Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ouderenbeleid: van Oud naar Goud
Werkgevers hebben in principe niets tegen oudere medewerkers. Zo luidt een van de conclusies uit een onderzoek van het SCP. Gelukkig maar, zou ik zeggen, want voor je het weet, schuif je een hele groep medewerkers aan de kant. Immers, ruim 25 procent van de medewerkers in organisaties is 50 jaar of ouder! Voor mensen in de bouw, of nog breder elke sector waar fysieke beperkingen een rol (gaan) spelen, is de zorg voor de oudere medewerker echt noodzakelijk. Alle reden om aandacht aan deze groep te schenken. Zij kunnen nu en in de toekomst van grote waarde zijn, oudere medewerkers zijn goud (waard) in uw organisatie.
Men hoort nogal eens zeggen dat oudere werknemers meer kosten dan zij opleveren. En volgens het reeds genoemde onderzoek vindt een klein deel van de werkgevers, dat oudere werknemers zelfs slechter functioneren dan jongere. Vanuit de praktijk zijn er ook hele andere geluiden. En laten wij ons daarop richten. Zo ervaren wij in onze praktijk het volgende over oudere medewerkers:
• Zij bezitten vooral waardevolle ervaring Ouderen leren vooral vanuit de praktijk die aansluit op hun dagelijkse werk. Ze hebben daarin slimme werkstrategieën ontwikkeld door ‘schade en schande’.
• Zij zijn diplomatiek vaardig Door hun ervaring in het omgaan met collega’ s, klanten en managers weten ouderen vaak goed welke aanpak en benadering werkt, en bij wie wel en niet.
• Zij hebben inzicht in complexiteit Door hun vermogen boven de materie te staan, hebben ouderen meestal beter inzicht in de complexe vraagstukken die een directe relatie hebben met hun eigen werk.
• Ze zijn omgevingsgericht Zij zijn meer gewend om rekening te houden met de belangen van anderen in plaats met eigenbelang, zichzelf of de eigen carrière. Ze denken en handelen in het belang van het bedrijf.
• Ze hebben zelfkennis Als je het nodige hebt meegemaakt, leidt dit onherroepelijk tot zelfinzicht, dus ook zicht op de eigen capaciteit, en eigen grenzen en zwaktes. En als je jezelf kent, pas dan ben je echt van waarde voor je omgeving.
• Ze zijn loyaal Het gaat bij hen om kwaliteit en duurzaamheid. “Jobhoppen” is er niet meer bij. In dit opzicht zijn ze stabieler en rustiger. Stuk voor stuk waarden waarop collega’s echt kunnen bouwen.
In veel bedrijven is men al aan de slag met vitaliteitsprogramma’s, echter er is veel meer te doen. Zorg voor de oudere medewerker gaat veel verder dan een programma voor gezonder eten, meer bewegen en leefstijl. Het scala aan mogelijkheden om de waarde van de oudere medewerker te identificeren en te benutten, reikt verder. In de volksmond spreken we over ‘ouderenbeleid’, in feite is het een onderdeel van leeftijdsfase gericht personeelsbeleid. Dit is beleid wat tot doel heeft de specifieke competenties die de oudere medewerker bezit, verder te ontwikkelen, in te zetten en op langere termijn te behouden voor de organisatie. Welke aanpak of maatregel u ook kiest, ga zorgvuldig om met ouderen, dé goudreserve in uw organisatie.
De boodschap is: berg het goud niet weg, maar haal het naar boven, poets het op, laat het glimmen. De waarde van oudere medewerkers trekt jongeren aan. Zij zullen verrast zijn door de rijkdom. En als jongere medewerkers goed kijken, kunnen zij zich aan ouderen spiegelen, En als het goed gaat zien zowel jongeren als ouderen lichtpunten voor het eigen werk.
Actueel
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk