Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ouderenbeleid: van Oud naar Goud
Werkgevers hebben in principe niets tegen oudere medewerkers. Zo luidt een van de conclusies uit een onderzoek van het SCP. Gelukkig maar, zou ik zeggen, want voor je het weet, schuif je een hele groep medewerkers aan de kant. Immers, ruim 25 procent van de medewerkers in organisaties is 50 jaar of ouder! Voor mensen in de bouw, of nog breder elke sector waar fysieke beperkingen een rol (gaan) spelen, is de zorg voor de oudere medewerker echt noodzakelijk. Alle reden om aandacht aan deze groep te schenken. Zij kunnen nu en in de toekomst van grote waarde zijn, oudere medewerkers zijn goud (waard) in uw organisatie.
Men hoort nogal eens zeggen dat oudere werknemers meer kosten dan zij opleveren. En volgens het reeds genoemde onderzoek vindt een klein deel van de werkgevers, dat oudere werknemers zelfs slechter functioneren dan jongere. Vanuit de praktijk zijn er ook hele andere geluiden. En laten wij ons daarop richten. Zo ervaren wij in onze praktijk het volgende over oudere medewerkers:
• Zij bezitten vooral waardevolle ervaring Ouderen leren vooral vanuit de praktijk die aansluit op hun dagelijkse werk. Ze hebben daarin slimme werkstrategieën ontwikkeld door ‘schade en schande’.
• Zij zijn diplomatiek vaardig Door hun ervaring in het omgaan met collega’ s, klanten en managers weten ouderen vaak goed welke aanpak en benadering werkt, en bij wie wel en niet.
• Zij hebben inzicht in complexiteit Door hun vermogen boven de materie te staan, hebben ouderen meestal beter inzicht in de complexe vraagstukken die een directe relatie hebben met hun eigen werk.
• Ze zijn omgevingsgericht Zij zijn meer gewend om rekening te houden met de belangen van anderen in plaats met eigenbelang, zichzelf of de eigen carrière. Ze denken en handelen in het belang van het bedrijf.
• Ze hebben zelfkennis Als je het nodige hebt meegemaakt, leidt dit onherroepelijk tot zelfinzicht, dus ook zicht op de eigen capaciteit, en eigen grenzen en zwaktes. En als je jezelf kent, pas dan ben je echt van waarde voor je omgeving.
• Ze zijn loyaal Het gaat bij hen om kwaliteit en duurzaamheid. “Jobhoppen” is er niet meer bij. In dit opzicht zijn ze stabieler en rustiger. Stuk voor stuk waarden waarop collega’s echt kunnen bouwen.
In veel bedrijven is men al aan de slag met vitaliteitsprogramma’s, echter er is veel meer te doen. Zorg voor de oudere medewerker gaat veel verder dan een programma voor gezonder eten, meer bewegen en leefstijl. Het scala aan mogelijkheden om de waarde van de oudere medewerker te identificeren en te benutten, reikt verder. In de volksmond spreken we over ‘ouderenbeleid’, in feite is het een onderdeel van leeftijdsfase gericht personeelsbeleid. Dit is beleid wat tot doel heeft de specifieke competenties die de oudere medewerker bezit, verder te ontwikkelen, in te zetten en op langere termijn te behouden voor de organisatie. Welke aanpak of maatregel u ook kiest, ga zorgvuldig om met ouderen, dé goudreserve in uw organisatie.
De boodschap is: berg het goud niet weg, maar haal het naar boven, poets het op, laat het glimmen. De waarde van oudere medewerkers trekt jongeren aan. Zij zullen verrast zijn door de rijkdom. En als jongere medewerkers goed kijken, kunnen zij zich aan ouderen spiegelen, En als het goed gaat zien zowel jongeren als ouderen lichtpunten voor het eigen werk.
Actueel
Reinier beantwoordt: Is de accountant ook fraudespecialist?
Zo voorkom je ongewenst gedrag met psychologische veiligheid
Groeiend mkb gaat steeds meer voor alternatieve financiering
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als accountants zijn we primair verantwoordelijk voor een ‘deugdelijke controle’ van de jaarrekening. Mijn collega’s en ik toetsen aan de norm en signaleren eventuele onregelmatigheden. Maar daar houdt het niet op. Daar begint het pas: het speurwerk. Zijn we daarmee ook fraudespecialist? Ja, een deel van mijn collega’s en ik wel. Ik leg je uit […]
Als een medewerker zich ziekmeldt kun je als werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Wat als de medewerker het daar niet mee eens is of de arts niet alles wil vertellen. Wat zijn de rechten en plichten? Antwoord op 8 veel gestelde vragen. Een bedrijfsarts heeft een cruciale rol in het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid en het […]
Wat kan er dit jaar fiscaal nog? Waar moet je rekening mee houden en wat kun je nog beter snel regelen? Je leest in deze Special Eindejaarstips 2024* allerlei waardevolle tips om belastingvoordelen te maximaliseren en risico’s te verminderen. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van zorgkosten, kopen van […]
Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, intimidatie of discriminatie, kan grote schade aanrichten, zowel voor medewerkers als voor de organisatie. Vaak richten bedrijven zich op het opzetten van sociale veiligheid, zoals het invoeren van een gedragscode of het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Maar echte preventie begint pas met psychologische veiligheid. Dit gaat verder dan […]
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk