Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘Soft skills’ geen modewoord, maar de sleutel tot succes
Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je er dus in wilt investeren.
Door Maxime Profijt, Organisatiepsycholoog
Steeds vaker word ik gevraagd om soft skills trainingen te geven. Niet zo vreemd, want de manier waarop we ons werk benaderen verandert snel. Digitalisering, automatisering en nieuwe technologieën maar ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor een verschuiving van traditionele functieomschrijvingen naar een meer flexibele manier van werken. Bij dat ‘skills based werken’ zijn capaciteiten en potentieel van medewerkers leidend.
Hard skills, specifieke met bijvoorbeeld diploma’s en ervaring meetbare vaardigheden, evolueren continu. Ze zijn vakinhoudelijk. En in jouw vak en branche ben jij zelf de expert. Naast de hard skills staan echter de soft skills; persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die nodig zijn voor samenwerken, communiceren en problemen oplossen.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die investeren in soft skills trainingen vaak hoger scoren op klanttevredenheid, productiviteit en medewerkerbetrokkenheid. Daarnaast laten studies zien dat teams met sterke interpersoonlijke vaardigheden beter in staat zijn om veranderingen door te voeren; cruciaal in tijden van transitie.
Met de juiste soft skills zorg je dat medewerkers:
Zo heb je een sterke voedingsbodem voor een positieve en veerkrachtige werkcultuur en maak je jouw organisatie toekomstproof.
Niet alleen technologieën evolueren, ook onze werkplek verandert. Hybride werkvormen met combinaties van thuiswerken blijken bijvoorbeeld onverminderd populair. Hierdoor is er minder face-to-face contact en zijn sterke soft skills zijn nóg belangrijker. Je wilt immers dat medewerkers onderling duidelijk en empathisch communiceren, zowel digitaal als in persoon, en zo samen effectief samenwerken.
De hard skills (diploma, werkervaring etc) die een medewerker voor een specifieke functie nodig heeft, heb je waarschijnlijk vrij helder. Maar hoe zit het met de soft skills? Heb je die al in kaart? Dit kun je doen met:
Vaststellen wat je met jouw medewerkers al aan soft skills in huis hebt kan met zelfevaluaties, enquêtes, observaties van leidinggevenden, maar bijvoorbeeld ook assessments. Signaleer je een verschil tussen wat je hebt en wat je nódig hebt, dan adviseer ik je om daar gericht op te trainen.
Waarom gericht en niet breed of algemeen? Omdat ik in de praktijk zie dat medewerkers steeds vaker worden ingezet op projectbasis. Daarbij stel je teams samen op basis van de specifieke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor dát ene thema of doel. Met de ideale combinatie van soft skills bij elkaar zodat je kunt gaan voor effectief leren, samenwerken en problemen oplossen.
Wil je over naar een skills based werkomgeving en jouw medewerkers helpen hun persoonlijke eigenschappen optimaal in te zetten en sociale vaardigheden te verbeteren? Dan kun je onder andere inzetten op:
Heb je een vraag over soft skills? Wil je weten hoe jouw organisatie kan overstappen naar een skills based aanpak of hoe je persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden kunt trainen en ontwikkelen? Bel of mail me. En kijk zeker ook alvast op onze pagina met trainingen. We helpen en inspireren je graag!
Organisatiepsycholoog T +31 (0)316 740 115 E m.profijt@vitaconluteijn.nl
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Einde handhavingsmoratorium Wet DBA per 1 januari 2025
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Twijfel je bij het beoordelen van arbeidsrelaties of er wel of geen sprake is van loondienst, dan kun je de Webmodule beoordeling arbeidsrelatie gebruiken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt de module ter beschikking voor opdrachtgevers. Maar let op: Je kunt er geen zekerheid aan ontlenen. Minister Van Hijum beantwoordde onlangs vragen over […]
De Belastingdienst is deze maand begonnen met het versturen van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor het jaar 2025. Met het uitdrukkelijk verzoek: Betaal deze pas ná de dagtekening in 2025. Veel belastingplichtigen, zoals zelfstandig ondernemers, ontvangen jaarlijks een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Je mag deze voorlopige aanslag in één keer betalen of gespreid betaald in elf […]
Eerder dit jaar won Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies, de titel ‘Leidinggevende salarisprofessional van het jaar’. Nu is hij als jurylid betrokken bij diezelfde verkiezing voor 2025. Wat vindt hij zo mooi aan het salarisvak en waarom maakt hij zich er hard voor? Salaris Vanmorgen interviewde hem erover. Matthijs Koppelaar in jury Salarisprofessional van […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2025 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van […]
Ben je ondernemer en heb je plannen voor Research & Development? Of wil je technisch-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren? Dan kun je aanspraak maken op belastingvoordeel vanuit de WBSO-regeling. De Tweede Kamer heeft ingestemd met extra budget hiervoor in 2025 en de Eerste Kamer stemt hierover op 17 december 2024. Kort meer over de WBSO, de voordelen, […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk