +31 (0)316 740 115 E m.profijt@vitaconluteijn.nl
Actueel
Van ‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ naar ‘Hoe wordt het nog meer waard?’
Het jaar van Joost Kelderman: duurzaamheid, inspiratiebronnen, ontwikkelingen en meer
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
De belastingrente is vanaf 1 januari 2025 hoogstwaarschijnlijk lager dan in 2024. De percentages zijn nog niet officieel gepubliceerd, maar voor onder meer de vennootschapsbelasting daalt het percentage waarschijnlijk van 10% in 2024 naar 9% in 2025. Voor vrijwel alle andere belastingen is de kans ook reëel dat de belastingrente lager wordt. Waarschijnlijk van 7,5% […]
In januari 2025 moet je je laatste btw-aangifte van 2024 indienen. Zo’n laatste aangifte kan een aantal bijzonderheden bevatten. We hebben voor je samengevat waar je op moet letten. 1. Btw privégebruik auto De btw-afdracht die je verschuldigd bent over het privégebruik van auto’s van de zaak moet je aangeven in je laatste btw-aangifte van […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk