Skip to main content
18 oktober 2024

‘Soft skills’ geen modewoord, maar de sleutel tot succes

Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je er dus in wilt investeren.

Door Maxime Profijt, Organisatiepsycholoog

Steeds vaker word ik gevraagd om soft skills trainingen te geven. Niet zo vreemd, want de manier waarop we ons werk benaderen verandert snel. Digitalisering, automatisering en nieuwe technologieën maar ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor een verschuiving van traditionele functieomschrijvingen naar een meer flexibele manier van werken. Bij dat ‘skills based werken’ zijn capaciteiten en potentieel van medewerkers leidend.

Soft skills vs hard skills

Hard skills, specifieke met bijvoorbeeld diploma’s en ervaring meetbare vaardigheden, evolueren continu. Ze zijn vakinhoudelijk. En in jouw vak en branche ben jij zelf de expert. Naast de hard skills staan echter de soft skills; persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die nodig zijn voor samenwerken, communiceren en problemen oplossen.

Dit zegt onderzoek over soft skills

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die investeren in soft skills trainingen vaak hoger scoren op klanttevredenheid, productiviteit en medewerkerbetrokkenheid. Daarnaast laten studies zien dat teams met sterke interpersoonlijke vaardigheden beter in staat zijn om veranderingen door te voeren; cruciaal in tijden van transitie.

Met de juiste soft skills zorg je dat medewerkers:

  • Beter bestand zijn tegen onzekerheid
  • Productief blijven onder druk
  • Wendbaar zijn en meekunnen in snelle veranderingen

Zo heb je een sterke voedingsbodem voor een positieve en veerkrachtige werkcultuur en maak je jouw organisatie toekomstproof.

Soft skills onmisbaar voor hybride werken

Niet alleen technologieën evolueren, ook onze werkplek verandert. Hybride werkvormen met combinaties van thuiswerken blijken bijvoorbeeld onverminderd populair. Hierdoor is er minder face-to-face contact en zijn sterke soft skills zijn nóg belangrijker. Je wilt immers dat medewerkers onderling duidelijk en empathisch communiceren, zowel digitaal als in persoon, en zo samen effectief samenwerken.

Hoe breng je vaardigheden in kaart?

De hard skills (diploma, werkervaring etc) die een medewerker voor een specifieke functie nodig heeft, heb je waarschijnlijk vrij helder. Maar hoe zit het met de soft skills? Heb je die al in kaart? Dit kun je doen met:

  • Analyse van organisatiedoelen en -cultuur > Welke waarden zijn belangrijk en welke persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden zijn daarvoor nodig?
  • Evaluatie van functieomschrijvingen en -eisen > Wat moet iemand beheersen en kunnen en welke persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden zijn daarbij essentieel?
  • Input van leidinggevenden > Wat zijn persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die zij belangrijk vinden voor het succes van hun teamleden?

Train gericht

Vaststellen wat je met jouw medewerkers al aan soft skills in huis hebt kan met zelfevaluaties, enquêtes, observaties van leidinggevenden, maar bijvoorbeeld ook assessments. Signaleer je een verschil tussen wat je hebt en wat je nódig hebt, dan adviseer ik je om daar gericht op te trainen.

Waarom gericht en niet breed of algemeen? Omdat ik in de praktijk zie dat medewerkers steeds vaker worden ingezet op projectbasis. Daarbij stel je teams samen op basis van de specifieke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor dát ene thema of doel. Met de ideale combinatie van soft skills bij elkaar zodat je kunt gaan voor effectief leren, samenwerken en problemen oplossen.

Waarmee kun je soft skills ontwikkelen?

Wil je over naar een skills based werkomgeving en jouw medewerkers helpen hun persoonlijke eigenschappen optimaal in te zetten en sociale vaardigheden te verbeteren? Dan kun je onder andere inzetten op:

  1. Soft skills trainingen > Organiseer trainingen gericht op vaardigheden zoals communicatie, leiderschap, samenwerking en flexibiliteit en maak deze onderdeel van een continu leertraject.
  2. Skills mapping en competentiebeheer > Doe aan skills management. Implementeer systemen die inzicht geven in de huidige persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden van medewerkers en welke competenties nodig zijn om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.
  3. Leercultuur > Stel leren en ontwikkelen centraal. Moedig medewerkers aan om zichzelf continu te verbeteren en slim mee te bewegen met de veranderende eisen van de markt.
  4. Individuele leerpaden > Ga voor persoonlijke ontwikkelplannen en sluit zo aan bij de unieke eigenschappen, vaardigheden en ambities van iedere afzonderlijke medewerker.

Wil je meer met soft skills?

Heb je een vraag over soft skills? Wil je weten hoe jouw organisatie kan overstappen naar een skills based aanpak of hoe je persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden kunt trainen en ontwikkelen? Bel of mail me. En kijk zeker ook alvast op onze pagina met trainingen. We helpen en inspireren je graag!

Maxime-Profijt

Maxime Profijt

Organisatiepsycholoog
T +31 (0)316 740 115
E m.profijt@vitaconluteijn.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?