Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Regelgeving ontslag payrollwerknemers wijzigt
Hebt u medewerkers via een payrollorganisatie, dan kunt u hier vanaf 1 januari niet zonder meer van af! Met ingang van 1 januari 2015 gelden namelijk nieuwe ontslagregels voor deze groep medewerkers.
Vanaf 1 januari gelden voor payroll-medewerkers dezelfde voorwaarden als voor medewerkers die bij u in dienst zijn. Zo moet u bij een bedrijfseconomisch ontslag het afspiegelingsbeginsel – waarbij het personeel in leeftijdsgroepen wordt onderverdeeld en degene met het kortste dienstverband binnen de leeftijdsgroep voor ontslag in aanmerking komt – ook voor payrollers gaan toepassen.
Bent u van mening dat de payrollwerknemer niet goed functioneert, dan kunt u alleen een ontslagvergunning krijgen als u voldaan heeft aan de voorwaarden waaronder normaliter een ontslagvergunning wegens disfunctioneren kan worden verkregen. Denk hierbij aan zaken als het uitvoeren en monitoren van een verbetertraject.
Bij ‘payrolling’ stelt de werkgever op basis van een overeenkomst met een derde een werknemer ter beschikking om in opdracht en onder toezicht en leiding van die derde werkzaam te zijn. Payrolling onderscheidt zich van de uitzendovereenkomst doordat:
De rechtspositie van payrollwerknemers wordt hierdoor dus verstevigd. Dit betekent dat als u als inlener naast eigen medewerkers ook medewerkers via een payrollorganisatie hebt, u hier dus niet zonder meer van af kunt. De nieuwe regelgeving geldt alleen voor arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan op of na 1 januari 2015!
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk