Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Openstelling TVL Q2 2021
De tweede helft van juni opent de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) Q2 2021. Een regeling die je tijdens deze pittige coronatijd kan helpen. In dit artikel informeren we je over de laatste stand van zaken en de belangrijkste veranderingen.
Tijdens de openstelling TVL Q1 2021 waren er ondernemers die om verschillende redenen geen of weinig omzet hadden in het referentiekwartaal, waardoor ze minder of geen TVL ontvingen. Dat had grote gevolgen voor deze ondernemers. Hierover is uitgebreid gesproken in de Tweede Kamer. 14 mei is er een motie aangenomen: TVL Q2 2021 heeft een ruimere referentieperiode gekregen. Je kunt kiezen of je Q2 2019 gebruikt als referentieperiode, of Q3 2020. De aanvraag zelf verandert dus niet, je krijgt alleen een extra keuzemogelijkheid.
Veel ondernemers zijn geholpen met de uitbreiding van de regeling en zullen een hogere vergoeding ontvangen. Maar het heeft ook een keerzijde, want het kost tijd om deze uitbreiding te realiseren. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is nu hard aan de slag om de regeling aan te passen. Daarna is er nog goedkeuring nodig van de Europese Commissie in Brussel. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert nu alvast de aanpassingen door in hun systemen, zodat de regeling (direct na goedkeuring door de Europese Commissie en publicatie in de Staatscourant) open kan. Door het besluit tot de flexibele referentieperiode gaat de TVL Q2 2021 waarschijnlijk pas in de tweede helft van juni open. Gevolg daarvan is dat je de tegemoetkoming ook later zult ontvangen dan aanvankelijk aangegeven is.
Sinds de start van de TVL is het subsidiepercentage elk kwartaal omhooggegaan. In het begin werd 50% van de vaste lasten vergoed, later werd het percentage afhankelijk van de omzet. In TVL Q1 2021 werd het voor alle aanvragers verhoogd naar 85%. Om zo veel mogelijk ondernemers in deze moeilijke tijd te helpen, vergoedt het RVO in het 2e kwartaal van 2021 100% van de berekende vaste lasten.
De aanvullende Voorraadsubsidie Gesloten Detailhandel (VGD) en opslag voor Annuleringskosten Reisorganisaties (AR) worden niet verlengd in Q2. Het kabinet verwacht dat er meer mogelijk wordt in het tweede kwartaal, waardoor de TVL voldoende steun biedt en deze aanvullende subsidies niet opnieuw nodig zijn. Land- en tuinbouwbedrijven ontvangen een extra opslag in Q2 voor de speciale kosten om planten en dieren in leven te houden. Deze opslag van 21% wordt bij het percentage vaste lasten geteld en komt bovenop de TVL-subsidie, met een maximum van €225.000 voor de gehele coronaperiode.
Een onderneming die een TVL-subsidie van €125.000 of meer krijgt, heeft een accountantsproduct nodig. De verruiming van de TVL kan betekenen dat sommige bedrijven geen toegang meer hebben tot de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) subsidie. Laat je hierover adviseren!
Meer weten? We houden u ook de komende tijd graag op de hoogte. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Wilt u meer weten, kijk dan op . Chat met ons of neem telefonisch contact op: 088 042 25 00 (lokaal tarief).
Wil je meer weten over de TVL Q2 2021? Kijk dan op de site van RVO of neem contact op met onze collega’s van de Corona Helpdesk. Zij kunnen je helpen met al je corona gerelateerde vragen.
Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk