Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik van een motor van de zaak: dit zijn de spelregels voor werkgevers
Om bijvoorbeeld files te vermijden kiezen medewerkers soms voor een motor. Maar wat betekent een motor van de zaak voor jou als werkgever? Hoe zit het met het privégebruik, de belasting en de vergoedingen? In dit artikel zetten we de belangrijkste regels op een rij.
Bij het gebruik van een auto van de zaak geldt een bekende bijtelling voor privégebruik. Voor een motor van de zaak ligt dit anders. De Belastingdienst stelt dat er géén standaard bijtelling bestaat voor het privégebruik van een motor van de zaak. De regels zijn dus afwijkend en vragen om een andere aanpak.
De volgende ritten vallen onder zakelijk gebruik:
Alle andere kilometers zijn privé en moeten als zodanig worden aangemerkt. Zorg er daarom voor dat je medewerker de zakelijke kilometers nauwkeurig bijhoudt.
Brengt je medewerker een eigen bijdrage in rekening? Dan mag je dit bedrag aftrekken van het privévoordeel. Er is wel een belangrijke beperking: het eindresultaat mag nooit negatief zijn.
Bij het gebruik van een motor voor privédoeleinden bereken je het voordeel op basis van de werkelijke kosten.
Privékilometers × kilometerkostprijs van de motor = belastbaar voordeel
Dit bedrag reken je als loon aan de medewerker toe. Wil je dit via de werkkostenregeling laten lopen? Dan kan dat, mits het gebruikelijk is binnen jouw organisatie (gebruikelijkheidstoets).
Het privévoordeel mag ook worden opgenomen in de werkkostenregeling (WKR), zolang je je houdt aan de regels die daarvoor gelden. Een praktische vuistregel:
Bij een waarde van maximaal € 2.400 per jaar aan loon in de vrije ruimte mag je hier binnen redelijkheid van uitgaan.
Wanneer de medeweker besluit op een regenachtige dag zijn eigen auto te gebruiken in plaats van de motor van de zaak, mag je hiervoor wél een kilometervergoeding van € 0,23 verstrekken. Voorwaarde is wel dat dit aannemelijk is en dat de medewerker zelf het vervoermiddel bezit.
Privégebruik van een motor van de zaak vraagt om aandacht voor details. Door het verschil in belastingregels ten opzichte van een auto van de zaak is het belangrijk om:
Zo voorkom je verrassingen bij de loonheffing en benut je de ruimte binnen de werkkostenregeling optimaal.
Bron: SRA
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk