Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Renseigneringsverplichting – ook betalingen btw-vrijgestelde prestaties aangeven
In ons team zagen we het vorige week al en lieten we het onze klanten direct weten, maar nu trekt ook de SRA, de netwerkorganisatie voor accountants- en advieskantoren, openlijk aan de bel: Er bestaat grote onduidelijkheid over de reikwijdte van de renseigneringsverplichting (artikel 22a Uitvoeringsbesluit Wet IB 2001). De SRA raadt gezien de deadline van 31 januari 2023 zelfs aan om zekerheidshalve toch ook betalingen aan te geven die je hebt gedaan aan natuurlijke personen die je een btw-vrijgestelde prestatie hebben geleverd. De hoofdpunten op een rij.
Per 1 januari 2022 is de renseigneringsverplichting (vernieuwd) van kracht. Dit betekent dat je als organisatie met inhoudingsplicht voor de loonbelasting wettelijk verplicht bent om de Belastingdienst vóór 1 februari 2023 te informeren over betalingen in 2022 aan natuurlijke personen die:
De renseigneringsverplichting geldt NIET voor ZZP’ers die andere ZZP’ers hebben ingehuurd. Ook geldt de verplichting NIET voor:
Gegevens die je in het kader van de renseigneringsverplichting digitaal bij de Belastingdienst moet aanleveren:
We zien in onze dagelijkse praktijk dat de renseigneringsverplichting opvallend veel voorkomt bij het werken met ZZP’ers in het onderwijs en de zorg; ZZP’ers die veelal factureren met btw-vrijstelling. En laat het nou net het verzamelen van de BSN-nummers en geboortedata van deze en andere ZZP’ers zijn, die voor een enorme administratieve last zorgt. Organisaties die wij erover spreken ervaren het als problematisch.
De renseigneringsverplichting bracht dus al veel werk met zich mee, maar nu lijkt er ook nog grote onduidelijkheid te bestaan omtrent de aangifteplicht van betalingen voor btw-vrijgestelde prestaties. Velen gingen ervan uit dat zij deze niet hoefden aan te gegeven. De Belastingdienst redeneert echter, dat betalingen aan natuurlijke personen die een btw-vrijgestelde prestatie verrichten in 2022 wél onder de verplichting vallen, ongeacht of ze wel of niet factureerden. De SRA beraadt zich over eventuele stappen, maar verwacht geen uitsluitsel op korte termijn. Het is daarom, met het oog op de snel naderende deadline van 31 januari 2023, verstandig om ook de betalingen aan natuurlijke personen die een btw-vrijgestelde prestatie voor je hebben verricht te melden.
Actueel
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk