Verandering biedt kansen
Home / Blogs / ‘Soft skills’ geen modewoord, maar de sleutel tot succes
Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je er dus in wilt investeren.
Door Maxime Profijt, Organisatiepsycholoog
Steeds vaker word ik gevraagd om soft skills trainingen te geven. Niet zo vreemd, want de manier waarop we ons werk benaderen verandert snel. Digitalisering, automatisering en nieuwe technologieën maar ook de krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor een verschuiving van traditionele functieomschrijvingen naar een meer flexibele manier van werken. Bij dat ‘skills based werken’ zijn capaciteiten en potentieel van medewerkers leidend.
Hard skills, specifieke met bijvoorbeeld diploma’s en ervaring meetbare vaardigheden, evolueren continu. Ze zijn vakinhoudelijk. En in jouw vak en branche ben jij zelf de expert. Naast de hard skills staan echter de soft skills; persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die nodig zijn voor samenwerken, communiceren en problemen oplossen.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die investeren in soft skills trainingen vaak hoger scoren op klanttevredenheid, productiviteit en medewerkerbetrokkenheid. Daarnaast laten studies zien dat teams met sterke interpersoonlijke vaardigheden beter in staat zijn om veranderingen door te voeren; cruciaal in tijden van transitie.
Met de juiste soft skills zorg je dat medewerkers:
Zo heb je een sterke voedingsbodem voor een positieve en veerkrachtige werkcultuur en maak je jouw organisatie toekomstproof.
Niet alleen technologieën evolueren, ook onze werkplek verandert. Hybride werkvormen met combinaties van thuiswerken blijken bijvoorbeeld onverminderd populair. Hierdoor is er minder face-to-face contact en zijn sterke soft skills zijn nóg belangrijker. Je wilt immers dat medewerkers onderling duidelijk en empathisch communiceren, zowel digitaal als in persoon, en zo samen effectief samenwerken.
De hard skills (diploma, werkervaring etc) die een medewerker voor een specifieke functie nodig heeft, heb je waarschijnlijk vrij helder. Maar hoe zit het met de soft skills? Heb je die al in kaart? Dit kun je doen met:
Vaststellen wat je met jouw medewerkers al aan soft skills in huis hebt kan met zelfevaluaties, enquêtes, observaties van leidinggevenden, maar bijvoorbeeld ook assessments. Signaleer je een verschil tussen wat je hebt en wat je nódig hebt, dan adviseer ik je om daar gericht op te trainen.
Waarom gericht en niet breed of algemeen? Omdat ik in de praktijk zie dat medewerkers steeds vaker worden ingezet op projectbasis. Daarbij stel je teams samen op basis van de specifieke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor dát ene thema of doel. Met de ideale combinatie van soft skills bij elkaar zodat je kunt gaan voor effectief leren, samenwerken en problemen oplossen.
Wil je over naar een skills based werkomgeving en jouw medewerkers helpen hun persoonlijke eigenschappen optimaal in te zetten en sociale vaardigheden te verbeteren? Dan kun je onder andere inzetten op:
Heb je een vraag over soft skills? Wil je weten hoe jouw organisatie kan overstappen naar een skills based aanpak of hoe je persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden kunt trainen en ontwikkelen? Bel of mail me. En kijk zeker ook alvast op onze pagina met trainingen. We helpen en inspireren je graag!
Organisatiepsycholoog T +31 (0)316 740 115 E m.profijt@vitaconluteijn.nl
Actueel
Overstappen van arbodienst: signalen, valkuilen en stappenplan
Bestelauto van de zaak: wat zijn de fiscale spelregels?
Wat is een PAGO? En waarom is dit belangrijk voor goed werkgeverschap?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
1 oktober lijkt misschien nog ver weg, maar voor werkgevers en HR-professionals is dit het moment om alert te zijn. Als je vóór 1 oktober je arbodienst niet opzegt, zit je vaak nóg een jaar vast. Dat betekent dat je pas in het volgende kalenderjaar kunt overstappen. In dit blog laat ik je zien hoe […]
Een bestelauto van de zaak is in veel branches, zoals bouw, techniek of service, onmisbaar. Praktisch en efficiënt. Maar hoe zit het met de fiscale regels? Wanneer is er sprake van bijtelling? En wanneer kun je dit juist voorkomen? In deze blog zetten we de belangrijkste aandachtspunten uit het Handboek Loonheffingen 2025 voor je op […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk