Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik van een motor van de zaak: dit zijn de spelregels voor werkgevers
Om bijvoorbeeld files te vermijden kiezen medewerkers soms voor een motor. Maar wat betekent een motor van de zaak voor jou als werkgever? Hoe zit het met het privégebruik, de belasting en de vergoedingen? In dit artikel zetten we de belangrijkste regels op een rij.
Bij het gebruik van een auto van de zaak geldt een bekende bijtelling voor privégebruik. Voor een motor van de zaak ligt dit anders. De Belastingdienst stelt dat er géén standaard bijtelling bestaat voor het privégebruik van een motor van de zaak. De regels zijn dus afwijkend en vragen om een andere aanpak.
De volgende ritten vallen onder zakelijk gebruik:
Alle andere kilometers zijn privé en moeten als zodanig worden aangemerkt. Zorg er daarom voor dat je medewerker de zakelijke kilometers nauwkeurig bijhoudt.
Brengt je medewerker een eigen bijdrage in rekening? Dan mag je dit bedrag aftrekken van het privévoordeel. Er is wel een belangrijke beperking: het eindresultaat mag nooit negatief zijn.
Bij het gebruik van een motor voor privédoeleinden bereken je het voordeel op basis van de werkelijke kosten.
Privékilometers × kilometerkostprijs van de motor = belastbaar voordeel
Dit bedrag reken je als loon aan de medewerker toe. Wil je dit via de werkkostenregeling laten lopen? Dan kan dat, mits het gebruikelijk is binnen jouw organisatie (gebruikelijkheidstoets).
Het privévoordeel mag ook worden opgenomen in de werkkostenregeling (WKR), zolang je je houdt aan de regels die daarvoor gelden. Een praktische vuistregel:
Bij een waarde van maximaal € 2.400 per jaar aan loon in de vrije ruimte mag je hier binnen redelijkheid van uitgaan.
Wanneer de medeweker besluit op een regenachtige dag zijn eigen auto te gebruiken in plaats van de motor van de zaak, mag je hiervoor wél een kilometervergoeding van € 0,23 verstrekken. Voorwaarde is wel dat dit aannemelijk is en dat de medewerker zelf het vervoermiddel bezit.
Privégebruik van een motor van de zaak vraagt om aandacht voor details. Door het verschil in belastingregels ten opzichte van een auto van de zaak is het belangrijk om:
Zo voorkom je verrassingen bij de loonheffing en benut je de ruimte binnen de werkkostenregeling optimaal.
Bron: SRA
Actueel
Vennootschapsbelasting 2026: soms meer aftrek gemengde kosten
Reminder: SDE++ subsidie 2025 aanvragen kan vanaf 7 oktober
Special Miljoenennota 2026 – De voorgestelde maatregelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Stemt de Eerste Kamer in, dan veranderen per 1 januari 2026 de regels voor de aftrek van gemengde kosten in de Vennootschapsbelasting (Vpb). Het doel: de berekening van de aftrek vereenvoudigen en in sommige gevallen méér aftrekbaar maken. Wat zijn de fiscale consequenties? Wat zijn gemengde kosten? Gemengde kosten zijn zakelijke uitgaven die ook een […]
Vanaf 7 oktober 2025 kunnen bedrijven en organisaties opnieuw subsidie aanvragen via de SDE++ regeling. Deze subsidie ondersteunt projecten die grootschalig hernieuwbare energie opwekken en het gebruik van techniek die CO2-uitstoot vermindert. Voor deze nieuwe subsidieronde is € 8 miljard beschikbaar. Aanvragen kan tot en met 6 november 2025 17:00 uur via de SDE-aanvraagpagina van […]
Het demissionaire kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2025 de Miljoenennota 2026 en dus ook het Belastingplan 2026. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2026, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2026 TarievenAanpassingen in box […]
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk